Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS anställda klagar till politiker

Tråden startades av Cynikern

Otroligt patetiskt att SAS anställda nu går till politikerna, idag torsdag 4. Nov. för att försöka stoppa SAS ledningens planer om nya produktionsplattformar.

Facken på SAS lever inte på samma planet som vi andra, bl.a. uttalar pilot facket att det inte ska tillåtas att göra som ledningen vill, på ett statsägd bolag.

Om man vägrar ta in att SAS är ett privat aktiebolag, och inte något statligt sysselsättnings projekt då har man inget att göra på SAS.

Det är ledningen som styr bolaget, inte alla möjliga verklighetsfrånvända fack föreningar.

Hoppas verkligen regeringerna är för kloka för att lägga sig i det här.

Publicerad den 2021-11-04 09:03
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Lagmannen
2021-11-10 12:47

Problemet med att stämma någon för avtalsbrott är att det kan bli mycket dyrt!

Man måste ha MYCKET klara bevis om man skall stämma någon. Detta räknas som tvistemål och den som förlorar betalar alla kostnader både motpartens och sina egna.

De som klagar på SAS har nog tvivelaktiga bevis för sin sak annars skulle man redan ha stämt SAS.

@blank
2021-11-10 11:05

Okej, tyckte nämligen det skrevs här att SAS håller på med skatteflykt och det var ganska svårt att få ihop det med de senaste mediauppgifterna.

Om man bryter mot avtal är ju en fråga för rättsväsendet och inte politiken.

2021-11-08 21:49

Det handlar om att de bryter mot avtal de har signat med sina anställda.

@@CC
2021-11-07 23:08

Kan ni som säger att SAS för ut skattepengar ur skandinavien förklara hur ni menar?
Arbetsplatserna är i Danmark. Bolaget är danskt och skattar danskt på evetuell vinst. SAS AB förfogar som enda ägare över eventuella vinster i det irländska AOCt. Biljetterna säljs via skandinaviskt bolag.
Resultatet – intäkter från danska löner, arbetsgivarskatter och eventuella bättre förutsättningar att gå med vinst som i sin tur genererar aktieägarutdelning till aktieägarna. Däribland svenska och danska staten.
Förstår inte hur no kan mena att detta försämrar skandinaviska skatteintäkter.
Om SAS gick i konkurs på grund av dålig publicitet i media eller en icke konkurrenskraftig kostnadsbild i en marknad där betalningsviljan är låg. Då kan vi prata om kapitalförstörelse av skattemedel….

@Svennebanan
2021-11-07 17:12

Mycket uppmärksamhet? ??

@Ge o Ta
2021-11-07 14:54

Det där kan inte direkt jämföras, staten har investerat i i bolaget, och är såklart intresserad av att skydda sin investering. Som alla andra stor aktionärer
Det är självklart att regeringen har varit informerat om SAS ledningens planer på förhand.

The Viking
2021-11-07 12:56

SPG och andra SAS fack, främst danska CAU har tydligen den ganska konstiga och verklighetsfrånvända uppfattningen att SAS är ett ” Statsägd” bolag komiskt, om det inte vore så trist.
SAS är ett privat börsnoterat aktiebolag där båda danska och svenska staten pt. äger 22%
SAS är inte och ska absolut inte bli nån sorts ” luftens SJ eller DSB” det vore en katastrof för alla, inte minst skattebetarna.

2021-11-07 12:39

Till Barnmorskan:

Skillnaden mellan barnmorskor och piloter är den att barnmorskor behövs. De har ett samhällsbärande yrke, det har inte SAS-piloter.

LLA
2021-11-07 11:07

Och nu klagar man återigen på staten som ägare via reportage i SVT. Kan det vara så svårt för uppsagda piloter och vissa journalister att förstå att svenska statens blott 21%-iga ägande av SAS inte räcker till för att ensamt bestämma och styra över SAS? Är det brist på kunskap eller ren ovilja att ta åt sig fakta som gör att personalen som demostrerar inte vill förstå realiteter? Det krävs en majoritet i styrelsen för att ändra på den beslutade inriktningen på omstruktureringen. Man kan möjligen kräva att svenska staten skall sälja sina återstående aktier i SAS eller att staten skall verka för ett förstatligande av flygbolaget.

Svennebanan
2021-11-07 10:37

Med tanke på all uppmärksamhet det har blivit kring det här i media, måste man lyfta på hatten och erkänna att SAS piloter och fackförbunden gjort ett bra arbete med att föra fram det här i ljuset. Håller på er 100 %.

Aviator
2021-11-06 19:11

Irländsk bemanningsföretag? Det stämmer inte alls. SAS Connect och SAS Link anställer i ett danskt helägt dotterbolag till SAS med danska kollektivavtal. Inga konstigheter, helt i linje med den skandinaviska modellen.

Barnmorska
2021-11-06 14:04

Se på barnmorskorna inom Stockholms landsting. 40-50 går tillsammans och säger upp sig och direkt ändras spelreglerna.

SK Kapten 330/350
2021-11-06 13:06

Jag som idag flyger för SAS vill hellre ha kvar mitt jobb till något sämre villkor än att bolaget går i putten! Ingen kan leva på priciper och gamla segrar. Detta gäller på företaget och facken! Är dessutom innerligt trött på denna diskussion bland kollegor som tror att regeringarna och facken skall lösa allt! Not gonna happen, guys!.

@CC
2021-11-06 12:35

Jag tror handels också skulle “gråta ut” hos regeringen om COOP strax före julhandeln säger upp 40 % av de anställda i Sverige pga arbetsbrist. Men lagom till julhandeln drar igång får dom söka om jobben på COOP Ireland Ltd (Irland dessutom skatteflykt för företaget) via danskt bemanningsbolag med 25 % lägre lön samt gå miste om övrigt som gäller på svensk arbetsmarknad.

Ja! Arbetsmarkanden förändras, men man behöver inte vara värst i klassen när man inte behöver…

Därför knackar vi hos Baylan och frågar allt är som det var tänkt?

Sv CC
2021-11-06 11:20

Om Coop hade sagt upp dig pga arbetsbrist och sedan försökt kringgå ert återanställningsavtal genom att anställa folk via ett Irländskt bemanningsföretag istället hade du nog också försökt få utomstående att förstå vad som händer på din arbetsplats. Särskilt när väldigt stora summor skandinaviska skattepengar nyligen hjälpt ditt Coop klara sig igenom en pandemi.

Ge och ta
2021-11-06 09:35

@CC: Det funkade bevisligen för SAS att komma gråtandes till regeringen. Dessa minoritetsägare som inte ska ha något att säga till om, det svenska folket. Rädda bolaget med sina skattepengar däremot, det ska de göra!

2021-11-06 08:55

Anställda vid SAS verkar inte förstå att den svenska staten är en minoritetsägare. Flera av dem säger att den svenska staten är ägare, och de verkar tro att den svenska staten kan göra exakt som den vill. Den största ägaren av SAS är privata aktieägare, därefter kommer den svenska staten respektive den danska staten, och till sist Wallenberg.

CC
2021-11-06 01:11

Så fruktansvärt löjligt/dåligt att tro att det hjälper ”gråta ut” hos regeringen!
Man undrar om ingen fattar hur arbetsmarknaden fungerar.
Tänk jobba i en tex COOP butik och den strukturerar om går man till regeringen då?

@@capt320
2021-11-05 23:37

Tror du SAS kan ta sig ur pandemin på samma vis som norwegian har gjort, genom att försätta bolag i konkurs? Det skulle vara ett direkt förstörande av skattemedel.

Personligen tycker jag att det är hårresande hur man från fackligt håll kan ha en strategi att lobba en antiföretagsagenda mot politiker som både ställt sig flygfientliga och fientliga till ägarfrågan i SAS.
Hur mycket av medlen och fokus hos pilotfacken i SAS går till att fokusera på att höja de lägsta anställningsvillkoren i industrin?
Här har vi boven i dramat och det är det som gör goda anställningsvillkor i industrin oförsvarbara över tid.
Det som händer nu är ett rent och skärt självskadebeteende.

2021-11-05 23:17

Detta Ibrahim Baylan uttalat betyder att SAS måste förhandla med fackföreningarna; dvs de existerande fackföreningarna i SAS vilket de inte har gjort.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500