SAS i Skyteam – terminaler Arlanda
Antar att KLM och Air France nu flyttar till T5 på Arlanda?
Hur borde flygbolagen fördelas mellan terminaler/pirer i detta nya scenario?
svar
@Reg – har du någon uppfattning om hur länge det skulle ta att bygga ut T2 så att den kan svälja alla SAS-flyg inklusive alla icke-Schengen och någon enstaka widebody, och hur detta skulle finansieras? I nuvarande version (från nov 2024) av Swedavias utvecklingsplan som sträcker sig fram 2040 till anges att “En större utbyggnad av terminal 2 ligger bortom planperioden”.
https://www.swedavia.se/globalassets/framtidens-flygplats/kapitel-1—executive-summary_v-01-00.pdf
Klart innehållet i planen kan förändras, men erfarenheten från flera decennier är väl att planerade saker blir försenade eller inte blir av alls, p.g.a. konjunkturnedgångar eller andra ekonomiska problem, snarare än att det händer mer i verkligheten än vad som finns i planerna?
Något nytt om terminal flytt för KLM och Air France?
Att anlita ett marktjänstbolag som inte har verksamhet i specifik terminal är dyrare. Därav finnes bara Menzies Aviation’s flygbolagskunder i terminal 2.
Högst troligt är T2 billigare att trafikera på (än T5), och i Menzies hemmaterminal ges säkerligen en bättre handlingavgift än på T5. Swedavia vill såklart också att T2 används och ser gärna att bolag har trafik där.
Under pandemin ville Menzies få rabatt från Swedavia för att alla flygbolag hade flyttats till T5, vilket resulterade i högre handlingkostnader för Menzies.
SAS kommer fortsätta vara i terminal 5, trots SkyTeam.
@Rampen. Jag trodde att det var kundernas efterfrågan på effektivitet och bra service som styrde var och i vilken terminal flygbolagen skall serva sina kunder – inte var det finns tillgång till bekväma personalutrymmen. Vi får hoppas att SAS och Skyteam kräver att få vara i en utbyggd T2 så att deras kunder slipper det vulgära och meningslösa köpcentret i Terminal 5. Kunderna vill flyga effektivt utan att behöva lida av dyra och meningslösa butiker.
Flygbolagen på T2, såsom Vueling, PLAY, British Airways, är där för att de hanteras av Menzies Aviation.
Menzies har sina personalytor på T2, och en stor del av fordonsflottan står parkerad mellan T2’s bryggor.
Skulle exempelvis Vueling byta handlingbolag till Aviator, är det troligt att Vueling skulle flyga från T5 eller T4 istället då varken Aviator eller SGH i nuläget har personalytor och servicediskar på T2.