Vad händer med SAS i Kalmar?
Noterar att alla flygningar med SAS ARN-KLR-ARN är bortplockade mellan den 12 augusti till den 28 oktober. Vad händer?
svar
Att SAS slutade berodde på att “Näringslivet” i Kalmar som flög till Arlanda och skulle vidare ut i världen, valde att flyga direkt till Frankfurt i stället. (Resenärer flygbolagen tjänar pengar på).
Fast å andra sidan fattar jag inte vad som var olönsamt med Kalmar. På våren innan beskedet bytte SAS ut ATR mot CRJ på många av resorna (förmodligen på grund av att belastningen var hög). När man gick in på SAS för att boka var det rätt få platser kvar (med andra ord verkade det vara rätt mycket folk på linjen). På sommaren drog dom ner från 3-4 avgångar med CRJ till en avgång med ATR (om dagen) då inte lika många flög på affärsresor under sommaren antar jag (bara ren gissning) vilket BRA också gjorde. Det verkar dock inte som att SAS tidigare passagerare har bytt till BRA för majoriteten som flög till Stockholm ville just till Arlanda för att byta. BRA verkar inte ha lika mycket passagerare på sina flighter som SAS hade förra året trots att BRA endast flyger 3 gånger om dagen till Bromma jämfört med SAS 4 + BRAs 3 förra året.
Frankfurt linjen fyller ju inte heller SAS plats, säg att du skulle från kalmar till Luleå, Bergen eller Oslo så går det inget vettigt från Frankfurt ändå utan att byta. Sen flyger Air dolomiti endast under sommar halvåret.
KLR- BMA är väl ändå den viktigaste linjen för näringslivet.
Utrikes linjer kan väl skötas genom linjen till Frankfurt, eller nya linjer kunde startas från KLR till t.ex. CPH, AMS.
Linjen KLR-ARN känns helt onödig.
@Gh: Linjeflyg hade Bromma som nav från start till 1983. Mellan 1983 och 1992 var navet Arlanda.
Det här med att Bromma och Arlanda kommer och avgår samtidigt, kunde man inte varit mer “kreativ” genom nån sorts varannan fördelning över dygnet istället? Nu idiotisk kannibalism, där alla tre (SAS, BMA och Kalmar stad) fastnat i dörrposten och förlorat.
Kan det ligga politik i detta? Lokala skattepengar sponsrar en konkurrerande utrikeslinje…
Så här är det, om SAS inte klarar av att få lönsamhet på KLR-ARN, då är det fritt fram för en annan operatör att driva linjen.
Om det inte går för någon operatör att få till en lönsamhet på linjen, guess what, då behövs den inte..
Snart kommer div. verklighetsfrånvända socialdemokrater att kräva att ” staten” går in och tar notan för en olönsam flyglinje. Helst ser dessa människor att man bildar ett nytt statligt svenskt flygbolag, något som är skrattretande på många sätt, Varför ska alla vi andra betala för att ett fåtal passagerare vill resa KLR-ARN, utan att vilja betala vad flygbiljetten kostar.
Tjänsteresorna kommer kanske aldrig upp i 2019 års nivåer. Därför kommer en hel del linjer och bolag dö.
Verkar som du har noll koll när du snackar om 50 år gamla fokker 50. Antar pik mot amapola? Har du någonsin flugit med dom? Bra bolag med koll på läget och alltid varit svenskt med kollektivavtal för personal. Inge uthyrt skit från andra länder och f50 är mycket bättre plan än atr. När dom flög för BRA så föredrog jag när det var en F50 istället för atr. Mer rymlig och tystare kabin
Enligt TT, SR och Kalmarposten läggs trafiken ned i augusti efter 60 års trafik varav hälften i Linjeflygs regi.
VET vi att SAS lägger ner i Kalmar eller är det en gissning?
Jag ringde flygplatsen i går och fick inte någon bekräftelse på det.
Kan det vara så att SAS är irriterade på den Lufthansa-kopplade trafik som Air Dolimiti bedriver med lokalt stöd i Kalmarregionen?
Linjeflyg hade väl ändå sitt nav på Bromma inte Arlanda
Hoppas fler SAS-inrikeslinjer försvinner så får man helt enkelt åka till BMA. Ska man vidare så är det ju bara att ta tvärbanan
@thomas. Efterfrågan på omfattande flygresor inrikes är inte stor nog för mellanstora och större flygplanstyper. Tidigare var det “onödiga” konferensresor och ineffektiva ledningsmöten, kick-off, och andra “sociala” event som bar upp inrikesflyget. Möjligtvis kan ett Ryanairliknande effektivt flygbolag skapa lönsamhet men det är tveksamt. Viktigt att veta att en försvinnande liten del är transfertrafik (cirka 15 %) och de höga kostnaderna för en sådan vill väldigt få kunder betala via höga biljettpriser. Inrikesflyget har motvinden pga att väldigt få kundgrupper vill betala vad det verkligen kostar att bedriva denna verksamhet. Tror inte att nuvarande regering är beredd att starta upp eller stötta ett statligt flygbolag som säkrar infrstruktur.
Bara det här med den statliga upphandlingen.
lägsta pris vinner, hur utvecklar moderniserar kriteriet i upphandlingen det Svenska inrikesflyget?
Man fastnar i gamla bullriga omoderna miljöovänliga flygplan.
50 år gamla Fokker 50 vinner anbuden.
Hur har metoden “lägsta pris vinner” fungerat över tid?
bolag har tejpat i reparationer, fått många anmärkningar på operationerna från tillsyns myndigheten, även trots statliga skattemiljoner gått i konkurs, lämnat efter sig obetalda räkningar på hundratals miljoner.
Men vad hade man väntat sig? lägsta pris vinner,
Även det stora skandinaviska bolaget som fått skattemiljard efter skattemiljard men fortfarande går med enorma förluster och har enorma skulder.
Hur kan detta vansinne bara fortgå år efter år, att ingen ser “the big picture”
Allt måste göras om i grunden och ta ett nytt nationellt helhetsgrepp för flyget.
Varför gör ingen en kvalificerad opartisk analys av det avstannade inrikesflyget?
Inte beställd av staten eller parter i branschen.
Behovet av flyget är större nu än under linjeflygstiden.
‘
Nya IT bolag en alltmer avancerad industri som måste vässa alla konkurrensfördelar, satsningar utöver hela landet att exportera över världen etc. Behovet är enormt, ändå ett inrikesflyg i nästan dvala.
Konkurserna är många nextjet air leap och detta i närtid. Det stora Skandinaviska bolaget på randen till konkurs, vad händer om så sker, i analysen en framtidsstudie som även tar in detta.
Hur ser marknaden ut? vad vill kunderna ha? ferqv. Jet? interline conect etc? Djupintervjua ett tusental svenska företag över hela landet.
I tilfelle konkurs, så skal Kalmar være oppstillingsplass for f.d. SAS-plan.
SAS lägger ner Kalmar. Amapola in istället?
SAS lägger ner Kalmar – ARN i augusti.
Inrikesflyget i det här landet börjar mer och
mer bli som i ett u-land, man kan bara minnas
tillbaka hur bra det var på Linjeflyg tiden då
vi hade ett fungerande inrikesflyg med
ett nav på Arlanda.