Vad händer med Ving vid en konkurs?
Vad händer med Ving vid en konkurs? Är Ving ett eget bolag och vad innebär det om Thomas Cook skulle gå i konkurs?
svar
Vet inte om ditt inlägg var riktat till mig eller inte, men om så var fallet läs mitt inlägg en gång till eller var tydlig med vem du svarar.
Vart skriver jag att det inte är bra att Ving och TCAS flyger igen?
Vart skriver jag att de betalar cash?
Vet du hur ett konkursförfarande går till i UK? TCAS och Ving juridiska enheter.
De har fortfarande sin “creditline” intakt. Vilket innebär i nuläget att de INTE behöver att betala cash. Tråkigt att man inte kan glädjas, åt att många arbetstillfällen i skandinavien har räddats. Samt att resenärerna som bokat kommer iväg.
Alla vinster som TCAS och Ving drar in kommer gå till konkursboet och fordringsägarna. Det är inte prat om att ‘pengarna kommer stanna i skandinavien’. Det är bara skitsnack från folk som inte vet hur ett konkursförfarande går till.
Konkursförvaltarna har helt enkelt sett att de kan få in mer pengar genom att låta TCAS och Ving fortsätta sin verksamhet än att lägga ner dem direkt.
Detta är också något de troligen fått godkänt av fordringsägarna.
Nu kommer kostader som skapas av den fortsätta driften hållas för sig och betalas för och eventuell vinst går till konkursboet för att betala skulder.
Jakten på en köpare av TCAS och Ving har inletts och bolagen/t kommer säljas så fort en köpare har hittats. Vinsten av försäljningen går direkt till konkursboet för att betala av skulder, oavsett och de är i UK eller Tyskland.
Sunwing-hotellen ägdes ju av moderbolaget TC hur fungerar det?
Är det bara för Ving att boka på som vanligt?
Finns nog en risk att plan kan bli stående på destination om inte bränsleräkningen betalas kontant.
Samma med många hotell, cateringföretag mm. som vill ha kontant i förskott och för gamla räkningar.
Kan nog bli en pengakarusell med förskottsbetalningar mm. som blir svårt att hantera för Ving / TCAS
Vad som händer med er är helt upp till konkursförvaltaren i UK. Hans eller hennes uppgift är att skrapa hem så mycket pengar som möjligt och rimligen borde då TCAS säljas. Man kan som del i ett konkurspussel inte själv välja att bryta sig loss bara för att man vill.
Vad tråkigt att ni sitter och skriver saker som inte stämmer, skriv det ni har fakta på och är det bara vad ni tror så skriv då att det är eran gissning… TCAS är alltså VING’s ägare inte tvärtom. Thomas Cook airlines scandinavia har år efter är gått med plus men eftersom vi samarbetat och varit en stor grupp tillsammans med uk och Condor så har uk som det gått dåligt år efter år för plockat pengar av oss. Men tillsist gick inte ens det och det blev konka på dom. Detta blev krångel för skandinaviska delen då group konkade och vi var en del av group. Men vi har nu lyckats bryta oss loss och kommer fortsätta flyga som eget bolag vilket är en positiv sak då pengarna stannar i Skandinavien och inte skickas till UK. Så nu flyger vi vidare och framtiden ser ljus ut
Frågan är väl i första hand hur kreditvärdiga Ving och TC Airlines i Skandinavien kommer att anses vara. Kommer de att få betala även för de åtaganden som den konkursade delen har åsamkat tex hotellägare och bränslebolag? Vid en konkurs försöker ju alla att säkra sina fordringar, speciellt de som ser stora delar av sin framtida intäkt försvinna.
Det kan bli svårt att fortsätta verka som “fristående” bolag.
Skönt att det verkar lösa sig. Men det känns mycket märkligt att man kan vara tillbaka så snabbt? Även om man är olika bolag i gruppen så ägs dom fortfarande av TC och jag gissar att skulderna TC dras med måste betalas? Då är det ju upp till konkursförvaltaren att se till att det görs.
Så någon måste ha köpt Ving. Annars skulle dom inte få fortsätta.
Var och av vem görs färdplaneringen för TC Airlines? Har dom jobben kvar? Dom är ju säkerligen inte anställda av Ving?
Tydligen ska Thomas Cook Airlines flyga, Man borde väl dock byta brand på flygplanen illakvickt… till Scanair exempelvis…
Nu meddelar man att skandinaviska delen VING, Spies, Tjaereborg och Globetrotter kör vidare redan tisdag morgon!
Vilken tur!
Innebär det att hela Ving-gruppen nu tillfälligt ägs av KK-förvaltaren och körs självständigt lokalt?
Gäller det även flygbolaget Thomas Cook Scandinavia?
Jag hoppas verkligen man kan rädda Ving (i första hand) undan konkursen!
Enda chansen är väl att en köpare snabbt dyker upp, eller kommer konkursförvaltaren låta Ving fortsätta? Är situationen densamma för Spies och Tjäreborg, finns det möjlighet för dem att fprtsätta också?
TCAS är tydligen bortom räddning, tyvärr.
Triton har varit och är intresserade av Ving, vad är Triton för typ av aktör?
Det stämmer, SAS har sålt stolar till Ving. SAS meddelar att dessa stolar redan är betalda och därför berörs inte de Ving-passagerare som ska resa med SAS.
Men det finns ju andra bolag som flyger Vings resenärer, tex SAS. Ställs dessa flygningar också in, i så fall, varför?
Tråkigt trist vid kk. Allt ställs på marken inget flyger vidare, konkursförvaltaren försöker nu sälja det som går att sälja även ett fungerande företag som Ving men fram tills dess ställs bolaget på marken.
Alla flyg med Ving och deras flygbolag är nu inställda!
Konkurs är numera ett faktum alla Vings flyg är inställda trots att de inte var oroliga