20 lågprisbolag står för 40% av resorna i Europa !
Publicerad den 8 september 2003Enligt rapporten står den snabba tillväxten hos lågkostnadsbolagen i bjärt kontrast till charterbolagens där trafiken har stagnerat eller minskat.
Cranfield University Air Transport Group menar att när lågkostnadsmarknaden nu mognar finns en potentiell risk för ett överutbud av flygkapacitet och en del lågkostnadsbolag kan få kämpa för att överleva.
Rapporten fokuserar bland annat på skillnader i affärsmodell för de två mest framgångsrika lågkostnadsbolagen easyJet och Ryanair. Dessutom analyseras de ekonomiska resultaten för tjugo av Europas charter- och reguljära lågkostnadsbolag. Jämförelser görs med motsvarande bolag i USA.
Enligt Cranfields rapport görs 40 % av flygresorna inom Storbritannien och mellan öriket och EU med reguljärt lågkostnadsflyg. Totalt sett är det 500 linjer med 20 bolag som bedriver reguljärt lågkostnadsflyg i Europa.
I Sverige är motsvarande andel 18 % av Europatrafiken. Ett 20-tal linjer har hittills öppnat från Sverige där Ryanair, Sterling, SAS Snowflake och Virgin Express/Malmö Aviation är de största aktörerna. Andelen förväntas öka härhemma genom Nordic Airlinks öppning av Oslo och Ryanairs nya linjer till Bryssel.
De reguljära flygbolagens afförsmodeller och ekonomi kommer att diskuteras av bolagen själva, flygplatser och flyganalytikern Cris Terry på årets Flyg med Framtid.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten