
Arlanda ökar svagt trots Brommas flytt av inrikestrafiken
Publicerad den 6 mars 2025Rent hypotetiskt borde nästan allt inrikesflyg i Stockholm ha koncentrerats till Arlanda från och med årsskiftet, men enligt Swedavias trafiksiffror har Brommas tidigare inrikespassagerare inte tagit tåget ut till Arlanda. Bromma Stockholm Airport hade 873 inrikespassagerare i februari, en minskning med 99 procent från förra årets 72 476 passagerare. Stockholm Arlandas inrikestrafik ökade i stället med 13 procent till 307 646 passagerare från 272 729. Men om Brommas inrikestrafik minskade med 71 603 passagerare och Arlandas ökade med 34917 – vart tog då resten av passagerarna vägen?
Vi vet inte hur många som skulle ha flugit från Bromma i år om det alternativet funnits, men vi kan bestämt konstatera att Arlandas inrikestrafik inte ökat lika mycket som Brommatrafiken minskat.
Sportlovet hade precis som tidigare år några reseintensiva dagar från Arlanda, Landvetter och flera regionala flygplatser, men i övrigt var februari en lugn månad på Swedavias flygplatser. Två miljoner resenärer flög från de tio flygplatserna, vilket innebär en trafikökning på en procent. Det var som vanligt utrikesresandet som stod för ökningen, inrikesresandet har fortsatt en svagare utveckling och minskade totalt med tio procent.
På Stockholm Arlanda Airport ökade flygresandet totalt sett med drygt två procent jämfört med februari 2024 och landade på drygt 1,5 miljoner resenärer. Utrikesresandet ökade marginellt till över 1,2 miljoner resenärer medan inrikesresandet låg på drygt 307 000 resenärer. Sportlovet adderade extra charterflyg via Arlanda till Turin, Salzburg och Grenoble.
Göteborg Landvetter Airport hade totalt knappt 327 000 resenärer under februari, vilket motsvarar en marginell minskning jämfört med februari 2024. Utrikesresandet ökade med två procent till 292 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 20 procent till drygt 34 000 resenärer.
Starkast resenärsutveckling jämfört med februari 2024 hade Kiruna Airport och Luleå Airport, som båda ökade med 12 procent.
Kommentarer
Va f*n, det hade ordnat upp sig innan jag kom hit till Arlanda, men nu har jag gått så länge att jag är nykter igen.
Tror inte västflyg startar BMA VBY på egen risk, de kräver garantier Cash på bordet innan de går in i trafik, det kommer tyvärr inte ske, inte ens de gamla som startade gotlandsflyg vågar satsa nu trots mkt. bättre möjligheter då alla vill flyga till BMA,
och ingen konkurrens dit.
I lokala media beskrivs det att Västflyg är öppna för att starta upp en linje Visby-Bromma, någon som vet mer?
2024 var skottår, så månaden februari var i år en dag kortare och all trafik borde därför naturligt minska med omkring 3,5 procent.
Tur att man kan åka Västflyg mellan THN och BMA, smidigt och snabbt i båda ändar. Den extra tid det tar att köra till THN från GBG tjänar man in då det nära mellan parkering och terminal samt inga köer.
Vi som flög från Bromma åker nu bil till Halmstad där vi har våra barn och barnbarn.
Arlanda inget alternativ för oss.
Hoppas på en ny vår för Bromma!
@Gh. Bitterheten lyser igenom när man skyller på “PK och miljörörelsen”. Alla vet att “Arlanda Express effekten” med svindyra resor med både Arlanda Express och pendeltågen i kombination med Swedavias tvångspromenader genom shoppingcenter och tvånget att behöva vara på Arlanda 1-2 timmar före avgång är huvudorsakerna. Borttagande av flygskatt kommer inte att förbättra siffrorna för inrikesflyget.
Ryanair borde flytta från Västerås till Skavsta för att koncentrera passagerarflyg trafiken till Skavsta
Vi som är miljömedvetna och åker kollektivt fick långa gångvägar på Arlanda jämfört med de som åker taxi och Arlanda express, som ju hamnar mycket närmare säkertskontrollen och ankomstutgången plus alla dessa affärer man ska kryssa mellan efter säkerthetskontrollen. Detta “äter upp” mycket av tidsvinsten.
Hur mycket har tåget ökat sen nedstängningen på Bromma??? Hade Arlanda varit attraktivt smidig både innanför och utvändigt så hade det lättat. Mycket trappor att gå till. Arlanda påminner mycket om en öststats flygplats tyvärr.
Vi är många som hellre kör bil än att trassla med att åka från och till Arlanda istället för Bromma!
Affärsresandet har väl i och med pandemin förändrats många har väl upptäckt att det går att kommunicera via till exempel Teams istället för att resa vilket totalt givetvis är bra oavsett vilket sätt man reser på.
Håller helt med Gh! Trodde någon verkligen att alla bara skulle fortsätta men att åka med svindyra Arlanda express ut, när de kunde resa för en promille av priset med tvärbana eller buss till Bromma??
Flyget till Arlanda för att komma till Stockholm tar bara för lång tid och det är dyrt och osmidigt att ta sig från Arlanda till Sthlm C.
Nu blir det bilen istället. Billigare och snabbare.
Tror de som rest från Malmö väljer CPH istället.
@Gh: Tydligen var mötet i Stockholm inte tillräckligt viktigt så att man skippade resan…
Vem kan fortfarande bry sig om Bromma idag? Att flytta alla flyg från BRA till Arlanda var ett klokt beslut med tanke på de obestridliga långtidsskador som pandemin orsakade inrikesflygen. Det är trubbigt att insistera på att ignorera det obestridliga faktum att pandemin för ALLTID förändrade flyg affärsmodellen. För övrigt är det absurt att tro att en liten flygplats begränsad till att ha en enda landningsbana och väldigt nära till stadskärnan som Bromma, med allt vad det innebär, ska vara ett bättre alternativ för flyget än en flygplats med tre landningsbanor med bättre och verkliga utvecklingsmöjligheter som Arlanda alltid har varit.
Kunde man räkna ut med lilltån att flyget totalt sett minskat efter flytten. Många använde Bromma just för dess centrala läge. Ja vad ska man säga PK och miljörörelsen har ännu en gång fått sin vilja igenom på bekostnad av flyget.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten