Avia Express vill bygga framtidens flygbolag
Publicerad den 11 februari 2010– Det är vårt sätt att skapa livskraft och överleva i branschen, säger vd Lars-Åke Bertilsson i en intervju med Flygtorget.
Från Avia till Salair till Skyways och tillbaka till Avia igen. Fyrtio år i den svenska flygbranschen har inte bara inneburit olika namn och inriktningar, idag har Avia Express dessutom hamnat i hetluften när bolaget försöker införa ett helt nytt sätt att driva flygverksamhet.
Grundtanken är att lägga ut merparten av verksamheten på entreprenad, från ekonomi och teknik till piloter och flygplan. Istället för att själva äga allt, är målsättningen att bli ett flexibelt flygproduktionsbolag som anpassar sig efter kundernas önskemål.
– Vi bryter med alla de stela strukturer som flygbranschen av tradition levt med, säger vd Lars-Åke Bertilsson. Nu kan vi skapa ett modernt och kostnadseffektivt flygbolag.
De kostnader som Lars-Åke Bertilsson i första hand vill minska, är pilotlönerna. Enligt företaget har piloterna en snittlön på 50 000 kronor och en flygtid på i snitt 9 timmar i veckan. Det ger 50 procent högre kostnader jämfört med andra regionalflygbolag. Även om det inte går att enbart räkna flygtiden så menar Lars-Åke Bertilsson att piloterna ligger långt från en normal veckoarbetstid på 40 timmar.
– Högavlönade yrken och dit måste vi räkna piloter, brukar dessutom arbeta mer än 40 timmar, säger han.
Att ge sig på lönerna och dessutom den närmast heliga senioritetslistan är inte strategin för en vd med ambition på lugn och ro.
– Naturligtvis har jag fått mothugg, man kämpar med näbbar och klor. Men jag kan tycka att det viktiga verkar vara principerna, inte det faktum att flygbolagsbranschen måste moderniseras för att inte gå under. Många är de piloter som i enrum håller med om att det här är rätt väg att gå. Officiellt råder dock inställningen att det är bättre att sätta oss i konkurs och sedan starta nytt på det gamla vanliga sättet.
I nuläget går den mesta tiden åt till förhandlingar om bland annat anställningsformerna för den flygande personalen. Tanken på att de, via ett bemanningsföretag, skulle bli egna företagare orsakade ett ramaskri och spädde på en redan hätsk debatt som till vissa delar förs i media.
– Jag tycker att vi kommit förbi det och jag vill inte hamna i F-skattsedeldebatten igen. Nu går vi vidare med diskussioner om kontraktstider och liknande frågor. Jag tror att vi i framtiden kommer att se en projektbaserad verksamhet, många av dem långsiktiga och i princip fasta anställningar.
Lars-Åke Bertilsson vill framför allt se möjligheten att erbjuda flexibla lösningar för olika kunder, fjärran från den regionalflygbolagsnisch som han tycker att bolaget fastnat i.
– Säg att vi flyger Fokker 50 för Skyways och Blue 1. Varför ska vi inte då samtidigt kunna flyga större flygplan för exempelvis en charterarrangör. Stort eller litet flygplan spelar ingen roll, det viktiga kunna växla mellan olika uppdrag och kunna växa med kundens behov.
Idag pågår alltså förhandlingar om hur den nya företagsmodellen ska kunna byggas upp i företaget. Enligt planerna ska den vara klar under våren för att sedan träda i kraft under hösten. Skulle förhandlingarna dra ut ännu längre på tiden börjar de ekonomiskt mörka molnen hopa sig.
– Vår modell bygger på att erbjuda marknaden en flexibel och modern lösning på deras flygbehov. Vi har stor tilltro till att vi med det bygger också ett framtidens flygbolag och det finns finansiärer som är beredda att träda in när vi nått dit. Skulle förhandlingarna å andra sidan dra ut på tiden eller rent av misslyckas, då funkar det inte.
– Med en ny strategi kan Avia Express överleva som ett lönsamt flygbolag, det är jag övertygad om.
Kommentarer
Flytta huvudkontoret till glesbyggd = nästan gratis lokalhyra.
Antar att du syftar på mig men om du tänker till lite innan du skriver ngt så är antal tecken man kan skriva här begränsat, därav är mitt inlägg uppdelat i 2 delar, hoppas du förstår och hoppas du ej är pilot.
Haha, hur kan man vara så pantat att man kommenterar sin egen artikel???
Vila i frid Skyways/Avia
Mycket gnäll på Bertilsson här, vore kul om ngn kom med ngt konkret om hur man ska göra regionalflyget lönsamt, piloterna har genom SPF i mångt och mycket styrt flygbolagen genom åren och därmed bäddat för dagens situation, bolagen har inte kunnat stämma i bäcken i tid och därmed dagens akuta situation.
Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket heter det ju….och piloter har varit bra på att gapa. Självklart inte bara piloternas fel att flyget går på knäna men hade man varit lite mer tillmötesgående och haft ett mer lånsiktigt perspektiv tidigare så kanske man inte hade behövt spytt ut sin galla på Bertilsson här.
Kan någon berätta för mig hur man ska kunna tjäna pengar med studielån och utbildningskostnader på 800 000 – 1 miljon och en lön på 25 000 i månaden. Det måste finnas bättre investeringar. Man får nog bo kvar i husvagnen man bodde i under utbildningen.
Helt riktigt som du säger…
Flygbolagen skall tjäna pengar!
Men INTE på personalens bekostnad!
P.S
De gamla piloterna kanske har skaffat sig mycket visdom genom åren.
Inget av detta är något nytt för oss.
Vi vill gärna tro att nu unga skall kunna försörja era familjer i framtiden också.
Tack för mig.
Som vanligt är det de gamla piloterna som är inne och gnäller och som stoppar den naturliga utvecklingen i branschen (de har ju mest att förlora..). Vi som är lite yngre inser att även flygbolaget måste tjäna pengar för att vi skall kunna behålla våra jobb långsiktigt men det har aldrig SPF fattat. Istället har man sett Flygbolagen som en ekonomisk förening där piloterna skall få alla överskott. Som man bäddar får man ligga som det heter. Kämpa på Lars-åke, jag blir kvar i den nya strukuren!
Det finns bara en sak som kan leda till lönsamhet i flygbranschen och det är låga kostnader Eftersom Avia (lika lite som Golden eller Avitrans) har tillräckligt låga kostnader är det här ju ett genialt grepp för att få bolaget att överleva långsiktig. Jag jobbar hellre kvar med lite lägre lön i 10 år till än med hög lön i 6 månader till.
Borttagen pga personangrepp.
Litet paapekande!
Avias arbetstid aer upp till 60 tim/vecka
Flygtider paa 9 tim/vecka aer inte annat aen propaganda fraan ledningen, foer att raettfaerdiga sitt handlande.
Allt handlar om att flyget inte kan ta betalt för sina kostnader.
Skall då passagerare i slutändan bli utsatta för att flygsäkerheten minskar drastiskt genom outsourcing.Luftfartsverket och myndigheter som har med flyg att göra borde ingripa innan det för sent. Lars -Åke Bertilsson , detta är total urholkning av allt vad krav på flygsäkerhet innebär.
Jag vill också påminna om att det går inte att jämföra busschaufförer med piloter eftersom det är lite skillnnad i utbildning. Tänk om!!!
Jag skäms verkligen för den låga nivå som artikel
och alla kommentarer håller!
Detta forum verkar användas till intern skvaller och ryktesspridning.
Jag trivs på jobb !
Flygmekken, om du tror att avia´s piloter ligger på FL370 så är du inte flygmekk….Prova FL180
Tydligen finns det i Avia Express ledning personer som hyser stor förakt mot sina piloter, och flera av inläggen under tycks vara skrivna av dessa personer. Denna politik går kanske hem i kristider, men då marknaden går upp igen så kommer de inte kunna behålla den kompetens som behövs för att säkert kunna framföra ett trafikflyg. Men vad gör det, kompetens behövs ju tydligen inte för att arbeta på Avia Express.
Underhållet är inte bara teknikerlöner, det är reservdelar och periodiskt underhåll….Du vet sånt du inte vill ska pajja när du dricker ditt kaffe på FL370.. Hur tänker du igentligen, är du verkligen pilött??
De kostnader som Bertilsson i första hand vill minska, är pilotlönerna. Enligt Bertilsson har företaget 50 procent högre lönekostnader jämfört med andra regionala flygbolag.
Anm.Utdrag från allabolag.se !
Personalkostnader per anställd och flygbolag 2008-12 Golden Air 810.000
Avitrans Nordic 837.000
Skyways Express/ Avia Express 817.000
Förlåt! Det är givetvis ett hårt och ansträngande jobb. Ni måste ju vrida er nästan 90 grader när CA kommer med kaffe!
Företaget har sitt ansvar att schemalägga sina piloter 40 tim/v om dom inte gör det får dom skylla sig själva.
Kanske börja ställa lite krav på schema avdelningen………….
Så du tycker att bara för att du jobbar i ett yrke som kräver 4:a i träslöjd och tunna glasögon eller god syn så ska du kunna slappa och tjäna storkovan?
Tror att du pga. tjocka glasögon och 3:a i träslöjd inte blev pilot, och hatar piloter.
Din fru kanske gillar piloter….ler.
Helt rätt. Ersättningen till våra flygande busschaufförer är inte på något sätt rimlig. Dessutom är det ointressant vad VD och underhåll kostar. Piloter gör alltid så intressanta jämförelser. 🙂 go go för sänkta pilotlöner!
Helt rätt. Ersättningen till våra flygande busschaufförer är inte på något sätt rimlig. Dessutom är det ointressant vad VD och underhåll kostar. Piloter gör alltid så intressanta jämförelser. 🙂 go go för sänkta pilotlöner!
Herre gud!!! Om företaget lägger ett schema med 20 h arbetsvecka istället för 40 h så är det väl inte pilotens fel!!! Avtalet säger att vi skall jobba 40h/v så…..vad yrar nya vd om???
Håller med alla föregående skribenter till 100%
Jag har jobbat för JZ,då tyckte jag att det var ett bra företag, men nu när jag varit bort mer än 5 år, herre gud vilket skit bolag ingen personal politik för 5 öre. Jag vet att det finns bolag där ute som uppskattar anställda och som har bra avtal och som även tjänar pengar på sin verksamhet.
Så snälla ni som är kvar i bolaget ge inte efter, till bolaget, JZ ledningen har alltid varit pajasar.
full fart spar tid som vi sa på Gotland……
Lönekostnaden inkl. sociala avgifter och pension för en besättning, 2 piloter+1cabin, bör ligga runt 200.000:- per mån. En biljett ARN/HAD kostar i dag 2.233:- (”enkel plus”) för att finansiera besättningens lön måste därför Skyways sälja ca:100st. sådana biljetter per månad. Halmstadslinjen avgår f.n. med mer än 200 avgångar per månad (55 per vecka), detta betyder att av planets 50 stolar så finansieras lönen till en komplett besättning av biljettintäkterna från ca: en halv stol.
Dax att statuera exempel. Strejka sönder Skyways/Avia!
Produktionen kommer att finnas kvar och plockas upp av andra, förhoppningsvis mer seriösa flygbolag. Flygbranschen kommer att vara Skywayspiloterna evigt tacksamma och det värsta som kan hända dem är att de får byta mössmärke.
VD ställer krav på flygkåren att reducera lönenivån med i snitt 1/3 och de övriga har påtvingats en lönefrysning. I rimlighetens namn bör ju VD också visa lojalitet och sänka sin lön men istället höjer Bertilsson sin egen lön med 6%.
Snacka om att skjuta sig själv i foten!
Projektbaserad verksamhet kommer innebära en otrygg ekonomisk ställning för de som arbetar i företaget. Alltid oviss om “anställningen” kommer fortsätta och därmed också om inkomsten består.
Tycker själv att det skulle vara kul att känna sig som en del av ett företags utveckling, och att uppskattas för mina kunskaper och min erfarenhet. Inte bara som ett nödvändigt ont för att kärran ska kunna flyga. Våga vara ledare och få med er personalen på noterna under vettiga former.
Signing off…
Läs gärna mer av tex. Jeffrey Pfeffer vid Stanford University’s Graduate School of Business.
De som verkligen kan företagsekonomi på hög nivå (nobelpristagare etc.) har alla evidensbaserade forskningsresultat som visar att: 1. Personal som känner sig uppskattad och känner att de kan utvecklas i företaget bidrar till större lönsamhet. 2. Nedskärningar av personal som sker vid ett tillfälle då företagets omedelbara överlevnad inte står på spel, medför en kostsam uppbyggnadsfas när man vill utöka.
Fokus har alltid legat på oss piloter och våra “höga” löner. Att Avia Express har eget tekniskt underhåll som uppgår till halva årsomsättningen har tydligen inget fokus alls.
Är det rimligt med ett underhåll som kostar 11-12 milj per flygplan? …och hur länge ska den kostsamma kolossen förbli fridlyst.
När vi diskuterar lön i förhållande till arbetstid blir det mer trovärdigt om man använder riktiga storheter, talar vi om lön per månad och jämför med flugna timmar per vecka så använder vi olika storheter avsiktligt för att förvränga den upplevda sanningen eller av okunskap, jag misstänker att här har man använt sig av olika storheter i avsikt att försöka skapa en bild av en orimlig situation.
Då outsourcing eftersöks i möjligaste mån så varför inte även outsourca VD posten???!!! Bertilsson har sina kvaliteter precis som oss alla andra men det finns ju klart vassare intellekt som kan styra Avia Express mot en bättre ekonomisk framtid.
Försök hitta den pilot som är intresserad av att få erästtning för enbart blocktid.
Flygtid 9h i veckan!?!
Lägger piloterna själv schemat på det bolaget? Annars är det väl bolagets fel att de inte utnyttjas mer, har jag fel?
Avias piloter har samma arbetstid som alla andra, 40h i veckan. Kollektivavtalet säger så i alla fall!
Problemen är många. En nedsättning av AK från 10Msek till 0,1Msek kr visar på att företaget redan befinner sig i stark finansiell kris. Ett humankapital som mår dåligt. En oerfaren “ledare” med självlärda kunskaper inom management. Visserligen inte att förakta men är det tillräckligt för att uppnå given strategi? För att lyckas med outsourcing måste strategin födas i ett nytt bolag, och inte gnm en fullständig reversering av affärsstrategi som använts i tiotals år.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten