Featured article image

Boeing i medvind efter hård motvind

Publicerad den 16 maj 2025
Kommentarer
Boeing har fått sin största beställning någonsin på 210 widebody-flygplan. Även på produktionssidan pushar Boeing på och i april månad lyckades man fördubbla sina leveranser. Och Kina då? Efter att ha vägrat ta emot amerikanska flygplan har Kina meddelat att kinesiska flygbolag kan återuppta leveranserna av Boeing-flygplan.

Åratal av kriser och produktionsproblem har lämnat Boeing tungt skuldsatta, men nu verkar det som att vinden vänder och leveranserna kan äntligen öka igen. April var den fjärde månaden i rad då Boeing levererade mer än 40 flygplan.

45 flygplan levererades i april, nästan dubbelt så många som de 24 flygplan som levererades under samma månad förra året. Av dessa bestod 29 av 737 MAX från produktionslinjen i Renton: åtta gick till United Airlines, fem till Ryanair och fem till Southwest Airlines, enstaka exemplar gick till Akasa Air, Allegiant Air, BOC Aviation Ltd, China Southern Airlines och flydubai. American Airlines fick två och Air India Express fick fyra. Boeing hoppas kunna nå en leveranstakt på 38 nybyggda MAX-plan per månad, vilket är det tak som den amerikanska luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration har satt.

Två flygplan hann levereras till kinesiska kunder innan Kina beordrade flygbolagen att sluta ta emot leveranser av Boeing-flygplan på grund av handelskriget mellan Kina och USA: China Southern tog emot en 737 MAX och CES Leasing en 777 i fraktversion. Fyra 737 MAX befann sig vid Boeings anläggning i Zhoushan, Kina, där man bland annat installerar inredning och målar flygplanen. När Kina stoppade leveranserna flög flygplanen tillbaka till Seattle där de nu är parkerade. Boeings planer var tidigare att leverera cirka 50 flygplan till kunder i Kina i år.

Boeing levererade också åtta 787 Dreamliner, fyra 777-fraktflygplan och tre 767:or. FedEx och UPS tog emot Boeing 767-300F-plan, medan China Cargo Airlines och Emirates fick varsitt 777 fraktflygplan och DHL Americas fick två.

Leveranserna av 787-flygplan har ökat från fem i februari och fyra i mars till åtta i april Dessa gick till Air Canada, United Airlines, American Airlines EVA Air, Air Lease Corporation och Korean Air.

På den militära sidan levererades en P-8A till Luftwaffe och en KC-46A till USAF.

Under årets första fyra månader har Boeing levererat 175 flygplan, inklusive 133 737 MAX, 21 787 och elva 777 fraktflygplan.

På ordersidan fick Boeing åtta nya beställningar förra månaden, en mer än i april 2024. Alla beställningar gällde 737 MAX från anonyma kunder.

Under hela 2025 har Boeing nu mottagit beställningar på 249 flygplan och har levererat 175 flygplan.

Rekordorder från Qatar Airways

Boeing fick sin största order någonsin i maj då Qatar Airways beställde 210 wide body-flygplan. Beställningen omfattar 130 Dreamliners och 30 777X. Qatar Airways opererar över 150 Boeing-flygplan och med detta nya köp blir Qatar Airways den största Dreamliner-operatören i Mellanöstern.

Qatar Airways har också tecknat ett avtal med GE Aerospace för mer än 400 motorer, inklusive 60 GE9X och 260 GEnx-turbofläktmotorer med optioner och reservdelar, för att driva 777–9 och 787. Detta är det största köpet av widebody-motorer i GE Aerospaces historia.

I veckan tillkännagavs också att den kinesiska regeringens förbud mot Boeings leveranser har hävts och kinesiska flygbolag kan återuppta mottagandet av beställda flygplan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500