Boeing stäms för Helios-krasch
Publicerad den 23 februari 2006115 passagerare och sex besättningsmän omkom vid kraschen med en Boeing 737-300 tillhörigt cypriotiska Helios Airways den 14 augusti 2005, uppenbarligen på grund av att planet drabbades av tryckfall i kabinen.
Enligt dagstidningen Cyprus Mail förklarar advokaten Robert L. Lieff, att Helios-piloterna visserligen förefaller ha agerat försumligt, men att Boeing också var "försumligt och delar ansvar för passagerarnas död".
Christos Clerides, advokat vid den cypriotiska advokatfirma som samarbetar med amerikanska Lieff Cabraser Heimann & Bernstein, säger enligt Cyprus Mail:
"Jag är mycket nöjd med att vi tar detta steg för att söka rättvisa för våra klienter och vi tänker förvissa oss om att ingen ansvarig undkommer ansvar för denna fruktansvärda tragedi."
Hans-Peter Graf, tidigare chefspilot och ansvarig utredare vid Swiss Aircraft Accidents Investigation Bureau, som har engagerats av den amerikanska advokatbyrån, hävdar att “de checklistor som Boeing tagit fram och rekommenderat för 737-planet underlättade för besättningar att starta och flyga med tryckutjämningssystemet felaktigt inställt.”
Hans-Peter Graf konstaterar:
“Larm och varningar som gavs till besättningen var oförlåtligt vaga och sena.”
Advokaterna som stämmer Boeing hävdar bl a, att Boeing gjort sig skyldigt till designbrister. Framför allt pekar man på att varningsljudet för kabintrycket på Boeing 737-300 låter likadant som för att uppmärksamma planets piloter på “felaktig start- och landnings-konfiguration”. Detta bidrog, hävdar advokaterna, till att “piloternas förvirring förvärrades” i fråga om vilken fara det egentligen var som man varnades för, nämligen lågt kabintryck.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten