Featured article image

BRA på väg mot börsintroduktion?

Publicerad den 28 juli 2021
Kommentarer
Ett större flygbolag. Det är planerna för BRA som kan komma att växa från 12 till 24 flygplan. Det ställer krav på extern finansiering och kanske en börsintroduktion.
Det var den 12 maj som BRA återupptog flygtrafiken efter att flottan stått på marken i 13 månader. I dagsläget består flygprogrammet av tio linjer och senare i höst utökas det till 13 destinationer när Växjö, Ronneby och Aarhus läggs till.
Samtidigt pågår arbetet på marken med att säkra flygbolagets framtid. Det kan komma att innebära att BRA de kommande åren växer till att bli ett betydligt större flygbolag än det är idag. Per G Braathen har tidigare sagt att tolv ATR72-600 på sikt ska bli dubbelt så många, 24 maskiner. Det resonemanget baseras på att ATR-flottan har 72 stolar ombord medan den tidigare jetflottans RJ199 hade 100 stolar. För att komma tillbaka till de kapacitetsnivåer som rådde innan pandemin krävs helt enkelt fler flygplan. Det är naturligtvis en tillväxt på lång sikt men enligt norska medier är finansieringsarbetet i full gång. Det kan till exempel handla om nya ägare eller en börsnotering av flygbolaget med målsättningen att hämta in ”flera hundra miljoner” i rekapitalisering.
– Jag vill hämta friska pengar, men har inte bestämt mig hur det ska ske. Jag kan finansiera det själv eller tillsammans med nya partners. Det återstår att se, säger Per G Braathen till dn.no. 
I början av året fick BRA ett statligt garanterat lån på 200 miljoner och senare under våren gick Per Braathen själv in med 100 miljoner. I det övriga rekonstruktionsarbetet har BRA betalat alla osäkrade fordringar och förhandlat fram 25 procents betalning av andra skulder. Det öppnar för att en fortsatt ekonomisk stabilisering, kanske genom en börsnotering. Både nya Flyr och Norse Atlantic har byggt upp ekonomin via börsen. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

BRA
2021-07-28 19:02

Haha vad är det med alla pessimister på det här forumet som har noll koll på verkligheten.
BRA har jättebra passagerarantal och de flyger väldigt många ad hoc charter. Det har gått långt över förväntningarna.
Intala er annat och sitt missnöjda hemma ^^,

sv Stockholmare
2021-07-28 18:07

Med vilka fakta grundar du din analys på?

PF
2021-07-28 16:59

Det tyska bolaget kanske återkommer med EMB?
Trevlig upplevelse på BMA-Malmö.

Ehrmantrout
2021-07-28 16:16

Emb 190 får dom skaffa , som great dane , 12 år gamla !

Stockholmare
2021-07-28 15:44

” Den norska flygarvingen skyr dock nya investeringar i flygbranschen.
– Jag skulle aldrig köpa flygbolagsaktier som en långsiktig investering. Visst kan du tjäna pengar om du går in på botten och säljer på topp. Men i grunden är det en hopplös bransch. Var gång det uppstår en lönsam linje där ett flygbolag tjänar pengar kommer konkurrenterna in och dränerar lönsamheten.”

thomas
2021-07-28 13:26

Bokningsläget på det som flygs är inte strålande
bolaget tappar pengar varje dag.
Jag skulle hellre satsa på Amapola.

Gh
2021-07-28 12:30

BRA har tappat i princip all charter just för att de inte har några jet i 100 pax segmentet.

Gullan Purser&FinansExpert
2021-07-28 12:28

Toppen , det verkar vara en aktie att satsa på, rakt från rekonstruktion till börsen.
Här finns pengar att tjäna för oss småsparare.

ZEKE
2021-07-28 12:01

Vilken framtid har BRA utan Bromma ?
När Bromma läggs ner är det slut.

Ron
2021-07-28 11:36

Vet inte riktigt om BRA haft en flygplanstyp som aldrig funnits… De hade BAe 146-300 = Avro RJ100 samt BAe 146-200 = Avro RJ85.

Sen tror jag att ex CRJ 700 och CRJ 900 hade passat bra för BRA. 70-90 säten och betydligt snabbare än ATR.

Filip
2021-07-28 11:26

En lien “note”…., jetflottan bestod av RJ 100, och hade 112 stolar!!!!

Kurt
2021-07-28 11:11

Bra bolag finansierar sig själva. Flyget kommer aldrig att explodera upp till nivåer de låg på före pandemin. Skulle sektorn öka framöver lovar jag att man långsamt hinner investera för den lilla expansion som skulle ske.

Faktagrandska.
2021-07-28 10:36

RJ100, 112 säte.

Stockholmare
2021-07-28 10:02

Tror inte BRA har något på stockholmsbörsen att göra iallafall. Tror det är bättre att BRA hittar finansiering utanför börsen.

Jag kan tänka mig att Per är rätt trött på att pump in pengar och han börjar ju närma sig pensionsålder. Tveksamt om hans barn har lust att ta över BRA?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten