
BRA tar över när SAS minskar
Publicerad den 24 juni 2019Kommentarer
Som vanligt så förstår inte somliga flygbolag att det är leisure sommartid som absolut går att tjäna på. Det var därför man startade Gotlandsflyg för ett antal år sedan (numera inom BRA).Gotland dubblerar sedan länge sin befolkning sommartid vilket man uppenbarligen åter har missat.Rimliga konkurrenskraftiga priser i en kombination med bra hyrbilsflotta resp. busstrafik från flygplatsen är det som gäller.
SAS minskar sin reguljära trafik under sommar tid. Det är betydligt färre affärsresenärer som flyger. Så har det varit minst de senaste 20 åren.
“Journalistik” Skärp er FT. Morgon flighten kommer att komma tillbaka till Augusti. Vänligen kolla fakta innan ni skriver. Det här är amatörmässigt och oseriöst…
Flygtorget kanske borde nämna att det gäller nu i Juli månad? Redan i Augusti kommer morgonavgången tillbaka…
SAS är ju kända för att ställa in flighter om det inte finns tillräckligt med passagerare.
Titta på 07.10 / 08.10 flighten från Arlanda till Malmö Airport som gått nu under våren.
Runt 23.40 skickar man ett SMS om att 07.10 flighten är inställd vid för få sålda biljetter och ombokning till 08.10 sker.
Riktigt dålig stil!
Tyvärr är gotlänningarna lite för trötta för morgonkaffe 6.40.
Till 9.20 är det lite mer fart på dem.
Därför satsar vi på senare avgångar.
Problemet är väl att SAS behöver ha övernattande crew i Visby till morgonavgången. Vilka kostnader som kvälls och morgonavgången tillsammans inte bär
Som vanligt ska folk komma och skrika på att staten eller någon annan ska ta “ansvar”. Om flyget nu är så viktigt för gotlandsregionen, se till att starta ett eget flygbolag för att säkra kapaciteten. Men visst, det är enklare att klaga på att andra företag måste se efter sin lönsamhet.
Kliver Leap in och köra något? Dom har för avsikt att flyga under Almedalsveckan, kanske blir en fortsättning?
SAS – bolaget som “rationaliserar” bort sig själv. Från att ha varit en storspelare globalt till att nu verka i marginalen. Bra jobbat…
Blir väl också mer ”miljövänligt” att sätta in fler avgångar på det som ligger söder om, dvs Malmö och Framför allt Göteborg – som i sin tur har bra anslutningar till Europa och numera även Asien, istället för att åka norr och sen söderut som oftast blir fallet.
Tror landshövdingen på Gotland att SAS har/tar ett samhällsansvar, så är det ju inte.
Om så vore så skulle SAS flyga till Köpenhamn eller Stockholm från ett antal regionala flygplatser, där de skulle göra stor skillnad och en samhällsinsats.
Jag pendlar flera ggr i månaden, ibland per vecka. Första morgonturen är alltid knökfull, ofta överbokad. Svårt att se hur man kan klaga på beläggningen där. En viktig förutsättning för att kunna komma vidare. Största problemet med SAS är alla förseningar och främsta orsaken till att folk väljer BRA när de kan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten