Finnar ökade till Asien
Publicerad den 9 maj 2006Finnair ökade 17,7 procent till Asien i april. Står för 40 procent av bolagets omsättning
Finnair lyckades sälja 82 procent av alla stolar ombord till och från bolagets åtta asiatiska destinationer under april månad i år. Plus sju procent jämfört med april förra året och nytt rekord. Antalet resenärer, som valde den snabbaste och rakaste vägen till Asien, ökade med 17,7 procent och kapaciteten med 7,6 procent. Riku Helminen (bilden th) är Finnairs Sverigechef:
- Asientrafiken står nu för 40 procent av vår omsättning, inräknat transfertrafiken mellan Helsingfors och Europa. Den rekordhöga kabinfaktorn placerar Finnair i det definitiva toppskiktet bland våra europeiska konkurrenter till Asien.
Enligt Riku Helminen ska de positiva siffrorna förklaras med det faktum att Finnair har ett mycket starkt utbud till Asien. Däribland 22 nonstopflyg per vecka till Kina, med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, som ett av de allra starkaste skälen till varför allt fler väljer det finska bolaget.
Andra kvartalet 2006 har börjat bra. När det gäller Finnairs reguljära trafik ökade den med 9,3 procent under april i år jämfört med förra året. Antalet sålda stolar uppgick till 73,9 procent, upp 9,1 procent. Antalet passagerare var 657 500, upp 3,5 procent.
Finnair Groups totala antal passagerare uppgick till 739 300, upp 2,5 procent. Riku Helminen igen:
- Även vår reguljära trafik i Europa har sålt bra under april. Med en kapacitetsminskning på 5,5 procent ökade intjäningsgraden per passagerarkilometer med 11,2 procent. Antalet sålda stolar var 69,2 procent, upp med 10.4 procent.
Från den 15 maj erbjuder Finnair nonstopflyg till Hong Kong och den 3 juni invigs Nagoya med nonstopflyg från Helsingfors tre dagar i veckan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten