Fler flygplan än besättningar
Flygindustrin är en massiv motor för den globala arbetsmarknaden. Enligt CAE, Canadian Aviation Electronics, uppskattas den totala aktiva poolen av kommersiella piloter i världen för närvarande till cirka 382000, en siffra som snabbt måste växa till nya rekordnivåer de kommande decennierna bara för att ersätta pensionärer och möta den växande efterfrågan.
Pilotbristen är välkänd, men nu växer bristen över hela systemet: FAA rapporterar ett underskott på 3800 flygledare och den globala pilotbristen väntas nå 34000 piloter redan i år.
Det är ingen överdrift att säga att kompetensförsörjning nu är en lika kritisk faktor som bränslepris, slot-tillgång eller Airbus och Boeings produktionskapacitet.
Indiens boom: 1700 nya flygplan – men var är piloterna?
Om man vill se ett skolboksexempel på obalansen i systemet behöver man bara titta mot Indien. Landet står inför en fullkomlig flodvåg av nya flygplan – 1700 maskiner ska levereras de kommande åren. Men samtidigt finns bara 8000 aktiva piloter.
Resultatet blir så klart en växande risk för inställda avgångar, kapade rutter och en infrastruktur som inte hinner i kapp. Flygboom i teorin – flaskhals i praktiken.
Emirates tänker långsiktigt – och stort
Medan andra tvekar, agerar Emirates. Flygbolaget har redan rekryterat över 2000 piloter sedan 2022 och går nu in i nästa stora fas genom att anställa 1500 nya piloter till 2026. Det är en strategi som inte bara handlar om expansion, utan om att låsa kompetens innan konkurrenterna hinner blinka – särskilt nu när Riyadh Air drar i gång och börjar tävla om samma piloter i regionen.
Tekniken tar över rekryteringen
När behoven når nivåer som flyget aldrig tidigare skådat, håller rekryteringsarbetet själv på att genomgå en transformation. Det innebär att flygbolagen bland annat använder AI-baserad screening av certifikat, typer och erfarenhet och automatiserad, global kandidatmatchning. För många HR-team handlar det här inte längre om innovation – det är ren överlevnad. När marknaden rör sig snabbare än flödet av människor, är datadrivna system det enda som håller takten.
Flyget växer med rätt människor
Summa summarum är att det inte är nya flygplansmodeller som avgör hur snabbt flyget kan växa de kommande tio åren – det är rekryteringen. Piloter, tekniker, flygledare och ingenjörer ska ses som strategiska tillgångar – inte kostnader. Det är först då som framtidens flyg verkligen lyfter.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


