Fly Mes förlust 35,6 MSEK första kvartalet

Publicerad den 14 maj 2004
Kommentarer

Koncernens nettoomsättning för första kvartalet uppgick till   MSEK 10,1 (0,0). Omsättningen är helt hänförlig till mars månads flygverksamhet.

 Resultatet för första kvartalet uppgick till MSEK -35,6 (-8,0).   Resultatet är belastat med kostnader hänförliga till tiden före   flygstart samt med uppstarts- och introduktionskostnader av engångskaraktär totalt uppgående till ca MSEK 23. Resultatet per aktie för första kvartalet uppgick till SEK -0,19 (-0,31).

Bolaget styrelse blir helt ny med undantag av ordföranden.

Fly Me genomförde under mars en riktad emission som tillförde   MSEK 17,3 före emissionskostnader. Likvida medel uppgick vid första kvartalets slut till MSEK 30,7 (3,1).


 Flygtillstånd utfärdades av Luftfartsverket och Luftfartsinspektionen under februari och den 1 mars startade Fly Me
 lufttrafik mellan Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-  Helsingfors med tre Boeing 737.


Händelser efter första kvartalets slut:


Styrelsen i Fly Me har fattat beslut om en företrädesemission   som tillför cirka MSEK 54 före emissionskostnader. Emissionen är till   100 % garanterad. Tillfört kapital skall användas för en utökning av verksamheten i Skandinavien och Europa samt för att säkerställa en fortsatt positiv utveckling inom nuvarande linjenät.


 Fly Me har sedan starten sålt biljetter för knappt MSEK 40.


PengarDen genomsnittliga kabinfaktorn under maj månad uppgår hittills till ca 50 % jämfört med ca 42 % under mars. Den genomsnittliga   biljettintäkten har ökat från 475 kronor under mars till 509 kronor   under maj.


Fly Me har tecknat ett 80-tal ramavtal såväl med svenska som  multinationella företag.


I linje med bolagets expansionsplaner startar Fly Me den 17   juni flygningar mellan Göteborg – Nice och Göteborg – Palma/Mallorca.


Nya styrelseledamöter till Fly Me


Nomineringskommittén i Fly Me Europe föreslår:


att styrelsen skall bestå av sex ledamöter som arvoderas med totalt 650 000 kronor för ordinarie styrelsearbete


omval av Nils Bernhard och nyval av Jan Friedman, Mats Koffner, Allan Ladow, Mikael Storåkers och Peter Wahlberg


val av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers som revisor med omval av Lennart Bertheden som huvudansvarig revisor och med revisionsarvode enligt räkning


Styrelsens ordförande Nils Bernhard samt aktieägarna Glen Gustavsson, Cafer Ok och Bernhard von der Osten-Sacken har arbetat som nomineringskommitté. Aktieägare med minst 30 % av rösterna har meddelat att de stöder nomineringskommittén förslag.


Nils Bernhard, som är föreslagen till omval, har varit styrelseledamot sedan 1999 och ordförande sedan 2001.


Jan Friedman är sedan 1989 verksam i eget bolag som medieentreprenör och strategirådgivare. Friedmans styrelseuppdrag innefattar bland annat ordförandeposten i NetOnNet och BraFilm Scandinavia.


Mats Koffner är sedan 1980 verksam som advokat på Advokatfirman Glimstedt med inriktning på affärsjuridik, bland annat luftfartsrätt.


Allan Ladow är sedan 1987 verksam som VD i det av familjen ägda Atlas Design, ett globalt textilföretag i klädbranschen med verksamhet främst inom accessoarer.


Mikael Storåkers är sedan 2002 verksam som koncernchef i Sverige för reklamkoncernen McCann. Storåkers grundade det i McCann ingående Storåkers-McCann 1998. Storåkers styrelseuppdrag innefattar bland annat Handelshögskolan i Stockholm.


Peter Wahlberg är sedan 1990 verksam i eget bolag som rådgivare inom affärsutveckling och företagsförvärv/företagsrekonstruktion. Äger och exploaterar varumärket Santaworld med licenstagare främst i Asien. Har ett antal styrelseuppdrag i egna och uppdragsgivares bolag.


Nuvarande styrelseledamöter Glen Gustavsson, Christer Lindberg och Nils Sandstedt har meddelat att de avböjer omval.


FlyMe: är ett lågkostnadsbolag som med Stockholm som nav flyger till/från Göteborg, Malmö och Helsingfors från 195 kr. Under sommaren flyger vi även från Göteborg till Nice och Palma från 495 kr. Alla biljettpriser är inklusive skatter och avgifter och biljetterna är fullt ombokningsbara.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten