Featured article image

FMV beställer ny drönare av GKN Aerospace

Publicerad den 2025-11-27 10:40av Redaktionen
Kommentarer
Det är inte varje dag vi ser ett svenskt UAV-projekt gå från idé till flygning på bara ett och ett halvt år. Men just nu händer det – och det säger en hel del om var svensk försvarsteknik är på väg. FMV har gett GKN Aerospace ett uppdrag värt 150 miljoner kronor som inte bara handlar om att leverera en färdig drönare, utan om att bygga ett nytt arbetssätt för framtidens stridsflygsystem.

GKN ska under de kommande 18 månaderna designa, bygga och flygtesta en UAV-demonstrator och utveckla en helt ny turbojetmotor för ändamålet. Och för en bransch där utvecklingsprojekt ofta mäts i årtionden snarare än år, är det här en ovanligt snabb och ovanligt spännande satsning.

Motorutvecklingen sker i Trollhättan, medan flygkroppen byggs i Nederländerna. Det här är med andra ord inte ännu en liten sensorplattform, utan ett betydligt större och jetdrivet obemannat flygplan, mer likt en höghastighetsdrönare i både form och prestanda.

FMV vill dessutom använda projektet för att pröva ny produktionsteknik, något som både kan sänka kostnader och ge Sverige ett tekniskt försprång inför kommande stridsflygsatsningar.

UAV:er förändrar Sveriges operativa vardag
UAV-tekniken är i grunden inget nytt – Försvarsmakten har använt system som Svalan, Korpen och Örnen i allt från Mali till nationella operationer. Men UAV:ernas roll har förändrats radikalt.

Dagens system är inte längre ”extra ögon i luften” utan helt integrerade delar av stridsledningen, ofta med längre räckvidd, längre uthållighet och betydligt större krav på uthållig teknik och robust kommunikation.

Att Sverige nu testar en större, snabbare UAV-plattform är ingen slump. Det är en tydlig indikation på att kommande generationer av svenska stridsflygsystem – oavsett form – kommer att bygga på bemannade och obemannade enheter som samarbetar i realtid.

Snabbspåret till framtidens luftstrid

Kan GKN:s nya projekt bli en UAV som används enligt den globala trenden mot “Loyal Wingman”-system? “Loyal Wingman” (svenska: lojal följeslagare eller följedrönare) är ett av de hetaste och viktigaste begreppen inom framtidens militära luftstrid. Det är ett koncept för en obemannad stridsdrönare (UCAV) som är designad att flyga i formation med och styras av en pilot i ett stridsflygplan (som en Gripen, F-35 eller F-22).

Caroline Beaufoy, presskontakt på GKN Aerospace, förklarar att uppdraget enbart handlar om att ta fram en UAV, och att det sedan är upp till kunden (FMV) att bestämma hur den ska användas.

GKN:s roll i svenskt luftförsvar växer
För GKN Aerospace i Trollhättan är projektet både en fortsättning och ett tydligt steg framåt.

Företaget är redan OEM för RM12-motorn i Gripen och ansvarar för kommande RM16. Deras komponenter finns i 90% av världens stora passagerarflygplan.

Varför detta projekt spelar roll just nu
Det råder ingen tvekan om att omvärldsläget driver på utvecklingen. Drönare och fjärrstyrda system är nu en grundläggande taktisk förutsättning i de flesta konflikter. Försvarsmakten behöver system som är snabbare att producera och enkla att anpassa till nya uppdrag.

Här fyller demonstratorn en exakt funktion: Sverige bygger inte en rubriksökande superdrönare, utan ett arbetssätt som gör att vi kan ta fram många drönare. Och på 18 månader dessutom. Det är nästan mer Silicon Valley än försvarsprojekt. Fast med svenska ingenjörer som gör jobbet.

Projektet i korthet
• Uppdragsgivare: FMV
• Utförare: GKN Aerospace
• Värde: 150 miljoner kronor
• Tidslinje: Flygdemonstration inom 18 månader
• Innehåll: Ny UAV-demonstrator + utveckling av turbojetmotor
• Mål: Testa nya arbetssätt, additiv tillverkning och snabba utvecklingscykler
• Relevans: Stödjer utvecklingen av Sveriges framtida stridsflygssystem

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500