Fyra flyger till Beirut – en kan vara ‘ulv i fårakläder’

Publicerad den 20 april 2009
Kommentarer
Jag läste för några dagar sedan att SAS, stora SAS, väljer att utföra hela 58 färre flygningar i sommar till städer i det stora USA, bl a till Chicago. Så agerar den försiktiga. Samtidigt drar hela fyra mindre bolag igång direktflyg från Sverige till Beirut, i det lilla Libanon. Aldrig har det gått så många flyg till Beirut!

Hur det kommer sig?

Jo, det handlar förstås mest om att vilja flyga alla s k etniska resenärer, d v s främst libaneser, som bor i Sverige och deras vänner och släktingar. Förhållandevis få är ännu de mera ”svenska” turister eller affärsmän som reser till Beirut. Att det är så har förstås sin förklaring i årtionden av krig, invasioner och andra eländen som rapporterats från detta stackars land.

Beirut

Bliss Street och AUB, American University of Beirut, foto: www.Lebanon.com

Men till vem som helst, som har lust att besöka Beirut och Libanon vill jag säga; gör det! Där finns så mycket att uppleva. Där finns en salig blandning av olika människor, gästfria människor, alla på sitt sätt levnadskonstnärer. Där finns också vacker natur, flera fina sevärdheter, nöjen av alla slag – och fantastisk mat, plus goda libanesiska viner!

Tro mig, jag har bott i Beirut och jag har besökt landet väldigt många gånger.

I Libanon har jag upplevt mina kanske både intressantaste och bästa stunder i livet. Där har jag också – under kris- och krigsåren – lärt mig vad som är viktigast för precis alla människor;  fred, frihet och trygghet.

Hur som helst, under sommaren och hösten avgår alltså fyra flyg i veckan, med fyra olika bolag (!), från Stockholm till Beirut. Ett av dessa bolag flyger dessutom en gång i veckan från Göteborg.

Två av de fyra bolagen flyger redan till Erbil och Sulymaniah i norra Irak/Kurdistan. De uppges ´skära guld´ på dessa flyglinjer, i vart fall för tillfället.

Den 31 maj inleder Medelhavsresor sin flygserie för året till Beirut.

Medelhavsresor

Medelhavsresor använder sig av flygbolaget Primera Air, som har samme isländske ägare som Solresor, en av Sveriges större flygresearrangörer.

Medelhavsresor drivs av det libanesiska paret Kawak i Kista i Stockholm.

Denna arrangör har ansträngt sig för att sköta sina resor bra genom åren. Man har t ex ställt tillfredställande statliga garantier, och när deras kunder hamnat i knipa, som t ex i juli 2006 när Israel anföll Libanon, noterade många att Medelhavsresor ansträngde sig extra för att undsätta både sina egna och andras kunder.

Medelhavsresor hade 2006 kontrakt med SAS för en längre flygserie, men hann då bara med två flygningar innan de israeliska anfallen stoppade trafiken.

Arrangören frågade i år SAS om man var villig att utföra flygningarna, men SAS sa nej med hänvisning till att man nu inte har ledig flygkapacitet. Kanske fanns där också en aning bitter erfarenhet…?

Medelhavsresor uppges även ha försökt sluta flygkontrakt med TUI Fly Nordic (tillhörigt resegiganten TUI med bl a Fritidsresor i Sverige), vilket först tydligen såg lovande ut. Men uppdraget stupade tydligen på något slags fackligt nej.

MCA Travel Group

Nykomlingen MCA (Flygtorget 9 mars 2009), under ledning av Michael Carlsson (tidigare bl a på Viking Airlines), flyger än så länge med hyrda flygplan. Man uppger dock att man inom kort kommer att flyga med egna, köpta, flygplan.
MCA är ännu så nytt att man inte kan snegla på något slags ´track record´, i fråga om t ex ekonomisk uthållighet om någon av deras linjer skulle svikta.
MCA är det bolag som under sommarsäsongen också ämnar flyga Göteborg-Beirut.

Aer Olympic

Aer Olympic är den tredje arrangör som erbjuder flygresor Stockholm-Beirut, då med Viking Airlines.

Aer Olympic har ett delvis fläckat namn, men det ligger nu några år tillbaka i tiden. Viking flyger numera mest mellan England och Medelhavs-destinationer.
Viking har hittills visat sig hålla måttet som bolag och har nu funnits på marknaden ganska länge.

Det fjärde reseföretaget, som erbjuder flyg från Stockholm till Beirut, använder ett  libanesiskt bolag som nyligen av någon anledning bytte namn.

Vi nämner här inte detta fjärde reseföretag vid namn. Vi konstaterar i stället att trovärdiga källor hävdar, att det är en person som tidigare figurerat i några tvivelaktiga konkurser, som nu ännu en gång dyker upp i annan skepnad, med andra frontpersoner.

Samma person har dömts till fängelse för ekonomiska oegentligheter i tidigare flygbolags-engagemang.

Bland de bolag som nu ämnar flyga till, eller arrangerar flygresor till Beirut,  k a n  det alltså finnas en ´ulv i fårakläder´.

Ja, så är det då bara att välja i denna fyrklöver av bolag, de enda som erbjuder direktflyg från Sverige till Beirut.
Annars finns förstås välkända bolag att välja bland, men dessa är dyrare och man måste byta flyg på vägen.

Det finns – som alla i flyg- och resebranschen väl känner till – två huvudskäl till att just flygbolag så snabbt kan hamna på obestånd.

Flyg är en pengaslukande verksamhet. Går det bra kan ett bolag, som flyger eller arrangerar resor, tjäna stora pengar. Men fylls inte flygplanen, eller om konkurrensen blir så stor att priserna snabbt måste dumpas, så kan hundratusentals kronor förloras på varje flygning till t ex Beirut.

Även flygbolag eller arrangörer med de bästa avsikter kan alltså misslyckas, precis som i alla andra branschen

Men flyg- och resebranschen drar också till sig personer, som så extra gärna  v i l l  lyckas med att just driva flygbolag eller resebolag.

Vem bland alla dessa vill inte bli en ny Richard Branson, Niki Lauda eller Simon Speis…?

En del av dessa lyckas förstås, och rejält! Men branschen utgör också en särskild lockelse på lite tvivelaktiga.

Det är t ex förhållandevis lätt att föra ut pengar.

Men det förefaller ibland som om några har en enda affärsidé, nämligen att dra in så mycket pengar som möjligt på att sälja flygbiljetter, men inte lägga lika stor möda på att se till att flygplanen verkligen kommer iväg, eller hem.
Ja, och där någonstans så tar pengarna – av någon anledning – plötsligt bara slut…

Årtionden av erfarenhet visar, att samhället och staten ofta misslyckas med att hålla rent hus i flyg och resebranschen – i vart fall innan kunderna drabbas!

Och de oseriösa, t o m sådana som dömts för brott, dyker ostört upp igen. Och de kommer igen, och igen.

Det finns nog bara ett riktigt effektivt sätt för dem som önskar att flyglinjer till Beirut ska överleva. Det är att köpa sina biljetter av sådana som man på goda grunder kan tro är seriösa.

Anders Hasselbohm

Anders Hasselbohm
Firlansjournalist

Skriv en kommentar

Kommentarer

Ingrid
2009-04-22 10:13

Han har ingen som helst skyldighet att tala om vad företaget heter. Sen är det väll inte så svårt att lista ut vilket flygbolag man inte ska resa med när han nämner de 3 som går att åka med..

S20
2009-04-21 20:29

Hehe undvik bolag nr4 genom att ta nått av de andra 3 vad är problemet??//S20

Ramse
2009-04-20 21:09

Kan ulven hetat Sham Wings?

Anonym
2009-04-20 20:58

Medairways prefix 7Y /föredetta Flying carpet är det fjärde bolaget.
Förresten har man sagt A så får man säga B….

Fjärilen
2009-04-20 16:16

Av det du skriver kan säker många i branschen gissa vem du syftar på.
Så snälla du, om du inte bryter mot någon regler, så varna gärna resenärerna för dessa skojare.

Jojje Östlund
2009-04-20 16:07

Månne samma lirare som sänkte Falconair ?

Alibabba
2009-04-20 15:27

Vem betalar för återresan, jo svenska skattebetalare. Såg hur miljonerna rullade på tv-filmen om ambassadörerna.

Kane
2009-04-20 14:26

Hur ska jag kunna undvika bolag nummer 4 om du inte nämner det vid namn? Genom att skriva som du nu gör skyddar du bara dig själv och gör dina läsare en otjänst. Det är inte en journalists uppgift. Gör om, gör rätt!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten