Hyreskarusell hos FlyMe: Fler turer på Göteborg

Publicerad den 15 mars 2005
Kommentarer

För att möta en - enligt bolaget - fortsatt stark passagerartillströmning förstärker FlyMe sin kapacitet under morgnar och kvällar på sträckan Göteborg-Stockholm. Var fjärde flygpassagerare mellan Sveriges största städer väljer i dag att resa med FlyMe, säger bolaget i ett pressmeddelande.

FlyMe har under en tid upplevt en brist på kapacitet under avgångarna på tidiga morgnar från Göteborg till Stockholm. - Den totala passagerarkapaciteten på sträckan har visserligen utökats på sistone men vi på FlyMe upplever inte någon avmattning alls. För att kunna fortsätta att erbjuda bästa service och tillgängliga flygstolar på tider då de flesta vill resa sätter vi därför in ytterligare ett flygplan på sträckan, säger Anders Holst, vd för FlyMe.

Samtidigt meddelar bolaget att man hyr ut två flygplan till Tunisien i sommar.


Nordic LeisureFör få ytterligare kapacitet i inrikesflyget hyr FlyMe in en MD81 från företaget Nordic Regional. Flygplanet har plats för 162 passagerare. Satsningen gör att FlyMe kan addera en ny tidig morgonflygning från Göteborg till Stockholm. Den nya avgångstiden från Göteborg till Stockholm blir klockan 06.50, måndag till fredag. Sedan tidigare har FlyMe en avgång klockan 07.30. Den utökade tidtabellen träder i kraft den 4 april.


Vi flyger när folk vill resa och erbjuder vad de vill ha, alltså rätt pris, överlägsen punktlighet och bra service. Vi ser det nuvarande behovet av att öka kapaciteten mellan Göteborg och Stockholm som ännu ett bevis på att vår affärsmodell är helt rätt, säger FlyMe:s vd Anders Holst.


Anders Holst deltar i en debatt om flygbkonkurrensen på TUR-mässan i Göteborg torsdag den 17 mars. Med finns även Anders Ehrling/SAS, Per Braathen/Malmö Aviation, Maunu von Lüders/flynordic samt Jan Forsberg/SJ). Läs mer här.


I sommar hyr FlyMe ut två av sina flygplan med kompletta besättningar till det tunisiska flygbolaget Tunisair. Syftet är, enligt FlyMe,  att säkerställa goda intäkter även under den traditionella lågsäsongen för det svenska inrikesflyget.


Ett bärande element i FlyMe:s affärsmodell är att kontinuerligt anpassa sin flygkapacitet till den aktuella lokala efterfrågan. Eftersom sommarmånaderna i Sverige är en utpräglad lågsäsong för inrikesflygningar ingår det i FlyMe:s strategi att hyra ut en del av sin flygplansflotta under denna period.

Vårt avtal med Tunisair betyder att vi maximerar utnyttjandet av vår flygplansflotta och säkrar goda intäkter under en period av lågt kapacitetsutnyttjande på inrikesmarknaden, säger Anders Holst, vd för FlyMe.
Det aktuella avtalet innebär att Tunisair får tillgång till två av FlyMe:s Boeing 737-300 med kabinpersonal och piloter under perioden juni-september. Bruttointäkten för FlyMe beräknas till minst 35 miljoner kronor.
För att kunna genomföra uppdraget på bästa sätt kommer FlyMe att upprätta en lokal bas för sina medarbetare i Monastir, beläget på den tunisiska Medelhavskusten cirka 16 mil sydost om huvudstaden Tunis. Omkring 45 medarbetare kommer att arbeta med uppdraget för Tunisair. 

Tunisair ägs av den Tunisiska staten och har varit verksamt sedan 1948. Under sommarmånaderna ökar flygbolagets behov av kapacitet till en mängd destinationer i Europa.


 



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten