
Internetbokning av flygbiljetter ökar kraftigt
Publicerad den 5 juli 2001E-handel i allmänhet har kantats av problem. Såväl konkursade boo.com som satsat på kläder och Amazon som växt kraftigt inom bokhandeln har sett att kundernas köpbeteende är konservativt och det är inte lätt att få folk att avstå från att känna och titta eller kanske pruta på varan.
När det gäller flygbiljetter är det annorlunda. Enligt studier som presenteras i Herald Tribune kommer resenärer i USA att under året spendera 14 miljarder US-dollar (140 miljarder) på köp av flygbiljetter över Internet. Andelen har ökar från 9 till cirka 14 procent. Ingen annan industri har en så snabb växling mot ehandel, inte bara i USA utan världen över. RyanAir påstår att de bokar närmare 90 % över nätet och det amerikanska budgetbolaget Southwest säljer 30 % av resorna genom direktbokning över Internet. I Sverige har t ex Skyways, SAS och Gotlandflyg nyligen slagit på trumman för direktförsäljning mot kund av flygresor, i det senare fallet även paketresor vilket innebär att man tar steget mot researrangör.
För de svenska flygbolagen är bokningen över nätet ett ganska nytt fenomen och man har ännu inte nått i närheten av de andelar som Southwest och RyanAir redovisar, utan snarare lägre än Delta Airlines som redovisar 13 % av sin försäljning över nätet. Delta låter meddela att man därigenom sparade 45 miljoner US-dollar (450 milj kronor) i sänkta försäljningskostnader.
Resebyråer som inte ser dramatiken i detta maktskifte från återförsäljare till konsument får se sina provisionsintäkter minska allt snabbare. Visst kommer resebyråer att ha en roll framöver, men då mer som konsult till företag med många resor, konferens och gruppresespecialist och försäljare av mer komplicerade resor. Charterresor säljs inte lika lätt över nätet, om man undantar Sista Minuten och så kallat Endast Flyg.
En ny form av reseservice utvecklas nu i Sverige. Internetresebyråer och portaler kombinerar Internet med telefonservice och kan därmed få en effektivare försäljning. Exempel på sådana är Travelstart (som till och med säljer jordenruntresor), EasyT, Ebookers samt Flygtorget. I det senare fallet sköts all bokning via internetsiten men kontroll av bokningar, utskick av biljetter, och betalning sköts av kvalificerade resesäljare hos Travelpartner. Kunden kan även ringa direkt till resesäljaren och få hjälp och råd inför sin bokning. – På detta sätt känner kunden en större trygghet vid en bokning, och samtidigt lämnar våra resesäljare tips för köp av resor på nätet. – Vi ser en stadig uppgång på mer än 20 % per månad, och det är främst utrikes reguljärflyg som ökar, säger Magnus Lundin, marknadschef för Scanworld Travelpartner som sköter kundservice åt Flygtorget.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten