Kampen om långlinjerna – Oslo

Publicerad den 2011-03-29 00:00av Redaktionen
Kommentarer
I går fick Gardemoen i Oslo en ny och efterlängtad interkontinental förbindelse när SAS återöppnade trafiken på New York. Men annars är det tunnsått med långlinjer från den norska flygplatsen. Men den nya generationen flygplan kan innebära en vändning, hoppas, flygplatsledningen i Flygtorgets specialgranskning av den reguljära långlinjetrafiken från de fyra nordiska storflygplatserna.

"Oslo är svagast i Norden på interkontinentala flygförbindelser".

Det är det norska Transportekonomiska Institutet som i en rapport konstaterar att trots ett stadigt växande passagerarunderlag och alltfler direktlinjer från norska flygplatser, lyser de interkontinentala linjerna med sin frånvaro.

Gardemoen

Långlinjer och interkontinental trafik står högt på de stora flygplatsernas önskelistor. Det ligger dels prestige i att ha direktförbindelser till andra världsdelar, dels drar långlinjerna till sig matartrafik och ett viktigt inflöde av passagerare.

Den långsamma tillväxten på längre linjer ut från Norge beror till viss del på att reguljärflygplatsen i Oslo fram till 1998 hette Fornebu. Det var en citynära flygplats där småskaligheten och läget gick ut över banlängden och möjligheten att ta emot flygplan i den större skalan.
– Men idag har vi allt som behövs, säger Knut Stabeck, marknadschef på Gardemoen där det nu också finns en särskilt projektgrupp med uppdrag att väcka intresset hos fler långväga flygbolag. Samtidigt pågår en ambitiös utbyggnad av kapaciteten. Terminalområde tar i dagsläget emot drygt 20 miljoner passagerare och ska enligt planerna kunna klara ca 35 miljoner passagerare år 2017.

– Det motsvarar 85 rörelser i timmen och är vad vi max klarar med två landningsbanor, säger Knut Stabeck. Å andra sidan finns mark avsatt till en tredje bana också.

Gardemoen

I nuläget flyger Continental en Boeing 757 och SAS en Airbus 330 dagligen till New York. Thai använder en Boeing 777 till Bangkok, dagligen även den, medan Pakistan International två dagar i veckan routar en 747 över Oslo och till Karachi och Lahore. Och till hösten startar Qatar en linje mellan Oslo och Doha. Inalles fyra långlinjedestinationer.

– Men det finns marknad för fler, det är jag övertygad om. Continentals linje till New York har varit i princip fullbokad och våra marknadsanalyser säger att just USA är en marknad som kan bära fler direktlinjer. Det skulle glädja både näringslivet och turistresandet.

I ett drömscenario innebär det ytterligare två linjer västerut, till Chicago/Minneapolis och till San Fransisco. Lägg därtill Peking och Shanghai och gärna en förbindelse med Sydamerika som Norge av tradition har mycket kontakt med och det börjar se riktigt bra ut med Knut Stabecks ögon.

Kontakterna med de utländska bolagen sker förutsättningslöst men att SAS skulle öppna en ny interkontinental linje från Gardemoen, det räknar ingen med.

– Nej, Kastrup är deras nav, det är bara att inse det.

Istället är det två andra faktorer som marknadsavdelningen i Oslo räknar på; den nya generationen flygplan, Dreamliner och Airbus 350 och det faktum att flygplatsen ligger närmare USA än merparten av de europeiska konkurrenterna.

– Vi har egentligen samma situation som Helsingfors har för trafiken till Asien. Alltså skulle vi kunna bli en transitflygplats västerut för till exempel Baltikum och delar av östra Europa.

Gardemoen

De nya och mer bränsleeffektiva Boeing 787 och Airbus 350 skulle kan också vara en välsignelse på "vår tunnare passagerarmarknad", som Knut Stabeck uttrycker det. För det är naturligtvis där som allt till slut hamnar, tillgången på passagerare. I det fallet är Oslo på efterkälken i jämförelse med Arlandas och Kastrups upptagningsområden. Å andra sidan är det Amsterdam som är den populäraste europeiska huben när norrmännen åker ut i världen. Det har KLM sett till genom att ha dagliga direktlinjer från 5-6 norska städer till Schipol.

Återstår att öka hemmamarknaden ytterligare och i det fallet kan Gardemoen få draghjälp av Feel Air eller Norwegian som båda påstår sig vilja starta trafik från Oslo till New York och Bangkok.

– Någon av dem kommer igång, det är helt säkert. Men det lär inte ske innan Dreamlinern är i trafik.

Hur många affärsresenärer de bolagen kan locka är oskrivet. Utgångspunkten är lågprisbiljetter och därmed i första hand turistresande.

– Å andra sidan vet vi att marknaden ökar när ett lågprisbolag kommer in på banan. Det ska också bli spännande att se vad som sker nu när konkurrensen ökat på linjen till New York.

Samtidigt måste Gardemoen bli bättre på att ta till vara de långväga passagerare man faktiskt har. Trots att det sedan många år finns direkttrafik till New York och Bangkok, är det bara 23 respektive 25 procent av norrmännen som utnyttjar möjligheten att flyga direkt. Två tredjedelar väljer fortfarande att flyga via Amsterdam, Frankfurt, London, Köpenhamn eller andra transitflygplatser.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Anders S
2011-04-01 13:48

Enligt svenska Luftfartsverket är Arlanda i fråga om nästan Intercondestinationer närmare än Kastrup. Dessutom är Kastrup känt för sina långa gångvägar vid byte mellan skandinavisk linje och interconlinje. På Arlanda finns pir F som enkelt (?) skulle kunna ta emot matartrafik från Oslo och Köpenhamn.
Min fråga är hur många resenärer från Kastrup kommer dit matad från svenska eller norska flygplatser?
Är Kastrup heligt hos SAS?

pf
2011-04-01 13:35

Entry punktet til russisk luftrom, ligger ikke det øst for Riga-blir vel like langt fra ARN som CPH(piloter, v.g. korrigere meg her)
Med slinger som ikke er faste må maskiner ha annet beskjeftigelse enn ARN-BKK t/r. Idag flyr SAS ut fra CPH ca 22.00, inn to dager etterpå ca 06.30-antar maskinen krysser til en USA-destinasjon. Vel, kan gjøres fra ARN, men da må 330 finne annen beskjeftigelse……

Pricken über i
2011-03-31 22:51

Norge är spännande, se bara på Norwegian och Björn Kjos. Feel Air kan också bli intressant. Vad har vi för initiativ i Sverige?

Svar: Knappast. Du har ju inte ens varit i Norge. -Ja vad har vi i Sverige. Vad har vi haft de senaste åren och vad har vi nu. En motfråga, när är Du född?

Snälla “Naven”. Du är inte seriös va?

BLUES
2011-03-31 20:03

Minns så väl lördagsflighten med DC10:an från Landvetter via Oslo till JFK.Those were the days!

Kalle Viking
2011-03-30 19:47

Instämmer med M&M, ta bara exemplet CPH-BKK
den enda linjen till BKK som fins kvar.
60% svenska passagerare som flugit ned till CPH, för att sedan flyga nordost igen.
Bara detta vore skäl nog att den skulle förläggas
till ARN, till förmån även för OSL.
Dessa 60% kommer säkert att minska snabbt,
då både Thai och Finnair tar kortare tid till BKK
med start på ARN.
Varför man envisas med att förlägga allt från CPH, tvistar även piloter, cabin och markpersonal inom SAS om.

M&M
2011-03-30 18:52

Att Gardemoen kämpar för långlinjer samtidigt som de bara har att finna sig i att deras eget nationella bolag SAS förlägger sådana till ett grannland visar hur bisarrt det är. Norrmän och Svenskar betalar via skattemedel, flygbiljetter och sin tid för att blåsa upp Kastrups storlek på våra egna flygplatsers bekostnad. Hur kan vi finna oss i detta?

Helmut Kohl-dolmen
2011-03-30 01:04

PF har både rätt och fel. Marknadschefen nämner BÅDE interkontinentala och långlinjer i samma mening. Långlinjer, dvs long haul är non stop-flygningar på minst 6 1/2 timme. Oslo-Dubai ska därför också räknas in.
Till interkontenentala linjer, dvs linjer som förbinder olika kontinenter, skall även linjer till Kanarieöarna räknas. De tillhör Afrika även om de är spanska. Norwegian har reguljära linjer till Gran Canaria, Teneriffe och Lanzarote. SAS har väl också någon sådan linje?

pf
2011-03-29 19:56

har et større potensial, men når trafiken med OSL er javnbyrdig, da ytnyttes det j..la dårlig

Skavlan
2011-03-29 18:37

Norge är spännande, se bara på Norwegian och Björn Kjos. Feel Air kan också bli intressant. Vad har vi för initiativ i Sverige?

Hur som helst, det är dags att se vad de olika naven siktar på. Arlanda – Oslo – Helsingfors – Köpenhamn och kanske Göteborg.

OSL?
2011-03-29 18:25

Det var väldigt vad Flygtorget intresserar sig för Oslos flyglinjer. Ni skriver mer sällan om nyheter eller utvecklingen på Arlanda som har ett avsevärt större trafikunderlag… Märkligt!!!

Z
2011-03-29 17:55

Finns flygtorget i något annat land?

Ca
2011-03-29 17:49

Har svenska flygtorget bytat domän?

Ca
2011-03-29 17:49

Har svenska flygtorget bytat domän?

pf
2011-03-29 13:16

har vel også en rute til Agadir i Marokko. Så kan det diskuteres om SAW og Antalya er interkontinentalt-men disse ligger i den “asiatiske” del av Tyrkia.

pf
2011-03-29 13:13

Norwegians nåværende ruter til andre kontinent. Til Dubai og Marrakesh. Ikke bra tegn at Markedssjef Stabæk ikke kan sin egen flyplass(om han nå er rett sitert)…….

En annen sak; prestisje ja, man som lufthavn er det vel mer penger i utvidelse av nærtrafikken fremfor 2-3 dager i uken med en 777 eller 330 til India eller Usbekistan,,,,,

Tommy777
2011-03-29 13:12

Bankok = Bangkok
Doah = Doha

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten