Kastrup bäst i världen på nya flygrutter

Publicerad den 30 oktober 2013
Kommentarer
Kastrup utsågs nyligen till den flygplats som är bäst i världen på att dra till sig nya rutter. Och flygplatsen i Köpenhamn ligger också i topp i Europa när det gäller antalet linjer inom EU.
Kastrup

Kastrup – Köpenhamn

Kastrups är fortfarande den största flygplatsen i Norden. Förra året passerade 23,3 miljoner passagerare Köpenhamn, tätt följt av Oslo som vissa månader har bättre passagerarsiffror och sammanlagt 22 miljoner resenärer förra året. På tredje plats kommer Arlanda med 19,6 milojoner passagerare årligen och sist i den norsiska kvartetten är Helsingfors med 14,8 miljoner passagerare.
        
Nu har Kastrup också utnämnts till världsbäst på att marknadsföra flygplatsen och utveckla linjenätet i sin klass, intervallet 20 – 50 miljoner passagerare.
        
Priset delades ut för någon vecka sedan på World Routes, den återkommande konferensen om linjenätsutveckling som då gick av stapeln i Las Vegas. Där möts flygbolag och flygplatser från hela världen för att förhandla om nya flyglinjer.
        
Kastrup vann utmärkelsen i konkurrens med bland andra Seoul-Incheon i Sydkorea, Sheremetyevo i Moskva och Münchens flygplats. Det prestigefyllda priset delas ut efter en omröstning där världens flygbolag röstar om vilken flygplats som har den bästa marknadsföringen, erbjuder bra service och tekniska innovationer och underhåller och utvecklar det samlade linjeutbudet på flygplatsen. I motivationen påpekades bland annat det faktum att Kastrup lockat till sig lågpristrafik från Norwegian samtidigt som flygplatsen befäster sin position som hub för de olika nätverksbolagen.
        
En undersökning från sajten annaero visar att Kastrup också ligger långt framme bland de flygplatser som har flest linjer till huvudstäderna inom EU.  Köpenhamn hamnar på en delad fjärdeplats efter storflygplatserna i England, Holland, Frankrike och Polen. Det går att flyga till sammanlagt 17 städer inom EU från Kastrup.  
        
Sedan början av året pågår också en satsning för att göra Kastrup till en motor i utvecklingen i hela Danmark och stora delar av Sydsverige. Därför ingår bland annat representanter för Malmö stad och region Skåne, som även bidrar ekonomiskt.
        
I handlingsplanen ingår bland annat fler linjer österut, bland annat till Ryssland, initiativ för att attrahera än fler resenärer från hela Öresundsområdet, mer fraktflyg och skapandet av ett Airport City, liknande det som planeras till Arlanda. Allt för att befästa positionen som den största flygplatsen i Skandinavien.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Johan
2013-11-02 09:55

Ni som klagar byt bolag, flyg inte med SAS de vill ju inte satsa på varken ARN,GOT eller OSL finns betydligt bättre flygplatser i Europa som erbjuder ett riktigt utbud av linjer. AMS, LHR, FRA och MUC är helt överlägsna SAS sk superhub CPH

Snurre Sprätt
2013-11-02 00:08

Skulle CPH vara en bättre flygplats än t.ex Singapore-Changi? ? Give me a break!!!

Snurre Sprätt
2013-11-02 00:06

Skulle CPH vara en bättre flygplats än t.ex Singapore-Changi? ? Give me a break!!!

Anti
2013-11-01 18:35

Det är väl bara till att fejsa fakta, om jag får välja så byter jag hellre flyg på Cph än Arlanda. Arlanda ligger ju halvvägs upp i Norrland så det går inte att jämföra äpplen med päron.
Alla 08:or sluta vara så självgoda.

Förnuft
2013-11-01 02:41

SAS har endast gjort ett stort misstag i att inte göra ARN till HUB för Asien trafiken. Helsingfors och Finnair hade inte haft en chans gentemot ARNs linjerät. Däri ligger problemets kärna, inte i att ARN skulle ersätta CPH generellt. Däri ligger också också avsaknaden av innovatiV strategi inom SAS.

K-d pax
2013-10-31 23:34

Hur vore det om du skaffade eget nick du som kallr dej K-d pax i den här tråden. Hälsningar K-d pax

Bulten i Bo
2013-10-31 13:10

Svenskar norr om Skåne har ingen anledning att innefatta Köpenhamn i något “regionalt tänkande”, inte ett dugg mer än Frankfurt, London eller Amsterdam. Snarare tvärtom eftersom Köpenhamn är en jämnstor konkurrent som det är utomordentligt dumt att subvenrionera med skattepengar.

cph
2013-10-31 12:20

Der er ofte mere såret selvkänsla end fakta i diskussionen. “Undvige cph” siger nogen. Come on! Cph forlora aldrig hubstatus til arn, men Berlin kan blive et problem. Og så har ikke kun cph et problem men store dele af sydsverige risikerer at blive mere utkant end det redan er. Med mer finanisel støtte fra staten til følge. Spørg bare Malmø Stad og Region Skåne. Prøv nu at tænke regionalt i stedet for nationalt. Et stærkt cph er grundlæggende en fordel selvom vi iblandt er konkurrenter.

Erik
2013-10-31 11:24

CPH undviker man så är det bara. och därmed också SAS tyvärr om de inte flyger direkt från ARN eller GOT vill säga.
longhaul som inte går direkt från ARN görs mycket lättare med fler destinationer från LHR, AMS, FRA eller MUC även HEL är bättre.
Jag som svensk skattebetalare vill ha service för mina pengar. Därför borde SAS ha ett bättre utbud från ARN och GOT.

Till Cph
2013-10-31 11:20

Det är inte svårt att förstå att ni danskar är nöjda med sakernas tillstånd. Det hade varit förnämligt för de nordligaste 2/3-delarna av Sverige om danska politiker hade varit lika korkade som de svenska och lagt skattepengar på att slussa passagerare via ARN. ARN hade då haft ett större underlag och fler rutter än annars. Vi hade kanske också försökt hävda att detta varit bra för er, men jag lovar att ni hade protesterat…

Pressimisten
2013-10-31 11:01

Okej att CPH prisas för sin produkt, men i slutändan är det ju flygbolagen som väljer hur de vill lägga upp sina rutter för maximal yield. Då är det t.ex. intressantare att flyga till Tromsö från Oslo än från både CPH och ARN. Luleå har fler pax till ARN än både OSL och CPH etc. Enkelt? Ja exakt så enkelt är det, men vi har 4 nordiska fjösstäder med runt 80 milj årspax. Det är ju helt magnifikt.

NewMB
2013-10-31 10:57

är att även Ikea nu flyttar till Malmö pga att man behöver närheten till CPH. Varje gång jag flyger DUS-CPH-DUS är det massor av svenskar, norrmän och tyskar ombord som ska vidare ut från ant. CPH eller DUS. Inte så många danskar faktiskt. Upptagningsområdet för CPH inkl även England, Holland och Tyskland f.ö.

cph
2013-10-31 10:00

Ikke bare sas. Mange selskaber prøver cph først og måske senere arn. Det er forkert påstand at svenske skattepenge kun skaber vækst i DK. Kastrup er vigtig for sydsverige. Eksempel: ESS (som CERN i Schweitz), det enorme forskningscentrum blev lagt i Lund med støtte fra DK. Uden Kastrup og nem tilgængelighed for 100-vis af int. forskere var det aldrig sket. Konklusion: Kastrup bidrager til vækst og job i det sydlige sverige, og bidrager derfor til skatteindtægter til den svenske stat.

Alcatraz
2013-10-31 07:26

Sverige har världens minst patriotiska politiker. Det är därför allt ser ut som det gör. Inte bara när det gäller SAS utan även allt annat. Sorgligt, men sant.

K-d pax
2013-10-31 01:30

Jag är alltså inte bitter på CPH utan på det faktum att vårt nationella flygbolag inte svenskt utan nordiskt och att därmed går svenska skattepengar till att skapa jobb och tillväxt i ett grannland.
Jämförelse:
Hela Ruhrområdet har närmare till AMS än FRA och många reser säkert därifrån också, men inte tusan satsar tyska staten skattepengar på att gynna KLM och Schipol för det.

K-d pax
2013-10-31 01:24

Men även du måste väl förstå att det är mycket tack vare SAS som Köpenhamn är Nordens största flygplats?
Om SAS ej funnits och vi bara haft Swedish Airlines och Danish Airlines så hade fortfarande hela Sydsverige åkt via CPH, men vi från Mellansverige hade inte tvingats hade haft fler direktrutter från Arlanda och byten hade varit i AMS, CDG, FRA OCH LHR mfl.

cph
2013-10-30 22:40

Pax grundlaget i kastrup er jo meget mere end bare oslo og sthlm. Det er også Nordtyskland, Polen og Baltikum. Desuden er det et velkendt faktum at indenfor to-tre timers rejsetid med bil/tog kan Kastrup nås af langt flere mennesker end tilfældet er det med sthlm. Ca 40% svenskerne bor tættere på cph end arn. Også cargo er langt større i cph og er en væsentlig del af indtægterne for interkon. ruter. og er også et kommercielt udtryk for Kastrups centrale placering i Nordeuropa. Facts of life

Arnold
2013-10-30 17:34

Nu ska man också minnas att de stora naven i Europa/världen sedan länge haft trafik till stort sett hela världen. Då är det kanske inte så konstigt att antalet nya rutter inte ökar i så hög grad. Men globalt sett är CPH en fjärt i rymden. Tacka vet jag AMS, Sveriges närmaste superhub. Slår CPH på alla fronter. Bara dryga timmen från min startpunkt GOT.

pf
2013-10-30 15:49

å rute pax fra Norge rett ut i verden utenom CPH. På denne måte oppstod flyselskapet Norwegian. På samme måte vokser KLM ved å ta pax rett ut fra en rekke norske lufthavner til/over AMS.

Ikke rart CPH må lure andre til å kjøpe sine dyre røde pølser…

cph4ever
2013-10-30 15:49

Kära sthlm:are….visa lite klädsamhet och sluta upp med att vara så bittra och gnälliga. Nu är det branschen som givit cph titlen och inte dom själva.När fler bolag väljer att öppna nya linjer från cph än från arn så är det ett bevis så gott som något.Eller har dom oxå fel….

Bulten i Bo
2013-10-30 15:25

Nej jag erkänner inte att “Köpenhamn befinner sig i en annan liga när det gäller storleken på det potentiella passagerarunderlaget i in och utland”. Uppenbarligen anser ni att Stockholm och Oslo innefattas i detta underlag, men inte det omvända, dvs att Köpenhamn ingår Oslos och Stockholms potentiella passagerarunderlag. Ett resonemang som är fullständigt ologiskt.

Joppe
2013-10-30 15:08

Swedavia som driver driver störstas flygplatserna i Sveirge har väl inte direkt lyckats något vidare. Nu har väl ändå Arlanda fått ganska många nya flyglinjer ändå, sådär värst illa är det ändå inte, men klart att det kan svida då lillebror landet i väster lyckas bättre. Men störst tapp på linjekartan är Landvetter där man inte lyckats alls få tbx de linjer man en gång hade.

cph
2013-10-30 15:05

Kære Bulten, jeg har aldrig sagt at København er bedre eller dårligere end sthlm, men byen har nogle geografiske fordele som gør den til et mere naturligt skandinavisk lufthavnshub end stockholm. Så har stockholm andre fordele. Det jo ikke den marginale forskel i befolkningstørrelse mellem cph og sthlm der udgør grundlaget for en stor lufthavn, men størrelsen på det potentielle passagergrundlag i ind-og udland omkring lufthavnen. Og her må du erkende at København befinder sig i en anden liga.

Saltkammargutten
2013-10-30 14:53

Många flyg från sydost asien och gulfen går rakt över Stockholm på väg till Nordamerika. Detta är ett faktum.
Hade man nu varit smart här och hade haft lite visioner så hade man ordnat med US Preclearance på Arlanda och lockat ner flygen på vägen. Stockholm har bra nätverk till övriga Norden samt över större delen av Europa också. Jag gillar Kastrup. Varför kan inte båda glänsa? Varför ska man hylla Kastrup och kräkas på Arlanda eller vice versa?

Ture
2013-10-30 14:42

40% av svenskarna har närmare till CPH än ARN….

Kurtan
2013-10-30 14:25

Vänd på det och tänkt att miljön blir bättre i Stockholm om ni slipper massa flyg som spyr koldioxid.

The Observer
2013-10-30 14:17

Vi får se om du tänker likadant i ett hypotetiskt scenario från år 2017 när Berlins nya öppnat och Lufthansa köpt SAS.
“Sluta tänk Skandinavien. Tänk Nordeuropa istället”.

Bulten i Bo
2013-10-30 13:34

Sverige och Stockholm har inget att vinna på att placera sin flygplatshub i Cph. Detta gäller lika mycket som det omvända, dvs att Köpenhamn inte skulle ha något att vinna på att ha Stockholm eller Oslo som trafiknav för flyget. Sedan är allt prat om Köpenhamns storlek och överlägsenhet så oändligt tröttsamt. Om man tittar i officiella statistikkällor så kan man mycket snabbt konstatera att Sthlm är större än Kpmn såväl befolkningsmässigt som ekonomiskt.

Bulten i Bo
2013-10-30 13:34

Sverige och Stockholm har inget att vinna på att placera sin flygplatshub i Cph. Detta gäller lika mycket som det omvända, dvs att Köpenhamn inte skulle ha något att vinna på att ha Stockholm eller Oslo som trafiknav för flyget. Sedan är allt prat om Köpenhamns storlek och överlägsenhet så oändligt tröttsamt. Om man tittar i officiella statistikkällor så kan man mycket snabbt konstatera att Sthlm är större än Kpmn såväl befolkningsmässigt som ekonomiskt.

cph
2013-10-30 13:01

Et stærkt cph er en fordel for hele Skandinavien, selv sthlm. Og Bulten du har på konstigt sæt ret i din påstand om “mer tur end skikkelighed”. København har det historiske held at ligge mindre isoleret og med et større opland end både stockholm og oslo, især når Fehmarn forbindelsen kommer

oja
2013-10-30 12:00

…som Bulten i Bo skriver.
För att inte tala om hur korkade vi är när vi nu även missat hela Bortre Asien, till förmån för smarta finländare!

Bulten i Bo
2013-10-30 11:54

Gynnar alla? Att först lägga skattepengar på ett nationellt flygbolag (SAS) och sedan låta detta anpassa sitt linjenät efter grannlandets intressen är inte så smart. Det är ungefär lika slugt som att köpa en bil tillsammans med sin bror och sedan avsäga sig disposiotionsrätten till förmån för brorsan.

resenär
2013-10-30 11:44

Trodde artikeln handlade om Kastrup, men det är mest trams om lilla Arlanda

Jack
2013-10-30 11:16

Nu har jag flugit ganska mycket ifrån både Arlanda och Kastrup. Faktum är att Kastrup är en modern fräsch flygplats, som verkligen funkar galant. Varför ska bolagen spendera en massa pengar på “onödiga” rutter när man kan ha en gemensam hubb som gynnar alla. I detta fallet har det blivit Kastrup och jag tycker att det är ett MYCKET bra val. Sluta snöa in er på Sverige och börja tänk Skandinavien istället.

STHLM
2013-10-30 10:37

Ja, man undrar ju vad folket ute på Arlanda egentligen tänkter, liksom våra svenska politiker. Arlanda är inget mindre än en skam för hela Sverige. Dåligt linjeutbud och fullkomligt värdelös som flygplats, spretar som handens fingrar. Snarare än en nationell smaling för att marknadsföra och utveckla Arlanda vill man istället stänga en bana, samt öppna konkurrerande trafik från ytterligare en närliggande flygplats. Så svenskt…

Bulten i Bo
2013-10-30 10:32

Mer tur än skicklighet vill jag påstå. Danskarna har turen att ha två korkade grannar (Sverige och Norge) som tycker att det är en jättebra idé att låta sitt nationella flygbolag (SAS) slussa sina passagerare via deras nationella stolthet (Kastrup).

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten