Luftfarts-inspektionen krävs på skadestånd!

Publicerad den 2 mars 2004
Kommentarer
Flygföretaget Lapplandsflyg har nu skrivit till Justitiekanslern och anmält Luftfartsinspektionen för att myndigheten - genom sitt agerande vid införandet av de europeiska bestämmelserna JAR-OPS 3 - förorsakat det Umeå-baserade helikopterbolaget betydande onödiga kostnader under åren 1997-2002.  Företaget kräver cirka 1,9 miljoner i skadestånd och har även anmält Luftfartsinspektionen till JO för att inte ha överlämnat handlingar till regeringen.

Det handlar om tiden före ikraftträdandet av regelverket på svenska språket. I slutfasen förorsakades Lapplandsflyg – enligt anmälan – dels av onödigt arbete med omarbetande av manualer mm på grund av icke relevanta krav, dels förlorade intäkter före, under och efter tiden april 2003 fram till midsommar samma år, den tid bolaget var utan tillstånd att utföra passagerar- och godstransporter. Skadan som man vill ha ersättning för är sammanlagt 1.921.527 SEK.


Transjet 747Luftfartsinspektionen är även anmäld till Justitiekanslern för agerandet vid återkallandet av TransJet Airways tillstånd. Flygdriftingenjören Bo Wiklund driver detta ärende och menar – enligt skriftväxling vi fått del av – att Luftfartsinspektionen fördröjer ärendet genom att inte skicka handlingar om sitt agerande till JK.


 


Fakta Lapplandsflyg: Bolaget, som är ett av Sveriges äldsta, bildades 1953 och har fortlöpande haft tillstånd för passagerarbefordran, med ett kortare avbrott vid årsskiftet 2002/2003. Kommersiell flygtransport med helikopter började 1956. Verksamheten bedrivs med 7 helikoptrar med Umeå som huvudstation och baser i Hemavan och Kvikkjokk. Sju personer är åretruntverksamma i företaget dessutom några säsongsanställda. En av grundarna till bolaget 1953 och ensam ägare sedan 1975 är Bertil Johansson. Under företagets 50-åriga tillvaro har inget haveri inträffat där ledningen har lastats för någon försumlighet. Luftfartsinspektionen gjorde under 2002 verksamhetskontroll av den operativa och underhållstekniska verksamheten samt flygverkstaden utan någon anmärkning av betydelse.


Läs hela anmälan under LapAir-JK på länken nedan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten