Lufthansabolag lågprissatsar på USA!
Publicerad den 27 maj 2004Resekoncernen Thomas Cook - som till 50% ägs av Lufthansa - meddelade aktiemarknaden på onsdagen att man vill återuppliva den tyska charterbranschens kanske mest prestigefulla varumärke Condor (bilden). Bara för något år sedan lades denna klenod i malpåse för att - under en tidigare ledning - byta namn till Thomas Cook.
Under varumärket Condor skall man börja flyga lågprisflyg till USA från Köln/Bonns flygplats till priser från 99 Euro! Till att början med blir det fyra destinationer i USA och några destinationer i Karibien och Afrika. Thomas Cook (Condor) har sedan något år elva Boeing 767ER parkerade och dessa skall alltså nu sättas i trafik.
Thomas Cook koncernchef och VD Ralf Teckentrup meddelade vidare att Condor skall etablera ett större linjenät från flygplatsen med destinationer i Tyskland och Europa med priser från 29 Euro för en enkelbiljett. Mera detaljer kommer att lämnas efter ett extra inkallat styrelsemöte skriver Flygtorgets Europakorrespondent. (Läs vår tidigare artikel om flygplatsens avtal med ett då hemligt flygbolag.)
Denna sensationella nyhet kommer efter att Thomas Cook redovisat en förlust på över 3 miljarder SEK och tvingats till kraftiga sparåtgärder. Att ha flygplan stående på marken kostar också pengar och det förefaller som om ägarna tagit ett beslut att anfall är bättre än att sitta och se på när konkurrenterna –TUIs bolag Hapaq Lloyd Express och Germanwings – expanderar lågprisflyget och i vart fall delvis visat svarta siffror.
På den tyska marknaden rasar nu ett priskrig i luften som aldrig förr. Lufthansas dotterbolag Germanwings meddelade något överraskande att man första kvartalet flög för första gången med svarta siffror. Detta ser alltså bra ut för resten av året och beläggningen var hela 83% vilket till och med än något högre an motsvarande för lågprisgiganten easyJet.
Thomas Cook ägs av världens största varuhuskedja Karstad – Quelle ( som gjorde en jätteförlust 2003 ) och till lika delar av Lufthansa. Hur Lufthansa skall hantera dels Germanwings och sitt andra bolag Lufthansa City Line i relation till Condor återstår att se.
Condor skall också, enligt uppgifter från ägarbolaget på torsdagen, flyga från Frankfurt, München och Hamburg. Man påstås ha start- och landnings tider (slot-tider) där och nu spekuleras det i om dessa kommer från Lufthansa?
Thomas Cooks ledning har meddelat flygfacken att acceptera helt nya avtal och om man inte godtar de nya lönevillkoren stänger man ner Condor till kommande årskifte.
Det är ingen tvekan om att Lufthansa och även Air Berlin är skakade efter Ryanair (som redovisar sitt resultat 1 juni) och easyJets framgångar. Nu tar man fram den stora kanonen och skjuter från alla håll. Det återstår att se om Air Berlin tål sådan konkurrens som på ett enda år förändrats från en oligopolmarknad till Vilda Västern i luften? Privatägda Germania Epress har redan ingått ett samarbete med Air Berlin för att minska förlusterna, men med Condors utspel får den konstellationen en ännu besvärligare marknadssituation.
Ett annat tysk flygbolag som får det hett om öronen är LTU. De har varit ensamma på marknaden ut från Düsseldorf, men nu har man samtliga lågprisbolag inom 3 mils avstånd med trafik till alla vädersstreck.
LTU tillhörde en kort tid Swissair-koncernen men kunde tas ut från konkursboet genom att delstatsbanken Landesbank gick in som delägare. Bolaget har hämtat sig efter Swissair- konkursen, bland annat genom en uppgörelse om betydande lönekostnadsreduceringar för den flygande personalen. Just nu skall man förhandla om att höja löner igen eftersom LTU visade ett starkt ekonomiskt resultat. Piloterna anser att man nu skall tillbaka till den nivå man hade innan Swissair- konkursen. Men med Condors elva medelstora flygplan – nu bara 3 mil från Düsseldorf – så förändras LTU:s marknadsposition allvarligt. Får piloterna igenom sina krav kan man med utgå ifrån att bolagets vinster raderas ut och bolaget kan försvinna från marknaden.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten