Michael O’Leary utmanar Europas flygindustri
Publicerad den 15 september 2017Kommentarer
Det du skriver om ansettelsesvilkårene i Norwegian er feil, og det vet du! 140 piloter fra Ryan Air har hittil i 2017 fått fast ansettelse i OSM Aviation som Norwegian pilot (NAI). OSM Aviation er, som du vet, et Norwegian eid selskap.
Flera bolag har annoncerat flygbiljett priser Stockholm-London från 299, SEK Arlanda express är inte mycket billigare. Skitbolaget Ryanair har annoncerat biljett priser från “Stockholm Skavsta” till 199 sek. vad det koster att resa hela vägen till Skavsta, Nyköpings flygplats vet jag inte men det är helt ointressant. Tråkigt att så många har så lite empati med flygbesättningarna att dom flyger med detta bolag
Vad angår piloter , är huvudorsaken till att dom har konkurrenskraftiga löner, att dom slipper skatta sina löner genom att agera som enkelmans bolag. Manfår inga pensions inbetalning från Ryanair t.ex. hoppas verkligen det finns en LOL försäkring För merparten av Norwegians piloter är det samma sörja, utom ” core norwegian” som blir allt mindre betydande. Kabinpersonal har på Ryanair usel lön och usla villkor Norwegian är inte särskild mycket bättre. Att andra bolag fölger efter är ingen ursäkt
Det är svårt och använda “Namn/Alias” och “Rubrik”!
Nåja, har du koll på villkor och avtal utöver lön…?! Nej precis, det har du inte! “Hög” lön behöver inte betyda att det är bra på totalen.
Men är man 25 och inte ser till helheten kan det nog verka bra… 🙁 När du ska gå i pension, få barn, bli sjuk, mm mm så är det kanske inte lika gynnsamt!
Ryanair eller Norwegian har sämsta tänkbara villkor och lön. Tvärt om, lönerna är betydligt högre än t.ex SAS löner.
Tror inte riktigt att du känner till villkoren för nämnda bolag.
Flygresor är ingenting annat än effektiv kollektivtrafik. Betalar du mer för att ta dig ut till Arlanda än för att åka till London så åker du antagligen med Taxi, vilket helt enkelt är en privat chaufför.
“Vad jag har förstått så regleras alla providers mot samma regelverk.”
Du kan inte vara så naiv?! Ja, i teorin men i praktiken trodde jag det var uppenbart att det inte fungerar. Inte ens i Sverige fungerar det! ACR;s “Västeråsincident” är väl bästa exemplet på detta. Tänk då när flygtrafikledningens Rajjanair träder in på den svenska flygtrafikledningens marknad…!
allt har konsekvenser, vad består denna nytänkning i, annat än at speciellt Ryanair och Norwegian fullständigt struntar i passagerarna och ser till att flygbesättningarna får sämst möjliga villkor och lön. En utveckling som sedan har spridit sig till andra bolag också.Självklart ska man tillbaka till monopoltidens hutlösa priser, men det måste finnas viss rimlighet. Det är inte rimligt att få flyga till t.ex. London för mindre än vad det koster att ta sig till Arlanda från Stockholm
Brist skulle jag tro är en anledning till inställningarna.
En sak kan vi säkert vara överens om och det är att monopolister inte tar hänsyn till marknader och de betalande. Vad jag har förstått så regleras alla providers mot samma regelverk. Dvs inte gynnsammare för lekande providers? Tack Ryanair, EasyJet, Norwegian och BRA att ni etablerat er och visat att nytänkande i en annars mycket konservativ flygbransch lönar sig och skapar möjligheter för alla att resa. Inte bara för de rika.
Utmanare som har noll (0) intresse att se till att det långsiktigt är bra för flygbranschen…
Som inte behöver tänka på utbildning, utveckling och långsiktighet. Att du behöver “leka provider” för att få lite självförverkligande är tragikomiskt men låt inte hela flygbranschen behöva lida för det! Kortsiktighet har vi sett i alla tidigare avregleringar!
är det första som jag tänker när jag ser dessa konstiga kommentarer från denna O’ Leary, inget annat än dumheter för att han inte fått som han vill vid ett par tillfällen nyligen.
All anledning att inte flygamed Ryanair eländet
At SAS pg Norwegian skulle gå konkurs er nonsense. Ingen tror noe på hva denne, lille fornærmede skriker-unge, sier.
MOL förlorade nyligen i EU domstolen samt att DY nu samarbetar med EZY förklarar hans utspel om konkurrenter.
Hur ser O’Leary på statliga NATS, DFS, LFV jämfört med utmanare som privata ACR? Enligt färska rapporter från ATM Policy så pressas de gamla statliga instutionerna att sänka sina priser med upptill 50%. Att jämföra med de priser som belastade marknader innan avregleringar. På sikt hur kommer de stora bjässarna att överleva. Flyget smittar av sig.
Och Mr O´Leary tackar för gratis reklamen som vanligt. Varför denna hets att jämt citera den personen?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten