Mikael Wångdahl går över till Manswell Enterprise
Publicerad den 30 augusti 2011Efter fyra år hos Sverigeflyg tar Mikael Wångdahl steget över till Manswell Enterprise och får där ansvar för att sy ihop de olika delar som den ny bildade alliansen består av.
– Ambitionen hos Manwell är att bli en god regional operatör i Skandinavien och norra Europa, säger han. Det ska vi bland annat göra genom att dra nytta av de tre bolagen i ägarskapet.
Om det innebär att Skyways, City Airlines och Cimber/Sterling ska enas under ett gemensamt varumärke, ett nytt flygbolagsnamn, är ännu för tidigt att uttala sig om, menar Mikael Wångdahl.
– Varumärken måste hanteras varsamt och alla tre bolagen har sina tydliga identiteter. Flygresenärerna kommer dock att märka att det numera är en gemensam verksamhet. Flyger man med det ena bolaget ger det fördelar i de andra. Dessutom har vi redan ett nära samarbete med SAS.
Inledningsvis blir uppgifterna bland annat att analysera de tre bolagens olika styrka, hur den gemensamma kapaciteten kan samordnas, utveckla interlinemöjligheterna och liknande sammansmältning av de tre flygbolagen. Även den geografiska spridningen ska samordnas till en fungerande struktur.
– Överlappningen är inte särskilt stor. Det är mer pusselbitar som passar ihop. Bolagen är duktiga på sina olika delar och nu får vi möjlighet att kombinera det på ett intressant sätt.
Den nya alliansen som Mikael Wångdahl nu får produktionsansvar för, har också på senaste tiden fått kvalificerad konkurrens av samarbetet mellan Flybe och Finnair som tillsammans bildat Flybe Nordic. Även Sverigeflyg har, i och med samarbetet med Braathens och därmed Malmö Aviation, stärkt de regionala positionerna.
– Ja, regionalflyget i Skandinavien har verkligen vaknat till liv. Vad gäller Flybe Nordic tycker jag att vi ännu ligger parallellt med varandra, även om de planerar för inrikestrafik i Sverige. Det blir också en annan balans i konkurrensen när vi är en allians av tre bolag som kan möta dem.
Bakom Manswell Enterpise finns även flygbolag och intressen längre österut, i Ukraina. Det har förekommit spekulationer om att använda den nya regionala alliansen i Skandinavien till att mata trafik till Aerosvit och det bolagets linjenät österut.
– Det är inget som jag kan uttala mig om än. Men visst är det spännande med en ägare som har bolag både öster- och västerut. Vem vet, Stockholm kanske kan bli ett nytt nav för en sådan trafik.
Kommentarer
Det går fort i bandy men ännu snabbare för andra. Flying Enterprise måste ha varit en mycket bra plantskola för den tekniska avdelningen.
Håller med “Pelle”. Tyvärr övertygar inte Manswell/Skyways/City.
Göteborg är en naturlig knytpunkt för de tre bolagen. Dessutom är det konstaterat att Göteborg har nordens bästa logistikläge. Sug på den!
Vart tog Bertilsson vägen, någon som vet?
Lycka till Mikael!
Tror att flybe Nordic kan kanske vara det bästa som kommer hända regionalflyget i Sverige på 15 år… Regionalflygsverige har ju visat gång på gång att de inte klarar av att bedriva seriöst flygverksamhet så bättre o lämna över till britterna. Inte vet jag om det är bättre som så, men det är seriösare folk i toppen på ön och kommer resultera i stabilare tillvara för både pax och anställda.
City Airline är liksom mycket få flygbolag just i Sverige(dom största) ett kvalitetsbolag som tar sina kunder på allvar! Nu hoppas jag att dessa tre flygbolag har kvar sina hubbar med dagliga förbindelser till varje -CPH-GOT med Cimber Sterling och ARN-GOT med Skyways osv. City Airline har även ett bra linjeutbud.
Jag har hört i denna källan(flygtorgets forum) att Skyways inget är att ha. Cimber Sterling vet jag inget om men tar det som ett seriöst flygbolag. City AIRLINE är för mig ett av sveriges bästa flygbolag, delar plats med Malmö Aviation och det är synd att ett sådant bra flygbolag blivit uppköpt,av ett mindre bra flygbolag.
Grattis Micke men gud vad trist det är att det är samma gubbar som tumlar runt på de höga posterna på regionalbolagen. Nytt blod till branchen vore inte helt fel.
De har ju en klar skattefördel med sätet på Cypern…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten