Moderater förordar rakare flygvägar
Publicerad den 28 november 2008Enligt gruppens ordförande, Lars Lindblad, kan rakare flygvägar medföra tio procent mindre utsläpp av koldioxid från flyget.
Sedan andra världskriget är flygrummet uppbyggt av säkerhetszoner som gör att flygningarna ofta blir längre än nödvändigt. När Europa bygger en bättre säkerhetsstruktur borde länderna rimligen kunna lämna ut luftrumskontrollen till varandra, säger han till SvD.
Arbetsgruppen vill också se fler gröna inflygningar. Metoden prövas sedan några år bland annat på Arlanda flygplats. Förbättrad kommunikation mellan trafikledningen och flygplanets datorer gör landningarna mer miljöeffektiva och underlättar för tomgångskörning när planet går ner.
Branschorganisationen Svenskt Flyg säger till SvD att de är lycklig att den egna hjärtefrågan om rakare flygvägare hamnar på den politiska dagordningen.
Enligt Miljöpartiets Karin Svensson Smith kan rakare flygleder kan komma att öka flygvolymen totalt.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten