Featured article image

Norwegian bygger upp en ny flotta

Publicerad den 23 oktober 2023
Kommentarer
Inom sju år ska hela flottan vara förnyad. Då har Norwegian bytt ut samtliga boeingmaskiner och har en flygplanspark på upp till 100 flygplan. Även hos den kommande partnern Widerøe sker en förnyelse av flottan trots att framtiden är osäker.
Den 1 oktober hade Norwegian 84 Boeing 737 i flottan, varav 38 registrerade i Sverige. Av dessa var 17 Boeing 737-8MAX, varav sex kom från tidigare rivalen Flyr. Sex ytterligare fabriksnya MAX är på väg in för leverans under höst-och vintersäsongen och 2030 ska hela flottan på totalt 80-100 flygplan var utbytt. Samtidigt drar Norwegian, likt flera europeiska flygbolag, bland andra Ryanair, ned på trafiken över vintern, eftersom man väntar en sjunkande efterfrågan. 
 
Oktober blev den månad då de allra första Boeing 737-800 lämnade Norwegians flotta. Tre flygplan LN-DYM, LN-DYR och LN-NIE återlämnades till leasingägarna och hade då flugit för Norwegian i drygt 12, respektive drygt tio år. I Sverige har SE-RRT lämnat efter 12,7 år och parkerats i Kaunas, varifrån den ska övertas av TUI Group Germany. Medelåldern på Norwegians hela flotta var den 1 oktober 8,6 år och kommer nu gradvis att sjunka.
 
Norwegians tilltänkta partner Widerøe tar snart sin sjuttonde Q-400 i trafik, förutom de tre äldsta som ursprungligen flög hos SAS, kommer flera av de yngsta från Air Baltic, Olympic Air i Grekland och FlyBe. Det är en flygplanstyp som, likt Widerøes tre Embraer E190E2 med 110 stolar, väl skulle passa in som spjutspets på linjeöppningar och tunnare linjer under ägarskap av Norwegian.
 
Konkurrensmyndigheten i Norge är dock tveksam till övertagandet. Ett av deras argument om minskat konkurrens, till exempel på sträckan Trondheim-Oslo är knappast realistiskt. Wideröe flyger från Trondheim till Torp. Få, om ens någon, reser från Oslo till Torp, 168 kilometer söderut för att sedan flyga tillbaks över Oslo till Trondheim. Efter att Air France/KLM tagit kontroll över SAS har däremot utrikeskonkurrensen i Norge minskat och Norwegian behöver en regionalflotta för att möta KLM Cityhopper som har ett brett linjenät till regionala flygplatser i Norge och står för inmatning till Amsterdam. 
 
Totalt har Widerøe 50 flygplan, främst propellermaskiner inriktade på regional kortbanetrafik och tre Embraer för utrikes från Vestlandet. Specialiseringen på inrikes och mindre flygplatser och trots upphandlingar inrikes, har Widerøe tappat pengar de senaste åren. Numera finns också en “kortbanekonkurrent” i danska DAT, som ökat sin andel genom att vinna några upphandlingar. De höga flygpriserna har minskat privatresandet, samtidigt som affärsresandet minskat efter pandemin. Om de norska konkurrensmyndigheterna av någon anledning skulle stoppa samgåendet mellan Norwegian och Widerøe, finns stora risker för att det anrika inrikesbolag går i konkurs. Det skulle i så fall, i skenet av den nya utvecklingen i SAS, öppna för helt nya omstöpningar av den skandinaviska marknaden. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Faktakoll
2023-10-27 13:31

LN-DYM, LN-DYR och LN-NIE är inte återlämnade till leasingsällskap. Ni får gärna faktakolla före ni publicerar nyheter.

Janne
2023-10-24 20:00

För att förtydliga, så det inte missförstås. Norwegian byter från 737-800 till 737-8MAX, kan tänkas de sista blir MAX10. Inga Airbus inplanerade än. Men måhända fler ERJ 190E2, snarare än färre…

Senan
2023-10-24 17:38

BRA – norskägt.
Norwegian – rekonstruktion 2021
Flyr – konkurs
Norse – snart i konkurs (2024?)
Widerö på fallrepet
Braathens konkursmässigt när SAS tog över

Nja – knappast framgångsrikt.

pf
2023-10-24 14:52

hva skal fly på 800-m baner i fremtiden ?

Deres Dash-8-100/200 er snart 30 år i snitt. De er ikke produsert de siste 15 år, og det er svært få på second-hand markedet. Våre myndigheter fabler om el-drevne maskiner. De er nok langt frem i tid.

pf
2023-10-24 14:49

å lese innlegget gir mellom linjene, at det blir Boeing og Max for Norwegian.

Ellers, WF er det eneste som pr idag kan fly på dette landets mange 800 m baner, kombinert med de strikte regler norsk tilsynsmyndighet gir mht navigasjonssystemer. Skulle WF ryke ökonomisk, er det ingen andre som kan ta over, og kompetansen vil etterhvert opplöses og forsvinne.

thomas
2023-10-23 19:43

Bara ge Norrmännen en eloge.
Här har vi Bra på fallrepet i Norge har Norwegian pengar att förnya sin flygflotta.
Vad är det för fel på de Svenska flygentreprenörerna, eller alla konkursnissar som verkat i den Svenska flygbranschen. Många misstag SAS har gjort kan även tillskrivas Svenskt management.

Fakta
2023-10-23 17:49

Ser fram emot att Norwegian byter ut sina trånga Boeing 737-800 och Max mot något mer modernt. Ska vi gissa på att det blir en mix av Airbus 320- och 321 Neo i huvudflottan?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten