Norwegian köper ytterligare 15 nya flygplan från Boeing
Publicerad den 19 juli 2010Flygplanen kommer att levereras mellan 2014 och 2016. Norwegian har tidigare lagt en order hos Boeing på 48 nya 737-800 flygplan för leverans mellan 2008 och 2014. Nu ökar köpordern kraftigt.
– Nya flygplan är en vinn-vinn situation med hänsyn till passagerarkomfort, miljö och för att bolaget ska kunna ha en kostnadseffektiv drift. Det är billigare att äga än att leasa och nya flygplan är grunden för en kostnadseffektiv drift i många led. Vi beställer de här flygplanen redan nu för att säkra framtida leveranser då Boeing 737-800 är ett mycket attraktivt mellandistansflygplan som det är stor efterfrågan på. Det är också en flygplanstyp som drar mindre bränsle och därmed är det bästa flygindustrin kan leverera med tanke på miljön, säger Norwegians vd och koncernchef Bjørn Kjos.
De nya flygplanen kommer att levereras med samma interiör som Boeings nya Dreamliner. Norwegian blir det första flygbolaget i Europa ("launch customer") med "Boeing Sky Interior" som kommer att ingå i alla flygplan efter december 2010. Den nya interiören ger bättre plats, passagerarkomfort och bullernivån ombord minskas betydligt.
Den goda relationen mellan Norwegian och Boeing har haft betydelse för villkoren i det nya avtalet.
– Vår goda kundrelation och tidigare stora order hos Boeing har legat till grund för ett bra avtal även den här gången. Boeing ser ju också vilka flygbolag det är som har kontroll på sina kostnader och därmed har framtiden för sig, säger Kjos.
Solid kund
– Norwegian är en mycket viktig kund för oss. Under de senaste åren har vi jobbat tätt med Norwegian för att få levererat en mycket effektiv och pålitlig Next Generation 737-800 flotta som stöder deras tillväxtstrategi. Norwegians framgångar på den Europeiska marknaden är ett bevis på deras fokus och just valet av denna flygtyp och dess kvalitéer, säger Boeings VP Sales, Boeing Commercial Airplanes, Marlin Dailey.
Finansiering för den senaste ordern kommer att starta 2012, med eget kapital och lån i linje med tidigare leveranser.
Stor order
År 2007, beställde Norwegian 42 nya flygplan från Boeing till ett orderpris på mer än 18 miljarder norska kronor. I efterhand har flygplansordern ökat till 48 flygplan, för leverans mellan 2008 och 2014. Fyra av de egenägda flygplanen levererades under 2009 och våren 2010. 44 egenägda flygplan återstår i den ordern, som med de ytterligare 15 flygplanen ökar till 63. Norwegian kommer att fasa ut äldre Boeing 737-300 snabbare än tidigare planerat. 2012 kommer bolaget att ha en enhetlig 737-800 flotta bestående av totalt 63 flygplan. Därefter ökar flygplansflottan med ytterligare nya, egenägda 800-maskiner, samt en del leasade flygplan.
Kommentarer
…men kanske inte FlyMe. Sterling visade oxå röda siffror mest för jämnan men försökte investera sig ur krisen men nya maskiner och nya rutter. Norwegian har ett stort lönsamhetsproblem. Hittills i år har man backat ca 700 miljonar, rätta mig gärna om jag har fel RA, och det är ganska mycket med tanke på en omsättning på mindre än 5 miljarder…igen RA rätta om det är fel…
inte att Norge är den outstanding största marknaden för SAS och där är Norwegian växande och tar hela tiden andelar av SAS. Kjos har hjältestatus på hemmaplan. Kostnadsmässigt är det ljusår mellan SAS och Norwegian. Att jämföra Norwegian med FlyMe och Goodjet samt Sterling blir platt fall då de bolagen dels var betydligt mindre och inte kunde matcha overhead kostnader och inte kunde optimera ruttplanering, crew och flygplansunyttjande. Tror Norwegian blir kvar några år till.
Fy fan för så många töntar som finns i världen,,här sitter ni o tror er veta så mycket om olika flybgolag,,Det är väl bara o boka o njuta när det finns billiga flyg,,vem vet om vilka går i konkurs och när,,,Jag hade både bokat med Sterling och Flying Finn när dom kånkade ,,Pröjsat med VISA pengarna tillbaks inom 5 arbetsdagar hade jag.. jag kan inget om bolag son NI!!! Men rest har jag gjort garrat mer än er!!!! Ryanair har jag slutat med sen 4 år,,det är pajas skit..
Varför måste flygplanen se ut som irriterade erigerade hundp….ar?
“Se hur bra det har gått”… det är väl det alla här gör, visst, man är Europas 4:e LCC men man FÖRLORAR pengar. Är detta tillfälligt eller en trend? Vi får väl höras igen i början av oktober när Q3 är klart och förlorar dom pengar fortfarende blir det inge kul…
Det är PRECIS samma sväng som hände Sterling. Alla tjatade om att dom snart är borta, ett år till MAX! Hur det gick sen är historia. Norwegian är exakt likadana.
När Norwegian startade upp med 737orna 2003 var det flera som menade på att dom inte skulle finnas kvar efter ett år. Se hur bra det har gått! Sluta vara så negativa och var glad för att det går bra för någon i den här branschen.
Tror starkt på DY och hoppas att dom finns kvar länge till!
Norweigen kör med samma konsept som Maersk,jorde på sin tid,hela tiden köpa nya maskiner,sälja och få bra betalt för de gamla,som man sålde innan första C-checken.PÅ det viset spar man kosntader för underhållet och kan köpa det lätta underhållet externt.och förhoppnings vis få en slant över på de gamla,så länge efterfrågan på beganade 737 finns.
Aha, förklarar saken…
Det inlägget togs bort! Man kan skriva ganska fritt och komma undan med rätt ordval, men vissa klarar inte det.
Ingen här i debatten har presenterat sig själv som Martin.
Du är inget annat än patetisk i ditt uttalande vilket saknar grund och kunskap.
Här på FT brukar det oftast sägas att Q1 är besvärligt. Särskilt för ett bolag som Norwegian vilka säljer enorma mängder förhandsbokade/betalda sommarbiljetter under perioden april-juni. Eftersom Norwegian inte sätter dessa biljettpengar på spärrade konton (vilket t.ex. Goodjet och FlyMe gjorde) har man alltså förbrukat passagerarnas biljettkostnad innan de fått möjlighet att resa. Skrämmande!
Löjlig diskussion detta. Q2 har alltid varit svårast för bolagen och att de allra flesta visar negativt resultat. Fokusera istället på årsresultatet, det är mer rättvisande!
SAS har fått uppskov med utgifter av betydande belopp tills fram tills bokslutet. Det är först då vi kan börja jämföra bolagen!
Känns som Norshuttle har gått in i Braathenssyndromet. Adjö NAX, ni lever inte länge till eftersom ni tappar 17 % i intäkter varje månad mot året innan och har lånat kapital till varje leveransbetalning utav 737or och dessutom anställer folk via bemanningsföretag med lägre löner.
Faktum är att Norwegians egenanställda piloter känar mer än motsvarande i SAS.
Ni kommer att gå under som Sterling eller göra som Braathens. Fråga gamla fina SAS om hjälp.
Tack FL, Tanja och Bye bye…
Nu är det iallafall fler och fler som börjar förstå vilket blufföretag Norwegian är. Jag har fått kämpa länge på Flygforumet för försöka få folk att förstå. – och fått så mycket skit för det. Ja, 2014 finns inte längre Norwegian.
Andreas, gå in på Flygforumet och LÄS alla trådar om Norwegian. Du reagerar exakt som Norwegians PR-ansvariga vill. Du är ett redskap i deras hand.
Norwegian finns inte 2014!
“smart drag” att beställa nya maskiner! Som om det skulle ge “signal” att man är på “frammarsch”. NOT. Går alla på det här?
Tillräckligt illa att de flyger med trånga Boeing men de stinkande 300-orna måste väll ändå skrotas snart?
Resultatet från Q2 som presenterades förra veckan visade -180miljoner (cirka) så det kan inte gå så himla bra ändå.
Norwegian verkar gå jä**igt bra nu dax att byta 737-300 som inte direkt är så mysiga jämfört med 800:n
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten