Norwegians ersätter Dreamlinern med Airbus A340

Publicerad den 5 mars 2013
Kommentarer
En wet-lease av två Airbus A340-300 från HiFly ersätter de Boeing 787 som Norwegian skulle ha satt in i trafik i månadsskiftet maj/juni.
HiFly

Airbus A340 från Hifly

Norwegian fortsätter att hoppas på leverans från Boeing av de nya långdistansflygplanen Boeing 787. Men för att säkra produktionen tecknades nyligen ett avtal med det portugisiska leasingbolaget HiFly, som ska leverera två Airbus A340-300 om Dreamlinern blir försenad.

– För att säkra att Norwegians passagerare kan flyga till och från New York och Bangkok om Dreamlinerflygplanen blir försenade, har bolaget ingått ett avtal om att leasa två Airbus A340-300 flygplan. De två flygplanen kommer Norwegian att använda i väntan på Dreamlinerleveransen. Avtalet är en så kallad MOU – Memorandum of  Understanding – som är bindande för båda parter, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
         
Norwegian hyr både flygplan och besättning och de två Airbus A340-300 som nu ska gå i norsk trafik tog HiFly över under vintern 2012/2013. De har tidigare flugits av Singapore Airlines och Emirates.
         
HiFly startade 1988 under namnet Air Luxor som ett businessflygbolag och ändrade 1997 inriktning till att syssla med chartyer och en del linjetrafik. Finansiella svårigheter krävde en omorganisation och 2005 återstartades flygbolaget i nuvarande form. Med bas i Lissabon leasar företaget ut flygplanskapacitet på kort och lång sikt.
         
Många av de passagerare som bokat långlinjebiljetter hos Norwegian har gjort just för att få flyga Boeing 787.
– De kan kostnadsfritt flytta sin resa till en senare tidpunkt eller få pengarna tillbaka. Det är väldigt få personer som har använt sig av det erbjudandet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Punk
2013-03-07 15:11

Mycket roande att läsa alla kommentarerna…

Cosmos35
2013-03-07 13:45

Jag har bara en kommentar till dessa “kommentarer”
Låg intellektuell nivå! // Riktig Pilot

pf
2013-03-07 13:16

har du tenkt tanken at HIFly KAN ha teknikere selv?

AB
2013-03-07 10:07

Det finns A340-300 hos HiFly som tarfrån 265 till 293 pax beroende på indevid.
Betydligt bättre kabin configuration i A340 2+4+2 det är optimal, samt att A340 har bredare säten. Se vidare!
http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tql

Kalle
2013-03-07 09:08

Men det var när SAS flög den. Nu är den mycket bättre. Intressant är att 340 med 260 passagerare är trängre än den mindre B787 med 290 passagerare?

Harry
2013-03-07 08:53

En del är 15 år gammalt, andra delar av konstruktionen är från 60-talet.

ollevalle
2013-03-06 23:49

Yes,
äntligen ett flyg som inte behöver operera under ETOPS regelverket.

Hemliga Harry
2013-03-06 20:35

Undrar hur många på Gardermoen och Arlanda som har maintenance på Airbus?? Så vet jag vet är det bara Sas Technical som har det, kommer smaka fint de för DY när alla arrival check’s ska göras av Sas folk eller om de blir problem med deras inhyrda 340. Vem kommer dom ringa då tro =)

Gamal
2013-03-06 16:12

B737-800 är en 15 år gammal konstruktion.

Hifly
2013-03-06 16:03

The four-engine A340 has greater range at lower cost than any other long-range widebody commercial jetliner. Its market-matched capacity and unique economics make it a pathfinder to profitability on some of the world’s longest, most demanding routes.

Harry
2013-03-06 08:42

Den här maskinen skall flyga längre än till NY och den skall ha massor med frakt lastat för att det skall vara ekonomi i det.

Kjell
2013-03-06 06:25

Blir lite ovant att använda plan som är 10-15 år gamla…nästan som dom älsta 737-orna som Norwegian har el hade..

Sas Hatare
2013-03-06 02:11

A340-300 över atlanten blir svindyrt för DY. Vad händer med biljett priserna nu när dom har a340, den drar ju sjukt mycket mera en 787an

Anders1
2013-03-05 19:08

Vilket uppköp jämfört med deras 787 i sardinversion! Problemen kommer väll när Nightmarelinern ska introduceras och passagerarna vill ha tillbaka “det andra” flygplanet….

FO
2013-03-05 17:41

Är övertygad om NAS framtid och många fler än jag. Aktien stiger fortare än Boeing 737 självt och verkar inte ha nån Max nivå? 240 kr nu och 30 kr för 15 mån sen.. Är det 500kr nästa år?
SAS stiger också, kanske hjälps de åt att hålla Ryan mfl borta?

Harry
2013-03-05 17:18

Det där blir inte billigt! Det är inte heller bara att skicka räkningen vidare.

Sim
2013-03-05 16:52

Dessa plan kommer inte att ta 291… Kommer vissa som flyger i Economy gå upp till Economy + eller Business som de vill kalla det. Kommer då alla i Business komma upp i First Class (Business class igentligen)? Planet tar bara 12 First, 42 Business och 213 Economy. Detta kommer att bli trångt!

BBJ
2013-03-05 16:48

Den dumma kommentaren togs bort eftersom den saknade grund.
Jobbigt för Boeing när de ersätts av en Airbus. Undrar om Boeing hjälper kunderna med ersättningsflygplan?

!?
2013-03-05 16:38

Finns bara en kommentar;)

PF
2013-03-05 15:53

Det var en väldigt dum kommentar.

Bolaget har AOC och OL under JAR och EASAs regelverk.

Har alltid haft svårt för att förstå den svenska ankdammen, varför tror vi att vi är bäst på utbildning och att flyga? Kanske framför allt SAS? Ut och jobba på bolagen utanför ankdammen.

Bra DY att ni säkrat produktionen!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten