Vietnam Airlines till CPH
I december börjar Vietnam Airlines trafikera CPH 3 gångar i veckan från Ho Chi Minh City, Jättekul!
CPH får fler och fler interkontinentala linjer.
svar
Codeshare kom idag och tyvärr endast Oslo och Stockholm inkluderade. Så det blir att boka direktflyget och ta 04:40 tåget ner. Ironiskt nog blir det lite sovmorgon gentemot att flyga från Landvetter runt 6 tiden.
Bra prissättning, de flesta datumen T&R för 9 800 SEK.
Vågar man vänta på en eventuell codeshare med SAS så man kan flyga ner? Även om första tåget kommer fram i god tid…
Trevligt! Fick bli en tur över julledigheten. Skönt med direktflyg
Bokat! Slipper härmed 2 x 17 timmars mellanlandning i Istanbul…. Passar som handen i handsken!
@ Fras Krask – så i bund og grund handler det om et handlingselskab der ikke har været i stand til at overføre din bagage fra det ene fly til det andet?
Du må meget gerne uddybe hvor CPH kommer ind i billedet, for det er ikke CPH der varetager bagagehåndtering?
@Daniel. Hehehe😁. Ja. Jag var nog lite pain in the ass för tomtarna på CPH när de lyckades slarva bort min väska. Först förnekade dem det, men så visade det sig den var kvar på CPH hela tiden…. Hur det kunde hända fick jag ingen vettig förklaring till och de ord som jag uttryckte på felfritt modersmål när jag pratade med folket på CPH var kanske inga man använder i ett möblerat rum, men det var ganska viktiga saker i den. Jag fick väskan hemskickad 3-4 dagar efter hemkomsten och de erbjöd mig kompensation, men jag bara åt dem att skicka hem väskjäveln till mig och slängde på luren. Jag gav mig själv löftet att aldrig sätta min fot på det flygfältet igen. Inte ens om jag fick betalt för det. Det löftet har jag inte haft några svårigheter att hålla😊. Så jag vill inte ha något med CPH att göra och det är nog ganska ömsesidigt. Win-win för båda parter om jag håller mig därifrån 😁😁.
Jeg tror at Københavns Lufthavn meget gerne ville byde Fras Krask velkommen. Men den skandinaviske business- og premiumtrafik går nok hovedsageligt gennem København med SAS og SkyTeam. De der flyver via andre hubs er nok ikke-skandinavisk business- og premiumtrafik og folk der booker billige rejser.
@ Fras Krask – så er det jo så dejligt nemt at ingen tvinger dig til at flyve via CPH og det tror jeg egentlig også CPH er fløjtende ligeglade med om du gør.
Ta er i kragen och sluta skriv vad som passar er personligen. Ni fyller bokstavligen detta forum med skräp.
Svar: Jocke. Håller med dig. CPH kommer aldrig att bli något alternativ för mig heller. Varför ska man byta ner sig? Tvingades flyga den vägen en gång. Aldrig mer….
Svar: Göteborgare (om du nu ens är det). Tala för dig själv. Rest till Vietnam från GOT via FRA de sista åren. Funkat eminent. Varför byta ner sig?
@Göteborgare
Ja, vi är många som gynnas av Kastrups goda utveckling. Bor i Småland och då är det lika enkelt med Öresundståget.
För de som inte förstått varför jag anser att Vietnam Airlines borde valt Stockholm/ Arlanda skall jag utveckla det ännu en gång. Under Vietnamkriget mot USA stöttade Sverige Vietnam enormt mycket, både moraliskt och biståndsmässigt. Efter kriget fortsatte detta i stor skala med etablering av industrier och hjälp till uppbyggnad av landet. Av denna anledning tycker jag att Vietnam kunde visa uppskattning av detta genom att förlägga flyglinjen till ARN istället för CPH. Beläggningen skulle inte bli sämre av detta. Det går lika lätt för anslutande passagerare från CPH och sydsverige, OSL och HEL att resa till ARN. Man väljer inte bort en långlinje bara för att man får en timmes flygresa för anslutning om man nu skall till Vietnam. Visst är CPH en betydligt trevligare flygplats än ARN men det är ju inte ARN som är målet, så någon timme står man ju ut där.
Fantastisk nyhet för oss på västkusten. Tåg till CPH och direktflyg till Vietnam. Och samtidigt kunna nyttja sina Skyteam fördelar efter allt inrikesflygande på SAS.
Den här ARN-CPH-diskussionen som blossar upp så fort någon av fem får en nyetablering har egentligen ett ganska enkelt svar: Båda flygplatserna har ett ganska betydande upptagningsområde, både ekonomiskt och befolkningsmässigt, men ingen av dem når upp till de större europeiska huvudsyadsflygplatserna, inte heller till VIE, ZRH, BRU, MAN m.fl. Därför krävs strategiskt arbete från flygplatsens sida för att lyckas med låmglinjeetableringar. Detta har CPH, liksom HEL, medan ARN styrs av ett inkompetent flygplatsbolag. Sedan har CPH kanske 20% större upptagningsområde, men det har ingen avgörande betydelse (Stockholm har å andra sidan en betydligt viktigare ekonomi globalt sett).
sv Bertil1, varför skulle linjen dock hamna på Skandinaviens i särklass sämsta huvudstads flygplats.
Marknaden för massor med direkt långlinjer finns inte från Stockholm.
Förstår inte detta vurmande för CPH, en flygplats som alla andra som i stor del lever på alla Svenskar som nyttjar flygplatsen dels genom närheten till Skåne och dels genom påtvingad transfer. Utan Svenskarna skulle CPH vara i klass med RMO, Moldaviens stora flygplats, ett land med ngt minde befolkning än Danmark. Jobbade själv på SAS i många år och när man var och jobbade i CPH så fick man verkligen gå ner i varv för att komma in i CPH tempot som inte var speciellt högt dessutom var folk packade på jobbet när dom hade fri öl i kantinen, men det är borta nu gudskelov. SAS gjorde mätningar och bäst produktivitet hade Sverige och sämst Danmark, det är eller i alla fall var mycket lallare i alla positioner på SAS CPH, en skyddad verkstad i kolossalformat, kanske är situation ngt bättre nu.
CPH kommer säkerligen få till fler långlinjer. Men är fortfarande lika ointressant som hub för mig.
Kommer aldrig att göra ett byte i CPH finns bättre utbud från FRA,MUC,LHR för att nämna några. Där Star Alliance har ett väldigt bra utbud.
CPH kommer bli en hub för Scary Team av naturlig anledning.
Grymt bra av beslut av danska regeringen som valde att öka sin ägarandel i SAS, snacka om att danska staten fått avkastning mer än man någonsin kunde tro. Inte nog med att SAS lagt alla egna långlinjer från CPH man har även på köpet fått flertal skyteam bolag som Vietnam Airlines, China eastern, Delta m.fl.
Dom eventuella direkta förlusterna för danska skattebetalarna från SAS ägarskapet kommer med råge täckas upp av andra synergier och skatteintäkter som följer av en global flyghub.
IndiGo er neste til CPH, med fly fra Norse.