´Nygamla´ Nordic Airways saknar irakiskt tillstånd
Publicerad den 29 juni 2009”Onsdagens flygning ställdes in och likaså lördagens. I onsdags var alla passagerare incheckade och även dubbla besättningar utkallade av flygbolaget och enligt dem saknades alla tillstånd/papper för att genomföra flygningen.”
”Det känns ganska amatörmässigt att vi som jobbar på Arlanda checkar in passagerare till en flygning som flygbolaget vet inte kan lyfta. Eller hoppades ledningen på att kaptenen skulle flyga ändå?”
Mejlskrivaren ber Flygtorget ”gräva fram lite svar för oss som undrar vad som sker”.
Är det riktigt att ni ännu inte flyger?

”Ja, det är riktigt”, svarar Ulf Grönlund, vice VD och marknadsansvarig på Nordic Airways Holding AB.
Varför?
”Vi saknar det tillstånd vi behöver från Irak för att vi ska kunna flyga. Res Nu, som är beställaren av flygningarna, använder nu i stället Viking Airways för att utföra dessa tills vi har fått vårt tillstånd.”
Ulf Grönlund uppgav i tisdags i förra veckan för Flygtorget, att man skulle vara i luften samma dag.
Så här förklarar han nu hur han kunde säga så, trots att ´nya´ Nordic Airways uppenbarligen inte alls hade detta tillstånd:
”Vi hade ett muntligt löfte om tillstånd från Irak.”
Och när kan ni då börja flyga?
”Så fort vi får pappret från Irak, inom en vecka tror jag. Men i Irak var det helg i fredags och såna infaller ju inte när vi har helger.”
Kommentarer
Någon uppger sig för att vara “ResNu” och att dessa inte är i KK vilket mycket väl kan vara sant.
Om denna person nu är bolagsman i “ResNU”, 95% ägare till Nordic Airways blir jag rädd på riktigt!
Visserligen är jag själv invandrare men för mig ser det ut som om personen bakom den kommentaren inte ens har gått ut lekskolans SFI!
Skrämmande!
Först ingen konkors ansökan skickades till Solna tingsreten men vi har ett litet problem med en bedragare som vill göra nåt mot oss vi har anmält dena person och väntar på förhanndling från tingsreten ,
Återbetalninger ,
Vi kommer att återbetala till alla kunder som vill inte vänta på oss tills vi fixar Irakiska Tillståndet
alla kunder som har bokat hos oss vet vem är vi och vet de att vi har varit i deta branch i mer 17 år och har inte lorat folk ,
Jag tycker att Transportstyrelsen håller på att förvandla Sverige till en bekvämlighetsflagg för skitbolag! Bara en handläggare på “Anna B” nivå skulle ha gett dem tillståndet. Irak ett mycket säkert land. De har en stor blomsterprakt och de lyckliga barnen leker på de fredliga och välstädade gatorna.
Irak är en av världens farligaste platser. Flygbolaget själva har tom själva blivit raketbeskjutna där och de är långt ifrån ensamma!
Sveriges luftfartsmyndigheter skulle aldrig tillåta flyg att trafikera “ne av världens farligaste” flygplatser om det nu var så. Så ta reda på fakta innan du spyr “fakta”. Det har ALDRIG varit några som helst incidenter på den sträckan. Och om nu resebyrån gått i KK, betyder det att nordic är borta ur matchen? Ett tillstånd kan dras in om det inte uppfyller kraven. Enkelt.
RESNU är inte bara samarbetspartner till Nordic Airways. De äger 95% av Nordic Airways!
Mao. ett utmärkt tillfälle för någon mer seriös person att snabbt köpa dessa 95% av konkursförvaltaren!
Vi kan anta att huvuden kommer att rulla på Transportstyrelsen. För två veckor sedan bedömde de att bolagets ekonomi var god och beviljade dem tillstånd för att utföra flygningar med svensk personal till en av världens farligaste platser med svenskt trafikflygs äldsta flygmaskin. Usch så nedrigt!
Res Nu i Stockholm AB som är Nordic Airways samarbetspartnet för flyg till Irak har begärts i konkurs vid Solna Tingsrätt. Viking Airlines som tidigare flög för Res Nu till Kurdistan har inte fått betalt och därför inställt samtliga flygningar.
Alla passagerare kan känna sig helt “blåsta” på sina bokningar då Res Nu vägrar att återbetala till alla agenter som har samarbetat med Res Nu.
Min uppmaning är att Polisanmälan denna resebyrå…och det omgående.
Lite eftersökning på internet och gissningar ger mig detta.
I Resnu och Nordic återfinns gemensamma namn. Gissar att Resnu vill byta ut Viking till Nordic. Strid mellan Resnu och Vikning ger en vinnare… MCA!?
Vad skulle SAS vara i dag om inte skattepengar via staternas andel i bolaget pyntades in med jämna mellanrum. Jo, konkursmässigt.
Ok. Radda upp “alla” dom bolag som startat upp igen efter en konkurs i Sverige. Förutom Sterling och nu nordic. Hur många fler?? Inte så många va? Och HUR många gånger har nordic kursat? En gång? Väntar nyfiket. Vi är säkert…
Kanske ingen idé att hälla på mer bränsle i ämnet men visst är det betänkningsvärt att x antal personer i flygbolags ledningar hela tiden bara börjar om med att starta nya flygbolag efter en konkurs?!
Gick konceptet inte 1a eller 2a gången måste det ju vara annat som drar. Vart tar t.ex alla pengar vägen vid konkurser? Dränering av medel innan konkurser måste vara en ljusskygg verksamhet……
Ta och granska dessa bolags ledare, som år efter år får nya jobb i olika bolag som sedan går i konkurs! Hur länge ska dessa ledare få agera fritt i en branch som är i stort behov av att ha en hög säkerhet? Det sista vi behöver är ledare för div bolag som inte har pengar att sköta den löpande servicen på planen samt även för resterande crew! I övrigt är det inte några problem med MD80, det är en arbetshäst som håller!(om man sköter den).
Ingen lysande start för “nygamla” Nordic
Först försenad till imorgon 09:30 och sedan inställd – igen. Ersättningsflyg hyrdes sedan in med Viking men avbokades.
Stackars passagerare.
Dagens avgång 17.00 uppskjuten. Nytt besked lämnas 02.00. Detta bolag är ett skämt…
Någon som vet hur det ligger till med Nordics avgång 17:00 idag?
Det finns ett underhålls program som man följer, man byter ut vissa grejer efter en viss tid, visst att planet är gammalt och ser slitet ut men den fungerar klockrent. I dessa dystra tider är det inte så billigt och leasa ett nytt Boeing eller Airbus plan…
Varför alla negativa kommentarer om “nya Nordic Airways” jag själv tycker att det främjar priserna om det finns alternativ.Dom erfarenheter jag har av Nordic är att dom har bra service och trevlig personal och vad jag förstår är det samma personal i det nya bolaget.Nej sluta ranka ner på bolaget (är det eventuellt någon konkurent)
Det är väl inga bolag som “ploppar” upp titt som tätt. Det är har väl aldrig hänt förut att man startar om samma bolag med nästan samma namn. Ja, i SVERIGE då. Och det är väl ingen som medvetet kursar. Läs på lite ditt rumphål.
Alla dessa nya bolag som ploppar upp.
Först gör dom konkurs. Företag förlorar pengar till dom. Sedan startar samma ägare nya bolag.
Hur kan det vara lagligt att hela tiden göra så här?
Det har ju blitt vardag för vissa typer att konka bolaget vart 6-12 månad ju. Är det lagligt att hålla på så här?
Varför inte boka på http://www.mcaairlines.org de flyger ju till Irak me och har redan tillstånd för att flyga dit.
MD 80 tillverkades mellan 1980 och 1999. Givetvis skulle man önska att denna flygplanstyp försvann av miljöhänsyn (extremt bullrig och ca 30% högre bränsleförbrukning än moderna flygplan). SAS 44 st MD80 är dock inte från 1980.
Afrikanska bolag har faktiskt inte så risiga flottor. Egypt Air, Ethiopian Airlines, Kenya Airways, South African Airways, Afriqiyah Airways, Arik Air och många fler har riktigt moderna flygplan.
Jovisst är det ett gammalt plan…men för ett så litet bolag så är det väl ganska väntat.
Värre är väl att SAS flyger runt med +100st lika gamla plan av samma typ.
Så det är med livet som insats när man flyger SAS oxå. 😉
Dax att skicka ner alla gamla MD80 till afrika? Hade förnyat den afrikanska flottan med lika många år som planen är gamla 🙂
Kollade nyss upp den kärra som Nordic Airways skall flyga med. Det är samma gamla plan som funnits med i bilden sen evigheter. Byggt 1980. Känns lagom tryggt med ett bolag som planerar flygningar utan alla nödvändiga tillstånd och det med ett snart 30 år gammalt plan…
Det är synd och skam för både miljö och seriösa bolag at lågpris skojare som Norwegian, Cimber, Sky Europe och nu, igen, Nordic Airways får fritt spel.
..så får man räkna med att det blir problem. Man kan inte få en räkmacka för 10 kronor, liksom.
Som resenär till mitt forna hemland Irak måste jag säga att dom sista åren haft ömsom vatten och ömsom vin. När man vill resa snabbt och billigt ligger man alltid i händerna på mindre oseriösa bolag. Att vissa bolag ens får tillstånd tycker jag är konstigt. .Ett bolag går i konkurs. Ett nytt skapas med samma namn nästan.
Vågar man verkligen åka med dessa lyckosökare?
Varför gör myndigheterna inte mer?
Mvh man med släkten i Irak.
Monkey bizznis ….igen
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten