Regeringen behåller flygskatten
Publicerad den 14 november 2022Den har beskyllts för att vara felkonstruerad och meningslös signalpolitik och 90 procent av remissinstanserna var kritiska. Men flygskatten infördes den 1 april 2018. Förhoppningen var då att de pengar som den drog in skulle gå till miljöarbetet inom flygbranschen, men istället har den bara gått rakt in i statskassan. Den borgerliga oppositionen har under alla år kritiserat den och sagt att den ska bort. Men nu, när de sitter i regeringsställning visar det sig att den blir kvar.
Kommentarer
Skatten betalas endast för verkliga passagerare. Tomt flygplan ingen flygskatt.
Flygplan med max tio säten för passagerare behöver ej betala flygskatt för sina passagerare. Pajala – Luleå tex.
Har du en utlandsresa på samma bokning Luleå – Arn – Madrid behöver du inte betala någon skatt.
Flyger du med Ryanair på samma rutt räknas det som två olika flygningar och du får betala skatt för Luleå – ARN.
Tacka Ryanair för det (de har inga genomgående biljetter). You get what You pay for!
Börjar bli rätt många vallöften som nu inte hålls…
Återigen så styrs Sverige av ett 4 procents parti!
Patetiskt!
Senast jag så var det Romina Pourmokhtari L som är miljöminister, dock utan eget departement.
Sv Kalle. I vilket land har (C) miljöministerposten?
Danskarna är inne på att införa en miljöavgift som tas ut via biljetten. Den slipper du inte undan…..
Förmodligen eftergift till L. Skrota skatten och inför en miljöavgift istället. En 50-lapp per biljett oavsett flygsträckan orkar det flesta med och låt pengarna gå till utvecklingen av grönt flyg.
Vet inte vad den nya regeringen hade sagt om flygskatten innan valet. Men det var väl inte helt oväntat att den nya (C) miljöminister skulle få ngt, och då låg väl flygskatten bra till trots att branchen går på knäna.
Det är lätt att tycka saker i opposition, men när man sen ska regera kommer verkligheten i fatt en.
Vi får se vad som händer med Bromma trots upprepade löften, inget är heligt
Som tur är så slipper man den på Kastrup
Det ligger i SD:s intresse att hålla höga flygpriser så att rörligheten mellan länder för människor inklusive flygtrafiken begränsas. Har svårt att tänka mig att någon inom flygbranschen röstade på SD.
Ska man som politiker fritt kunna höja sina arvoden, måste en del skatter kvarstå.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten