Featured article image

Rekordsommar på Köpenhamns flygplats – över 3,3 miljoner resenärer i juli

Publicerad den 2025-08-08 10:01av Redaktionen
Kommentarer
Flyget fortsätter att utvecklas och Köpenhamns flygplats strävar tydligt efter att bli Skandinaviens dörr mot omvärlden. Juli 2025 blev dessutom en månad för historieböckerna – hur firar man ett 100-årsjubileum? Med 3,3 miljoner gäster på en månad, förstås.

Köpenhamns flygplats har fyllt 100 år – men visar inga ålderstecken. Tvärtom. När semesterresandet slog i taket i juli 2025 blev det inte bara en stark månad, utan den mest trafikerade månaden någonsin på Köpenhamns flygplats.

Totalt reste 3,33 miljoner passagerare genom flygplatsen, vilket är fyra procent fler än samma månad i fjol. Och när det var som hetast – bokstavligen och bokningsmässigt – den 13 juli, sattes ett nytt dagsrekord: 119 000 resenärer.

– Vi är mycket nöjda med den höga reseaktiviteten, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på Copenhagen Airports A/S.

Att döma av topplistorna var det sol, bad och medelhavsvärme som lockade mest. Spanien försvarade förstaplatsen som sommarfavorit för femte året i rad – med Malaga, Mallorca och Barcelona i täten. Tätt följt av Grekland, där Kreta och Rhodos aldrig verkar gå ur chartermodet.

Även Italien, Frankrike och Turkiet var populära sommarval, medan London knep förstaplatsen bland storstäderna, före Oslo, Stockholm, Amsterdam och Paris.

Långlinjerna växer – och Nuuk tar plats

En spännande detalj i statistiken är tillväxten på långlinjer. USA-trafiken ökade med 10 procent till 157 000 passagerare. Och resandet till Förenade Arabemiraten steg med hela 25 procent, där Dubai är fortsatt en magnet.

En annan bubblare är Nuuk, som tagit plats på topp-fem-listan över interkontinentala destinationer – ett tecken på att Grönland lockar både danska och internationella resenärer.

Enligt Copenhagen Airport väntas 9,5 miljoner passagerare resa via flygplatsen under juni–augusti, och det är et bevis på att flygplatsen spelar en allt viktigare roll både som inkörsport till Danmark och som språngbräda ut i världen.

Fakta: Rekordsommar på Köpenhamns flygplats

• Antal passagerare i juli 2025: 3 330 000
• Tidigare rekord: 3 191 000 passagerare (juli 2024)
• Busiest day ever: Söndag 13 juli – 119 000 passagerare
• Mest populära semesterländer: Spanien, Grekland, Italien
• Mest trafikerade stad: London
• Tillväxt på långlinjer:
– USA: +10 % (157 000 passagerare)
– Förenade Arabemiraten: +25 % (42 000 passagerare)
• Totalt antal förväntade sommarresenärer (juni–augusti): 9,5 miljoner

Skriv en kommentar

Kommentarer

Samma som alltid
2025-08-11 13:50

Vi gläds åt att det går bra för Köpenhamn, men ingen i Sverige borde hysa det hat mot Stockholm som vissa ger uttryck för i det här forumet. Man borde förstå en gång för alla: om Stockholm går bra, så går det bra för hela Sverige – och därmed även för din kommun, oavsett om du befinner dig i Trelleborg eller Kiruna.

Visst kan man uppskatta Köpenhamn, men underskatta inte Stockholm. Här finns ett stort kapitalflöde, de flesta investmentbolag har kontor här och många globala företag är etablerade i staden. Stockholm kanske inte har Nordens största flygplats, men är nummer ett inom andra industrier – allt handlar inte om flygtrafik.

BOH
2025-08-11 13:33

Inte konstigt att Arlanda står och stampar. Tillgängligheten till flygplatsen förstördes av en snubbe från KD som gav bort de spårbundna transporterna till ett företag som bara är intresserad av sin egen vinst. Vidare har vissa kämpat som tokiga att behålla landningsbanan, som kallas Bromma. Swedavia är inte problemet. Problemet är de politiker som hanterar Arlanda på samma sätt som om det vore ett korvstånd.

Livorno
2025-08-11 11:26

@Sv johnny. Helt rätt. Den borgerliga regeringen och partierna bakom den flygfientliga Tidöregeringen var kraftigt emot att svenska staten skulle satsa nya pengar i SAS efter rekonstruktionen. Hade SAS varit delägt av svenska intressen hade SAS linjenät sett mycket bättre ut ur svenskt synsätt och SAS skulle ha varit kvar i Star Alliance. Dagens regering är desutom motståndare till att utveckla turismen i Sverige då de är rädda för att i deras ögon “fel folk” besöker Sverige. Det kan bara bli bättre efter valet 2026.

Roger
2025-08-11 10:59

Om man ritar en cirkel ⭕️ med en radie på 100 mil runt respektive huvudstad får man en uppskattning av den tillgängliga marknaden:

• CPH: ca 280 miljoner
• STO: ca 120 miljoner
• OSL: ca 100 miljoner
• FRA: ca 450 miljoner

Att CPH når en större marknad än Arlanda är självklart – befolkningsunderlaget är betydligt större. Mycket av flygtrafiken bygger fortfarande på transfer, och acceptansen för en mellanlandning ligger ofta på max en timme.

Siffrorna visar också varför Skandinavien är en liten marknad för long-haul i ett globalt perspektiv. Jämför man med Frankfurt, som har tillgång till mer än tre gånger så stor marknad, blir det tydligt varför Lufthansa kan driva ett så omfattande interkontinentalt nätverk.

Sv Johnny
2025-08-11 08:19

Det är väl snarare de borgerliga som givit dödsstöten till Arlanda genom det avtal man skrev med ArlandaExpress.
Glöm ej de åtgärder som borgerliga regeringar gjort!
 
Det är även nu en borgerlig regering som styr!
Men vad har resultatet blivit?
 

Reality
2025-08-10 17:04

Som svensk, är det pest att behöva kalla Stockholm för “huvudstad”. Eller ens behöva uppleva att det är en stad i samma land som man bor i.

Hakaol
2025-08-10 14:56

Om man som mig bor i Linköping så tar jag hellre tåget ner till Köpenhamn än till Arlanda

Lenny
2025-08-10 14:45

sv@ Intressant
Det spelar ingen roll att Stockholm är större än Köpenhamn.
Arlanda flygplats är en dundrende fiasko, Kastrups flygplats är en succé

@Tim
2025-08-10 14:41

Till hösten öppnar SAS direktlinje till Seoul, Sydkorea. från CPH.

Johnny
2025-08-10 14:08

@mm, jo
Det är väl Swedavia tillsammans med S- MP regeringen som har förstört alla chanser för ARN att bli en ledande flygplats i Skandinavien. Swedaviad notoriska inkompetens, tillsammans med vissa S och MP politikers flyg fientliga attityd har gjort att inga flygbolag vill satsa på ARN.
Det är som det är, bara att acceptera att det är CPH som är ledande flygplatsen. ARN blir aldrig annat än en matarflyg plats till olika hubs i Europa.

@ CV
2025-08-10 14:05

Svårt att storleksmässigt jämföra Köpenhamn och Stockholm. Trots att de Nordiska länderna bör använda samma definition av tätort så är det mycket som skiljer i hur man räknar.

”Stad” används inte i svenskt statistik, men innanför tullarna -Stockholms innerstad- har runt 360 000 invånare. Långt färre än vad Köpenhamns innerstad har, som geografiskt dessutom är betydligt större.

Frågan om vilken stad som är störst är således snarare en fråga om hur stort geografiskt område man väljer att använda som befolkningsunderlag. Då är det anmärkningsvärt att Stockholm med sina knappt 2 500 000 invånare breder ut sig på 6500 km2 medan Köpenhamns ”Hovedstadsområdet” har knappt 1 400 000 invånare på mindre än en tiondel (606 km2) av Storstockholms yta. Köpenhamns storbyområde har närmare 2 800 000 invånare på 3370 km2, alltså en större befolkning på nästan halva ytan. Då räknas inte Malmöregionen in i den statistisken trots att Malmö ligger betydligt närmare Köpenhamn än vad Södertälje gör till Stockholm.

Per Nilsson
2025-08-10 12:53

Bästa flygplatsen! När jag skall till London är jag inomhus från det jag stiger på tåget i Halmstad tills jag lämnar Paddington station i London. Trivs också bra i Danmark. Stockholm och Helsingfors kommer att ha det kämpigt så länge kriget i Ukraina fortgår.

Jokke
2025-08-10 11:20

Kastrups dominans i Norden beror också på att huvudkontoren för Nordens största och mest reseintensiva företag ligger i Köpenhamn med förorter: Novo Nordisk, Maersk och DSV. Köpenhamn är också Europas näst största FN-stad (efter Genève). Köpenhamn är också den största turiststaden och Nordens gastronomiska huvudstad.

CV
2025-08-10 10:40

@Intressant; CPH är nordens största flygplats.
Stockholm är nordens största stad, fakta.

Mm, jo
2025-08-10 00:12

Som Stockholmare är detta en pest att läsa, inte minst när så många svenskar är ”go cph, cph4ever” osv…

Jens
2025-08-09 16:56

Sedan är det också billigare att åka tåg från Halmstad till CPH än vad det är från Stockholm till ARN. Inga idiotiska avgifter för avstigande på CPH. När ska man göra något åt detta i på Arlanda? Det hämmar ju hela flygplatsutvecklingen.

Siw
2025-08-09 13:05

Att: @ Siw
Lagom är bäst!
Det var bättre förr!

Tim
2025-08-09 10:34

Är ökningen på USA helt drivet av nya rutterna till Minneapolis och Seattle?

Gh
2025-08-09 06:18

Hatten av till duktiga affärsutvecklare, minst sagt imponerande.

@ Siw
2025-08-08 22:03

Nackdel med lite resenärer, det blir inga nya linjer eller många avgångar

Intressant
2025-08-08 19:52

Nordens största stad och flygplats. Grymt jobb av Kph event bolag och marknadsföring.
kul och se.

Siw
2025-08-08 17:00

Nackdel med mycket resenärer, det blir stökigt och trångt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten