Åtta nya destinationer och ytterligare ett flygplan baserat på Arlanda. Ryanair fortsätter expansionen i Stockholm efter flytten från Skavsta och är nu tredje största flygbolag på Arlanda
Det är knappt ett och ett halvt år sedan, mitt under pandemin, som Ryanair flyttade över från Skavsta till Arlanda. Två flygplan och 23 linjer var första budet och sedan dess har tillväxten skett kontinuerligt och idag är Ryanair tredje största flygbolag på flygplatsen med 12 procent av marknaden, vilket är betydligt större än bland andra Lufthansa och British Airways.
– Att vi nu startar ännu fler linjer visar att det finns ytterligare marknadsandelar att hämta på Arlanda, säger Ryanairs nordenchef Dara Brady till Flygtorget.
I det sommarprogram som presenterades i fredags ökar flygprogrammet med åtta nya linjer, till Dublin, Birmingham, Malta, Porto, Pisa, Turin, Tuzla och Valencia. Dessutom ökas frekvenserna på tio redan befintliga linjer. Det ger sammantaget 43 linjer ut från Arlanda nästa sommar som täcks av 320 flygningar per vecka, en ökning med 6 procent sedan sommaren 2022. Trafikökningen kräver att Ryanair baserar ytterligare ett flygplan på Arlanda och är nu uppe i fem maskiner.
– Årets rekordstora schema för 2023 innebär en ytterligare investering på 100 miljoner dollar i Arlanda flygplats samtidigt som vi anställer ett trettiotal nya medarbetar, främst piloter och kabinpersonal, fortsätter Dara Brady.
Ryanair flyger idag inrikes från bland annat Luleå och Skellefteå till Arlanda vilket innebär att passagerare från norra delen av Sverige matas in till den växande hubben i Stockholm. Men det är inte möjligt att flyga på genomgående biljetter via Arlanda.
– Nej, vårt fokus ligger på point-to-point.
I sin tur innebär det också att besättningarna på Ryanairs bas på Arlanda i allmänhet inte flyger några längre slingor utan återvänder hem till Stockholm varje dag.
Ryanair, likt andra flygbolag, redovisar inte några detaljerade siffror över hur olika linjer och marknader utvecklar sig men enligt Dana Brady är de två storstadslinjerna till Göteborg och Malmö de som går bäst av de fem inrikeslinjerna. Däremot är det osäkert om det finns fler inrikesdestinationer som kan bli aktuella.
– Vi utvärderar kontinuerligt den trafik vi har. Sverige är ett stort land, behöver flygtrafik och vi ser att efterfrågan ökar stadigt.
Samma resonemang gäller när möjligheten att starta fler utrikes linjer från de regionala flygplatserna.
– Trenden är att Spanien är efterfrågat och även Polen växer tillsammans med storstäder som London och Wien. Men det är mycket som ska falla på plats vid sidan av efterfrågan, bland annat tillgången på slots, våra resurser när det gäller flygplansflottan och liknande. Men we never say never.
Ryanair är alltså tredje största flygbolag på Arlanda vid sidan av SAS och Norwegian. Bakom dem finns, vid sidan av de traditionella nätverksbolagen också Eurowings som dock minskat på ambitionen i Stockholm och Wizz som fortsatt flyger från Skavsta.
– Ja, det är en betydande konkurrens men vi kan hantera den, säger Dara Brady.