
Ryanair tar kontroll över flygverkstäderna
Publicerad den 28 juli 2025Ryanair växer – och det snabbt
Ryanair är mitt i en massiv expansionsfas: från dagens cirka 620 flygplan till över 800 inom knappt tio år. De senaste MAX 8200-planen rullar in i snabb takt – och de första 737 MAX 10 väntas från 2027.
Få känner till att Ryanair även har en liten specialflotta – inte för passagerartrafik, utan som flygande transportmedel i jakten på driftsäkerhet. Fyra Learjet 45 används i dag för att snabbt kunna transportera reservdelar och tekniker vid så kallade AOG-situationer (aircraft on ground). Men nu är även de på väg att bytas ut. Två nya Bombardier Challenger 3500 har redan levererats och flottan väntas dubbleras till fyra inom en månad.
Verkstäder i egen regi – en strategisk game changer
Parallellt fortsätter planerna att bygga två egna motorverkstäder. Målet är att ha dem i drift inom 5–10 år – men exakt var de ska placeras är ännu inte klart. Enligt Ryanair har samtal förts med regeringar i bland annat Italien, Litauen, Lettland, Marocko, Portugal, Polen och Spanien och att det är troligt att den ena verkstaden hamnar i Östeuropa och den andra i Västeuropa.
När köerna hos verkstäderna blir längre och längre, säger Michael O’Leary: vi gör det själva. Det två nya flygverkstäderna i Europa ska ha kapacitet för 200 motorunderhåll per år – vardera. Och med 400–500 anställda på varje site är det här inga små anläggningar.
Fler motorer på hyllan
Att bygga egna verkstäder tar tid. Därför har Ryanair redan säkrat 30 extra LEAP-1B-motorer – och totalt har man nu runt 120 reservmotorer. Det är fler än många flygbolag har i drift. ”Vi köpte när priset var rätt”, säger O’Leary – och här ser vi ännu ett exempel på bolagets näsa för opportunistiska affärer.
Intern utbildning – nyckeln till framtiden
I en bransch där brist på tekniker är vardag har Ryanair just nu 1 000 personer i internutbildning. Lärlingsprogram, ingenjörsutbildningar och egen Part-66-modulträning – allt inhouse för att säkra tillväxten.
Partnerskap – men på egna villkor
Ryanair gör 75 procent av sitt underhåll själva, men samarbetar med namn som Joramco, MyTechnic och Aeroplex. Nu förlängs avtalet med Joramco – och ny MRO-kapacitet byggs upp i flera länder. O’Leary är som vanligt brutalt konkret: ”Fler flygplan kräver fler motorer, fler verkstäder – och fler människor som kan skruva”.
Fakta
• Flotta idag: Ca 618 flygplan (737NG, MAX 8200, + Lauda Europe)
• Mål 2034: 800–900 flygplan, 300 miljoner passagerare
• Nya motorer: 30 extra LEAP-1B köpta för 500 miljoner dollar
• Reservmotorpool: Totalt ca 120 motorer i reserv
• Egna verkstäder: Två planerade – ca 200 motorunderhåll/år vardera
• Antal anställda: Varje verkstad: 400–500 personer
• MRO-partners: Joramco, Aeroplex, Caerdav, MyTechnic m.fl.
• Egen utbildning: 1 000+ trainees, interna Part-66-utbildningar
Kommentarer
Nya motorer: 30 extra LEAP-1B köpta för 500 miljoner dollar
”Vi köpte när priset var rätt”, säger O’Leary
Kostar dessa motorer verkligen 170 miljoner kr styck?