Sammanbrott i flygförhandlingarna

Publicerad den 4 juni 2010
Kommentarer
Medlarnas bud antogs av Flygarbetsgivarna men förkastades av pilotfacket. Det innebär att förhandlingarna i ögonblicket har upphört och att strejken på måndag rycker allt närmare.

– När vi analyserat budet som medlarna lämnade igår, tyckte vi att det var tillräckliga förändringar för att vi skulle kunna svara ja, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Flygarbetsgivarna.

– Vi har gjort eftergifter bland annat i frågor som rör arbetsbrist och omstationeringar. Tyvärr tackade SPF nej och därmed har förhandlingarna i nuläget upphört.

SPF såg å sin sida ingen möjlighet att tacka ja till medlarnas bud eftersom det inte tar hänsyn till den avgörande bemanningsfrågan.

– Det verkar som om medlarna inte lyssnat på oss, säger Ulrica Melinder, representant för SPF på Golden Air, ett av de flygbolag som är uttaget i konfliktåtgärder. Bemanningsfrågan och anställningstryggheten har inte fått någon tillfredställande lösning i medlarbudet. Trygga anställningar ger trygga piloter som kan fatta trygga beslut, det är vår grundinställning.

Det är alltså fortfarande bemanningsfrågan och hur piloterna ska vara anställda som är den stora stötestenen. Att det inte gått att komma fram till en lösning, höjer nu trycket i argumenteringen. Ulrica Melinder igen:

– Som anställd känner man delaktighet och att bolaget står bakom en i svåra beslut och då ger man gärna 110 procent. Därför står vi på oss, inhyrning får inte förekomma i vår bransch!

Elisabeth Holming-Schiller beklagar det som hon ser som ett kategoriskt nej:

– SPF säger nej trots att bemanningsfrågan i medlarbudet fått en lösning helt i linje med vad många andra stora branscher i Sverige accepterat under vårens förhandlingar.

Också i fråga om övriga delar av medlingsbudet står ord mot ord:

– Budet innehåller en sänkning av piloternas slutlön på mellan 15 och 20 % med en samtidig ökning av arbetstiden från 40 till 47,5 timmar per vecka. Dessutom avskaffas rätten till matrast efter sex timmars arbete, skriver SPF i ett pressmeddelande.

– Det stämmer inte, säger Elisabeth-Holming Schiller. Förslaget innebar löneökningar i takt med övrig arbetsmarknad. Sedan hade medlarna föreslagit en genomsnittsberäkning av arbetstiden. Vissa veckor skulle piloterna arbeta upp till 47,5 timmar mot att andra veckor jobba desto mindre. Genomsnittet blir dock fortsatt 40 timmar. Sådana genomsnittslösningar är mycket vanliga i branscher med oregelbundna arbetstider.

Just nu är det alltså sammanbrott i förhandlingarna. Båda parter vill dock att de startar så snart som möjligt.

– Med ett intelligent och konstruktivt förslag från arbetsgivarna, säger Ulrica Melin.

– Vårt syfte med förhandlingarna är att se till att branschen kan vara lönsam i konkurrensen. Lyckas inte detta riskerar svenska flygföretag försvinna och därmed jobben, säger Elisabeth Holming-Schiller.

Både SPF och Flygarbetsgivarna beklagar att den varslade konflikten, om den träder i kraft på måndag, kommer att drabba passagerarna. Särskilt den utvidgade konflikten på onsdag mellan 05.00 och 13.00 innebär att alla svenskt inrikestrafik ligger nere.

– Ett av våra argument för att svara ja var för att få slut på en konflikt som drabbar både passagerare och flygbolag, säger Elisabeth Holming-Schiller.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Rocco
2010-06-07 08:57

Avslutas strejken kl 13.00 på onsdag eller vad gäller oavsett status på förhandlingarna?

c
2010-06-06 18:18

Här ska inte piloterna ge någonting. Vet man inte att det kostar pengar att driva ett flygsäkert flygbolag skall man inte göra det heller. Stå på er piloter, annars kommer vi inte ha många svensktalande piloter kvar i vårt avlånga land snart!

Pilot
2010-06-06 16:28

I ett tidigare skede har Flygarbetsgivarna, inte bara försökt att försämra våra villkor utan att också kringgå svensk skattelagstiftning.

Efter synpunkter från Skatteverket, försöker man nu kraftfullt och avsevärt istället försämra ingångna avtal med hot om att hitta kryphål eller helt kringå LAS. Med detta riskerar ett mångårigt flygsäkerhetsarbete att helt haverera.

Detta är oacceptabelt – oavsett om det drabbar arbetare på fabriksgolvet, kabinbesättning eller oss på flight deck.

cabincrew
2010-06-06 12:50

…ta er samman nu från båda hållen och kom fram till en lösning …det heter ju ge och få…Hur ska vi cc förhålla oss?? Vad händer med oss? Inte utan att man undrar över upplägget för oss … överkörd i vanlig ordning!
Inte en själ som yppat ett ord om oss ofrivilligt indragna cc !

He-Man
2010-06-06 10:57

Att säga upp folk och/eller hota med att hyra in personal är fel och omoraliskt oavsett branch. Sker det på dessutom på flygbolag är det stor risk att flygsäkerhetsarbetet skickas 50 år tillbaka i tiden.

Fattar inte att arbetsgivarna vågar.

Stå på er flygare!

FC
2010-06-06 06:20

Hur skall ett flygbolag få engagerade medarbetare, när man säger upp dem? De skall sedan hyras in via bemanningsföretag, med all den osäkerhet det innebär. Här är arbetsgivarna snett ute. Det gäller bara att kommunicera ut vad arbetsgivarna sysslar med, så får piloterna all sympati. De vill bara behålla sina jobb!

Roffe
2010-06-05 08:53

Första budet från Aviaexpress var att sparka alla piloter och ev erbjuda vissa utvalda piloter kontraktsjobb som inte är i enlighet med skattelagen. Företaget som skulle administrera kontraksjobben fick man leta efter och hittade på Nya Zeeland.

En slags påtvingad skattesmitning.

Den typen av arbetsgivare har inte svensk lagstiftnig eller Transportstyrelse förmåga att stoppa, trots att det finns något som heter näringsförbud, AOC och IOSA-certfiering.

Facket får ta ansvaret

Roffe

Styrman P28
2010-06-05 02:21

Om man inte har fast anställning? Hur hade då arbetsgivarna tänkt att man ska bo? Ingen kommer kunna ta lån för bil eller boende. Detta känns ju sjukt hållbart.

CC
2010-06-04 23:37

Den stora frågan är var den svenska arbetsrätten tog vägen? Hur kan man få sparka en hel yrkeskategori och ta in “billig” arbetskraft ifrån andra länder på samma befattningar, flygplan och tjänsteort? Stå på er piloter.

Kapten
2010-06-04 23:34

Anställningstryggheten är viktigast. Men om vi nu skulle vinna det slaget så är jag inte beredd att sänka lönen för det. Piloterna ska ha högre löner. Arbetsgivarna vill bara kapa lönestegen utan att ge något tillbaks!!! Det är ok att korta stegen. Det tycker många piloter. Då skulle lönerna bli mer lika varandra i alla bolag. Men då får man höja grundlönen istället med X antal tusenlappar!

lilla my
2010-06-04 23:02

Robban, det handlar inte om lönerna. Det handlar inte heller om att vi “vill ha mer”. Det handlar om anställningstryggheten. Att få ha kvar våra jobb. Vi kan till och med gå ner i lön, men vi vill ha fast anställning, inte korttidskontrakt. 6 månader i halmstad, 4 månader i kristanstad, 6 månader i Vilhelmina, 3 månader på Åland osv. Vem fn kan leva så???

Kapten
2010-06-04 22:26

Flygarbetsgivarna gick in i förhandlingarna på en extremt låg nivå. Nu har de accepterat medlarnas nästa lika dåliga bud. Helt patetiskt! Piloterna har å andra sidan bara smärre förändringar som man vill göra på nyss utgånget avtal. Piloterna förjänar bl.a. inga lönesänkningar. Dom ska istället höjas. Lönerna är låga i förhållande till bl.a. utbildning, lån och ansvar. Jag hoppas det blir en stor strejk och att Avias chef lägger ner sitt företag.

robban
2010-06-04 22:21

Ett problem är att ni piloter är aldrig nöjda ” har och vill ha mer ” Det är ni piloter som ställer till det så alla blir utan jobb ! A 330 ? Då är det lätt att vara kaxig, de bolag som är drabbade flyger inte Airbus.

sven
2010-06-04 20:42

Arbetsgivarna har en inställning ” XXXXXXXXXXX ” det kommer dom aldrig att lyckas med,
Att de lyckas stoppa hela flyg sverige är inte klokt.
Ta er samman och betala era piloter en anständig lön.
de har ett mkt stort ansvar vid spakarna, ett fel och du har en olycka, Är inte detta värt en bra lön?
Sluta vara gnidna, fokusera på att fylla flygen och att ha en crew som är nöjd.
Många häls från sven en nöjd
Capt A 330

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten