SAS flyttar en londonlinje till Stansted

Publicerad den 6 februari 2019
Kommentarer
Stansted återkommer på SAS linjekarta. Det är resultatet av en affär där två par slotar på den engelska flygplatsen såldes för två år sedan, en affär som nu får genomslag.
SAS Airbus A320 neo

SAS

 

Det var 2015 som SAS första gången sålde två par slots på Heathrow i vad som då presenterades som ett beslut på helt affärsmässiga grunder. Två år senare var det dags igen när två par slotar på Heathrow såldes. En del i den överenskommelsen var att SAS skulle kunna fortsätta att använda landningstiderna under en period av upp till tre år. 
                     
Den ena är redan borttagen ur trafikprogrammet i och med att Stavanger tappade en direktflight till London. Nu genomförs även resten av affären fullt ut i och med att SAS flyttar en av de dagliga avgångarna från Kastrup till Heathrow. Ny destination blir istället Stansted, den tredje flygplatsen i Londons närområde och Ryanairs stora bas.
        
– Våra kunder erbjuds nu en möjlighet att flyga både från Heathrow och Stanstedt från Köpenhamn. Det ger en bättre flexibilitet för våra resenärer som ska till UK och speciellt östra delarna av London. Vi ser att det finns en fortsatt ökande efterfrågan på flyg från Köpenhamn till UK, skriver Freja Annamatz i ett mailsvar till Flygtorget.
Trafiken flyttas över till Stansted från den 8 april, avgång vid lunchtid och med i första skedet fem avgångar i veckan. Från den 1 juli utökas det till en daglig linje på helårsbasis och flygs av den skandinaviska delen av SAS. Köpenhamn har efter förändringen fem dagliga avgångar till Heathrow och en till Stansted.
Det är andra gången om SAS gör ett försök att trafikera Stansted. Vid den första försäljningen var det Göteborg som tappade sina två dagliga linjer till Heathrow hösten 2015. Det var då en av de klassiska direktlinjerna från Göteborg och flögs redan på Torslanda-tiden. Men överflyttningen från Heathrow till Stansted blev ingen lyckad manöver: först reducerades trafiken från två till en daglig flygning och inte långt senare lades trafiken mellan Göteborg och London ner helt och hållet. Det lämnade fältet fritt för British Airways, Ryanair och Norwegian som fortsatt flyger från Landvetter till de tre londonflygplatserna.
Även efter att de två slot-paren nu är borta är SAS en av de större aktörerna på Heathrow med 17 dagliga start- och landningstillstånd. De är fördelade på Stockholm, Oslo, Stavanger och Köpenhamn. SAS räknar också med att kunna bibehålla kapaciteten genom att sätta in större maskiner på de olika linjerna. Den senaste försäljningen inbringade 75 miljoner US-dollar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Glen
2019-02-08 22:18

Varför inte Gatwick, det är ju en bättre flygplats än Stansted, Gatwick har ju till exempel Emirates med A380 och Turkish.

English
2019-02-07 16:01

Haha Edinburgh är Skottlands huvudstad. Bara som ett exempel.

niclas
2019-02-07 11:45

Och som vanligt ingen fasttrack, baggage eller lounge fast man är diamond.

Varför åka SAS på denna nya sträcka ?

Trams
2019-02-07 02:32

Den här artikeln är så taffligt skriven att det ibland är svårt att hänga med. Ett tips är att korrekturläsa ett par gånger innan ni publicerar.

Däremot vad gäller kommentatorernas trams om London med stor bokstav, så har skribenten rätt. “London” skrivs med stor bokstav, ord som “londonlinje” gör det inte.

@english
2019-02-06 22:04

Haha. Givetvis är London Storbtitanniens huvudstad. Sen råkar London ligga i England.

English
2019-02-06 20:11

är Englands huvudstad, sist jag kollade. Inte UK’s.smartass

Gothenburg spotter
2019-02-06 16:16

Åker personligen hällre Sas till STN istället för Ryan om priset blir betydligt billigare än SAS LHR flygningar. SAS har bättre service and Ryanair och ser de en vits med att åka sas till STN. Nackdelen är att man inte kan ha en star alliance conection smidig genom LHR

Andreas
2019-02-06 14:25

Förutom östra London är ju detta jättebra för sydsvenskar (och danskar) som ska till Cambridge!

Summan av Sigge
2019-02-06 12:07

Det blir ju hyvens detta.

ABC
2019-02-06 11:43

Hur många gånger ska SAS testa att flyga på Stansted? Jag tror detta är tredje eller fjärde gången och det slutar alltid på samma sätt. Smartaste de kan göra nu är att strunta i STN och istället ta in en eller två extra A330 ämnad för kortdistans (LHR) och charter.

Greger
2019-02-06 11:26

Ska det bli A340-300 på vissa turer till Heathrow?

J
2019-02-06 11:23

”Det blir bättre” översätts till ”det blir billigare och sämre”.

LOREL 1R
2019-02-06 11:10

Sist jag kollade var London namnet på huvudstaden i Storbritannien och ska därför stavas med stor bokstav.

Gullan Purser&Slotexpert
2019-02-06 08:33

Äntligen kan vi erbjuda ytterligare en destination.

Blir en positiv upplevelse för alla de som älskar sas och haft en lång resväg till lhr.

Välkommna ombord… vi bjuder på kaffe och thé som vanligt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten