SAS-museum i Oslo invigt

Publicerad den 2003-12-28 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Den 18:e december invigde SAS koncernchef Jörgen Lindegaard och den norske SAS-direktören Bernhard Rickardsen ett nytt museum i utkanten av Gardermoens flygplats norr om Oslo. Samlingarna har tidigare funnits på den gamla Fornebu-flygplatsen, men har nu gåtts igenom och hela SAS historia finns nu att beskåda på ett ställe.
Den unika samlingen har förutsatt ett samarbete mellan SAS Sverige, Norge och Danmark och tusentals timmar med entusiastiskt arkivarbete har gjort detta möjligt med en snål budget som speglar den besvärliga tid det 57-åriga flygbolaget nu går igenom.

Bilden: SAS-museets avdelning för flygning över Nordpolen med blan annat sovsäckar att använda vid ev. nödlandning.

Jörgen Lindegaard, som har ett stort intresse för historia, pekade på det unika i samarbetet mellan de tre länderna som kom igång ordentligt 1946. Det var tänkt att Finland skulle varit med i det SAS som bildades. Men närheten till Sovjetunionen och det kalla krigets antågande gjorde att finnarna, då som nu, gick sin egen väg. De ursprungliga dokumenten som bildade SAS finns bevarade och även en hel del material från de skandinaviska föregångarna som slogs ihop. Göran Åhblom på SAS i Sverige har stått för den svenska delen.


Det är ingen vanligt flygmuseum där flygplan står och samlar rost och luktar olja. Det är mera av filatelistisk natur, massor med dokument från skandinavisk luftfarts utveckling de senaste 60 åren. Uniformer, tidtabeller, biljetter, utrusning och en och annan motor eller skadad vinge har bevarats. Bilder från milstolpar finns i massor och modeller av alla de flygplan som använts.


En särskild avdelning belyser flygningarna över Nordpolen där SAS var först. Kartor för så kallad Gridd-navigering och den avancerade nödutrustning som krävdes visar på det äventyrliga i denna verksamhet som starkare knöt ihop Skandinavien med USA.  SAS genomförde bravaderna utan allvarligare incidenter och gjorde därigenom bolaget känt som Vikings Around The World. Modern SAS-historia där senare SAS-chefer som Jan Carlzon finns också med. Jumbojets och videos från hans lednings och strategimöten fyller många hyllmeter ända fram till dess SAS skulle bli One Of Five Nintyfive.


Museet är väl värt ett besök. Inte så alldeles lätt att komma dit, men är Du på Gardermoen finns information.
Sen kan man inte undgå att fråga sig varför inte Stockholm och Arlanda har krafter nog att hålla igång ett flygmuseum. Det Aerospace som fanns är nu nedlagt i malpåse och ingen vill tydligen ta något ansvar. Sverige är en flygnation, men i detta fall råder kulturskymning. Det är bara att gratulera Oslo!


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten