Single European Sky (SES) närmar sig nu snabbt
Publicerad den 11 april 2010Dokumenten i fråga är dels en Performance Scheme som kommer att styra kvaliteten på flygtrafikledningen och Charging Regulation som styr hur kostnader för flygtrafiktjänsten ska beräknas och hur mycket operatörerna ska betala för tjänsten.
Det nya i regelverken är att flygtrafikkontrolleverantörerna (ANSP) kommer att var med och dela på den ekonomiska risken vilket betyder att de inte får någon garanterad kostnadstäckning utan får dela risken med flygbolagen.
Den andra stora nyheten är att man höjer kraven på ANSP. I Performance Scheme lägger man in krav på effektivitet, ekonomi, leveranssäkerhet och miljöhänsyn.
Under en första provperiod på tre år vill man göra vissa avsteg från reglerna om riskdelning bl.a. för att täcka eventuella kostnader som ANSP inte kunnat förutse. Men vad jag förstår så är det fortsatt de nuvarande monopolleverantörerna som fortsättningsvis kommer att sköta enroute-tjänsten och det har de ju gjort under många år så de bör rimligen ha bra koll på vad det kostar att levererar tjänsten.
Inledningsvis är terminaltrafikledningen undantagen från de nya bestämmelserna men kommer att inlemmas i systemet troligen efter första provperioden.
SFR kommer att var med i en sista remissrunda och ytterligare ett konsultationsmöte innan Sverige lämnar sina slutliga synpunkter på förslaget.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten