Sjunkande försäljning i Volvo Aero
Publicerad den 26 oktober 2003Volvo Aeros försäljning sjönk under det tredje kvartalet till 1,9 miljarder kronor, en minskning med ca 7 procent, jämfört med motsvarande period 2002. Rörelseresultatet blev minus 2 miljoner kronor, mot minus 72 miljoner ett år tidigare. Volvo Aero bedömer att försäljningen kommer att vara låg även under nästa år och 241 anställda i Trollhättan får lämna företaget.
Volvo Aero fortsätter att utveckla motorkomponenter till Airbus A380 och har tecknat ett långsiktigt avtal om underhåll av Skyways flygmotorer. Volvo Aero kommer genom Robert Lundberg att ge sin syn på framtidens flygmotorer på Flyg med Framtid i Stockholm den 19 november.
Bilden: Flygmotor kontrolleras på Singapore Airlines flygplan.
Under årets första nio månader hade Volvo Aero en försäljning på 5,9 miljarder kronor, en minskning med 13 procent. För hela perioden (jan till sept) redovisar företaget ett rörelseresultat på 3 miljoner kronor, mot 46 miljoner året innan. Försäljningsminskningen under det tredje kvartalet beror på en kombination av minskade volymer och sjunkande dollarkurs. Rörelsemarginalen var under perioden 0,1% (0,7).
Det är fortfarande inom flygmotorunderhåll (Engine Services), reservdelsförsäljning (Volvo Aero Services) och stationära gasturbiner (LMGT) som lönsamheten är otillfredsställande.
Den militära verksamheten, som inte drabbats av den allmänna nedgången, redovisar en förhållandevis god lönsamhet. Detta gäller även för tillverkningen av komponenter och reservdelar till civila flygmotorer, där dock såväl försäljning som lönsamhet sjunkit markant under det senaste året.
Försäljningen väntas fortsätta sjunka under 2004 och 2005. Det var också anledningen till att företaget den 20 oktober meddelade att personalstyrkan i Trollhättan kommer att minskas med 241 anställda, varav 134 blir uppsagda och 58 får avtalspension.
Totalmarknad
Den internationella flygtrafiken minskade med 0,6 procent under augusti och 4,3 procent under årets första åtta månader. Trafiken i USA minskade med 1,9 procent i augusti efter en ökning på 0,5 procent under juli. Flygtrafiken i Europa växte med 3,3 procent i augusti efter en ökning på 1,9 procent i juli. I Asien och Stilla havsområdet minskade den internationella trafiken med 4,7 procent i augusti jämfört med en minskning på 11,9 procent under juli.
Airbus och Boeing tog emot beställningar på 32 civila flygplan i augusti. Detta innebär att orderingången för årets första åtta månader var 393, vilket är en ökning med 21%, jämfört med samma period föregående år. Antalet leveranser under samma tidsperiod var 359 flygplan, vilket är 23% färre än förra året. Orderboken är oförändrad vid 2622 flygplan, då antalet leveranser och beställningar var ungefär lika stora. Marknaden för civila flygplan förväntas vara fortsatt svag under 2004. De amerikanska flygbolagen väntas inte kunna beställa nya flygplan och det finns fortfarande ett stort antal parkerade flygplan.
Orderläge
Som en effekt av flygbranschens kris har beställningarna på motorkomponenter till nya flygmotorer och på reservdelar fortsatt att sjunka ytterligare under året. Volvo Aero står fast vid sin bedömning att antalet leveranser av nya flygplan inte kommer att ta fart förrän under 2006. Det minskade flygresandet har i hög grad även påverkat reservdelsmarknaden och behovet av motorunderhåll. Någon återhämtning för eftermarknaden väntas inte ske förrän tidigast under 2004.
Resultatutveckling
Som en följd av den fortsatta nedgången inom den internationella flygindustrin sjönk Volvo Aeros försäljning under det tredje kvartalet till 1,829 Mkr, en minskning med ca 7%, jämfört med motsvarande period 2002. Försäljningsminskningen under det tredje kvartalet beror på en kombination av minskade volymer och sjunkande dollarkurs.
Rörelseresultatet blev minus 2 Mkr, jämfört med minus 72 Mkr ett år tidigare. Rörelsemarginalen var minus 0,1% (minus 3,7). Det är fortfarande inom flygmotorunderhåll (Engine Services), reservdelsförsäljning (Volvo Aero Services) och stationära gasturbiner (LMGT) som lönsamheten är otillfredsställande. Verksamheten för tillverkning av komponenter och reservdelar till civila flygmotorer samt den militära verksamheten, redovisar en förhållandevis god lönsamhet.
För att anpassa verksamheten till en fortsatt låg nivå varslade Volvo Aero i maj 250 anställda i Trollhättan om uppsägning. Den 20 oktober meddelade företaget att förhandlingarna var avslutade och att 241 personer kommer att lämna företaget.
Nya avtal
Skyways Express och Volvo Aero har tecknat ett avtal, som innebär att Volvo Aero blir exklusiv leverantör av motorunderhåll samt apparatunderhåll för Skyways PW125-motorer. Avtalet, som gäller till och med 2005, beräknas vara värt minst 100 miljoner kronor för Volvo Aero.
Avtalet är ett flygtimprisavtal, där Volvo Aero tar ett helhetsansvar för kundens flotta av Fokker 50-plan.
I sin regeringsförklaring i september noterade Sveriges statsminister att staten även fortsättningsvis kommer att stödja Ariane-programmet. Beskedet är av stor betydelse för Volvo Aero, vars rymdverksamhet omfattar cirka 130 anställda.
Under perioden levererade Volvo Aero den första komponenten till GP7000, ett av motoralternativen för Airbus nya superjumbo, A380. Arbetet med att ta fram komponenten, ett lågtrycksturbinhus, tog endast ett halvår från kontrakt till första leverans.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten