Soppatorsk över Atlanten
Publicerad den 21 april 2008I en rapport förra veckan ifrågasätter USA:s transportdepartement Continental Airlines bruk av jetplanet Boeing 757 för långdistansflygningar. Också trafikkontrollanter och pilotförbundets säkerhetschef uppges vara bekymrade över modellens räckvidd, skriver The Guardian på måndagen.
Flygplansmodellen tar omkring 175 passagerare och är mindre än flygplanen som används av konkurrenterna för transatlantiska flygningar.
Antalet gånger som Continentals piloter deklarerar mininivå för bränsle vid ankomst till Newark-flygplatsen har ökat femfaldigt på två år.
Kritikerna menar att väder- och trafikförhållanden kan hålla flygplanen av modell 757 i luften betydligt längre än beräknat och då behövs det mer bränsle.
The Guardian skriver att Continental svarar med att påpeka att bränslenivån aldrig har varit kritisk och att mininivån räcker till 64 minuters flygning, ungefär 20 minuter mer än vad föreskrifterna kräver.
En så kallad "min fuel" deklaration innebär lägsta tillåtna bränslemängd, inte att bränslemängden är för låg eller på otillåtna nivåer.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten