Svenska flygplatser ett problem för EU
Publicerad den 15 mars 2017
Karlstad tillhör de kommuner som upphandlat flygtrafik till en större europeisk hub, i det fallet Frankfurt. Nu har EU-kommissionen bestämt sig för att granska det avtalet tillsammans med liknande upphandlingar som gjorts i Örebro och Jönköping.
Kommentarer
Det enda rätta att göra, är att staten tar ansvar för drift och underhåll på ALLA flygplatser med linjefart. Det är inte hållbart att fattiga kommuner ska hålla flygplatser igång med flyg till varje pris. Se bara på Hemavan Tärnaby Airport som är konkursmässig trots att stockholmare står i kö för att flyga till fjällen. Rädda flygplatserna nu innan det är försent! Det är långt att köra bil till Hemavan.
LPI borde ju snart vara ett föredöme för övriga regionala flygplatser i Sverige. Speciellt nu när KLM ökar och sätter in större flyg.
MP ger EU hjälp att lägga ned alla småflygplatser när Svetsloppan beslutat att stödja MP:s vansinniga krav på flygskatt. 1000-tals jobb ska bort för att S ska få MP:s stöd framöver genom att skatta ihjäl regionalflyget. Flyget har alltid varit en nagel i ögat för tokvänstern inkl MP. Rösta rätt i nästa val.
at Skavsta har en form for konsesjon fra svenske myndigheter….og i den konsesjonen står det noe om at man ikke kan diskriminere mellom ulike bolag ?
Varför skulle de lämna, med tanke på beläggningen de har?
Svenne, varför Skavsta? En privat flygplats utan statlig medfinansiering eller kommunalt upphandlad trafik är knappast berörd.
Linköping är på väg utför.
sas har precis valt att lämna och nu även KLM om det stämmer?
Byråkratin härskar i europa. Det finns ingen anledning att stanna kvar.
SExit forever.
Även flygplatser som Linköpings kommuns del i Saabs flygplats, men också Skavsta och Växjö.
Även flygplatser som Norrköping och Västerås borde vara föremål för granskning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten