Sverige kvar när TUI stänger tre baser i Norden

Publicerad den 11 september 2018
Kommentarer
Egna flygningar byts mot underleverantörer. Därmed stänger TUI tre baser i Norden. I Sverige är det Malmö som försvinner medan Göteborg och Stockholm blir kvar.
TUIfly Nordic reducerar antalet B737 baserade i Norden med tre maskiner när flygbolaget bygger om organisationen och lägger över en del av trafiken på externa samarbetspartners, i det här fallet Jettime och Norwegian.
– För att möta efterfrågan och säkerställa en flexibel och kostnadseffektiv lösning kommer TUI att anlita externa flygbolag för TUI:s kortare flygdistanser, som går från Köpenhamn, Helsingfors och Oslo, säger Alexander Huber, vd för TUI Nordic.
Redan idag använder TUI en stor andel externa flygbolag, sammantaget är produktionen cirka 50/50 mellan eget flyg och inköpt kapacitet. I överenskommelsen, om den godtas av parterna, ska Norwegian ta hand om flygningarna från Oslo medan Jettime flyger trafiken från Helsingfors och Malmö. Det innebär i sin tur att de tre baserna läggs ner vilket berör cirka 150 personer.
 
– Vi förhandlar just nu med personalen så jag kan i nuläget inte svara på om den exakta tidpunkten eller om en del av de anställda förs över till våra andra baser, säger Adam Györki, svensk kommunikationschef på TUI fly Nordic till Flygtorget. 
         
Ingenting pekar på att det två övriga baserna i Sverige, i Göteborg och Stockholm i dagsläget påverkas av de planerade förändringarna. Där ligger fokus fortsatt på att flyga de korta och medellånga linjerna till medelhavsområdet under sommarsäsongen och Kanarieöarna under vintersäsongen. Hur trafikprogrammet för de regionala flygplatserna i Sverige påverkas är oklart men av allt att döma kommer Jettime att få ansvar för en ökande del av den. Långlinjeverksamheten är idag överflyttat till långlinjeflottan i Thomson Airways som ingår i den stora TUI-gruppen. 
 
– Vi tror att det är fortsatt viktigt behålla vårt eget flygbolag, men det behöver bli mer flexibelt och kostnadseffektivt för att möta kraven från våra kunder och från de olika resebolagen. Därför föreslår vi i dag en förändring i organisationen av det nordiska flygbolaget, säger John Murphy, Managing Director för TUI Northern Region Airlines i ett uttalande.
Skriv en kommentar

Kommentarer

uk
2018-09-12 10:07

Nya chefer kom från Uk sparkade ut alla Svenska chefer. De klarade inte av den Svenska vintern vilket kostade massor av miljoner. Vi har inga chefer att tillgå de är försvunna sedan ett halv år så jag är väldigt förvånad att inte myndigheten dragit i handbromsen.

B757
2018-09-12 09:54

när man låter flygbolag/researrangör styras av tjänstemän som prioriterar den egna bonusen före en långsiktig överlevnad av en tidigare välmående resekoncern..

Tamarind
2018-09-11 20:42

Detta projekt är helt säkert sjösatt av Huber och Saxholm. Säger det mesta.

Max
2018-09-11 17:32

Norwegian i Oslo har högre lön än TUI

sv Inhouse
2018-09-11 16:12

Visst det är alltid tråkigt när anställda blir drabbade av neddragningar. Men att påstå att JetTime och Norwegian inte har fackliga avtal är lögn. Om de sen är bra eller dåliga avtal, är en annan sak.

Kalle Viking
2018-09-11 15:14

Sjukt höga löner, säger du. vilka har det, markpersonalen? Kabinen?? eller vilka syftar du på.

There are rules
2018-09-11 12:56

Det känns väll inte oväntat att TUI skulle tröttna på alla sjukt höga löner, vad tjänar aktieägarna på det?

Inhouse
2018-09-11 12:51

Det är rejält lågvatten märke på hela TUIs ledning. Först gått ut och med information att vi skall ha nya flygplan och att de skall satsa på alla marknader. De har lurat alla och sen väljer man att lägga ut produktion på bolag utan fackliga avtal.

Växten
2018-09-11 10:50

”Sverige kvar när…” Räknar du inte Malmö till Sverige?

Tor
2018-09-11 10:28

De anställda i Göteborg fick reda på att basen stänger 1/4-19.

Kjell
2018-09-11 09:44

Tråkigt. Snart finns det väl inget nordiskt kvar i TUIFly Nordic. Tycker synd om alla som får gå.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten