Featured article image

Thai Airways tillbaka i Skandinavien – väljer Kastrup

Publicerad den 10 juni 2021
Kommentarer
Skandinavien är åter på Thai Airways linjekarta och det är Kastrup som blir första destination. Stockholm är fortsatt på efterkälken när långlinjetrafiken återstartas.
Thai Airways

Thai Airways
 
Köpenhamn blir första destination i Skandinavien när Thai Airways återstartar en del av den interkontinentala trafiken den 2 juli. Första destination att öppna för utländska turister är Phuket och vid sidan av Kastrup börjar Thai flyga till Zürich, London, Paris och Frankfurt.
Flygningarna blir en slinga som går från Bangkok via Phuket till destinationen i Europa och samma slinga tillbaka. Till Köpenhamn och Frankfurt sätter Thai in en A350-900, till Zürich och Paris en B787-8 och till London en B777-300ER.
Det innebär att Arlanda fortsatt har ett mycket behärskat utbud av långlinjer, trots återstarten bland flygbolagen. I dagsläget är det tillbaka till det tidigare systemet där Kastrup var den samlande hubben i Skandinavien med matartrafik från Stockholm och Oslo. Det gäller till stor del flygbolagen som ingår i Star Alliance som väljer Köpenhamn i första skedet av återstarten, nu senast alltså Thai Airways och innan dess bland andra Singapore Airlines.
I dagsläget har Arlanda fyra interkontinentala linjer som upprätthållits i princip under hela pandemin:
Qatar till Doha, upp till 10 avgångar i veckan
Emirates till Dubai, fyra avgångar i veckan
Ethiopian till Addis Abeba, fyra avgångar i veckan
Air China till Beijing, två avgångar i veckan
Samtliga fyra flygbolag räknar med att kunna utöka antalet frekvenser så snart marknaden tillåter. Närkontakt med utvecklingen på marknaden gäller också All Nippon Airways som vara klara med en linje från Tokyo till Stockholm när Covid-19 lamslog all flygtrafik.
– De står fortsatt fast vid att börja flyga på Stockholm men måste naturligtvis avvakta hur 
resandet utvecklas, säger Elisabeth Axtelius, chef för Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.
I väntan på att främst SAS ska återuppta trafiken till USA, Oslo hann före med en direktlinje till New York, är det på kort och medeldistans som ljusglimtarna vad gäller nya linjer finns att upptäcka. SAS startar drygt 40 linjer från Arlanda i sommar, följt av Norwegian med dryga 30 och så nykomlingen Ryanair som i höst tar ett första, stort steg in på Arlanda med 21 linjer.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Jaques Bunis
2021-06-14 14:06

Det var väl så författat, enligt en dokumentär om SAS, när SAS grundades.
Svenskarna ville ha huvudkontoret. Danskarna ville ha långlinjerna och norrmännen ville vara stolta. CPH är en konstgjord oas och har spelat ut sin roll. Men tack vare SAS så klänger sig det gamla tänket kvar. Stockholm behöver fler långlinjer precis som Köpenhamn. Varför ska den ena kanibalisera på den andra?

@Jasså?
2021-06-14 08:51

1. I Stockholm bor det väl mestadels inflyttade människor
2. Det är landsbyggdsbor som verkar skrika mest att Stockholm behöver 2 flygplatser.

Jasså
2021-06-13 12:46

Det är bara verklighetsfrånvända dryga Stockholmare som tror att Stockholm är nån form av världsmetropol, som behöver mängder med intercont . flygtrafik.Sanningen är att Stockholm är en liten storstad i Europas periferi . Anledningen till att CPH är en mycket mera betydande flygplats är transfertrafiken och en mycket bättre, och bättre placerat flygplats.

Fritz Klyka.
2021-06-12 19:13

Du har en poäng där. Min thailändska fru som är rätt insatt i vad som händer inom TG via bekanta i bolaget säger att oavsett hur mycket än ev finansiärer skjuter till har bolaget varit misskött och sönderkorrumperat för länge för att kunna räddas. Även politikerna har tröttnat på TG.

Fritz Klyka
2021-06-12 19:02

Behöver varken ARN eller CPH. När QA återstartar sin linje GOT-DOH har vi linjen vi behöver för att ta oss till vårt hus i Thailand. Benen GOT-DOH och DOH-BKK tar 6 tim var. QA är tipptopp med bra priser och Doha-Hamad en perfekt bensträckare. 10 tim i en sunkig TG-kärra till löjliga priser lockar inte. Synd. De var bra förr.

Flygare
2021-06-12 17:40

Just nu ja, men vänta bara tills rese restriktionerna faller bort, vilket kommer hända. Då kommer CPH återigen inta ledningen och ARN kommer att inta son naturliga plats som 3a i Skandinavien.

Kila
2021-06-12 00:45

CPH är i utkanten av Europa. Vad är då inte ARN i förhållande?
Sluta drömma och hoppas om långlinjer.
ARN är en bara inrikesflygplats bland flera andra i Sverige.

Fakta
2021-06-11 17:43

Det är ok att CPH kör långlinjen och behöver de för att överleva. Så länge som ARN kan betjäna Sthlm-Mälardalen-Norra Sverige med några huvud långlinjer: NYC, Chicago, SF, Singapore, Tokyo. Doha och Dubai för byten och Beijing. Med ett rikt kort distansflyg till Europa, nu med Ryanair klarar sig ARN. Bangkok för turister vore trevlig bonus.

CJ
2021-06-11 16:11

Finnair flyger redan 4 ggr i veckan till Bangkok, måndag till torsdag.

Lennart
2021-06-11 12:41

En kanske inte helt genomtänkt “analys” av arn4ever! 😀 😀 😀
Stockholmare är märkliga… alla vet att det är en lantlig exotisk idyll men ingen världsmetropol precis och därmed finns inte underlag för mängder med långlinjer.

Arn4ever
2021-06-11 12:08

Är det därför CPH har färre resenärer än ARN, för att de är större på långlinjer som ingen flyger med?
Just saying…

Flygare
2021-06-11 09:24

Vet inte vilket parallel universum du befinner dig i, men om manska flyga utrikes behöver man testas för covid19. oftast krävs en sk. PCR test. Om man har en sådan och en flygbiljett är det överhuvudtaget inget problem att ta sig till Kastrup över öresundsbron. Dina konstiga påståenden har du tydligen inga belägg för. ARN är på alla sätt underlägsen CPH mht intercont linjer, så har det varit i många år, och så kommer det fortsätta vara.

Stockholmare
2021-06-11 07:36

Satsa på BMA istället.

CPH 4 ever
2021-06-10 18:04

vilket otroligt pladder!
ARN är fortfarande inte kapabel att attrahera intercont trafik, som vanligt.

Arn4ever
2021-06-10 16:50

Tyvärr kommer inte Finnair att överleva speciellt länge till så länge finska regeringen slår undan benen för bolaget hela tiden med sina “hitte-på-regler” för att stävja smittspridningen.

Arn4ever
2021-06-10 16:47

Titta på Australien, man upptäcker enstaka fall och direkt resulterar det i nedstängning av städer och delstater med miljonbefolkning. Ett par månader senare så upprepas det igen osv…
Ingen miljö som jag skulle satsa i som flygbolag.
Danskarna är ju dessutom inte välvilliga till att släppa svenskar över bron.
Därför är det bättre att satsa på Arlanda som både välkomnar boende i Sverige och övriga Norden.

Gullet
2021-06-10 13:09

Det spelar väl ingen roll om vaccinet inte fungerar för 10% av befolkningen…? Även om det nu troligtvis inte stämmer.
Tidigare sa man ju att 60-70%s effektivitet vore önskvärt men nu har man ju vaccin som är långt bättre.
Sen ligger Arlanda väldigt…. långt norrut! Känns extremt lantligt!

arnbkk
2021-06-10 12:30

Men Thai har ännu inte löst sin konkurs rekonstruktion med finansiärerna , så jag skulle inte boka något på ett tag.

Arn4ever
2021-06-10 11:08

Hahaha… Stockholm på efterkälken när det gäller långlinjer?
Vänta tills det går upp för länder att vaccinen inte är verksam för 10% av populationen. Då kommer Sveriges >1.1 miljoner med bekräftad genomgången infektion att spela roll.
Danmark, Norge och Finland och övriga länder med lågt antal smittade kommer att köra lockdowns i 10 år till.

Odense
2021-06-10 10:49

Finnair kommer väl igång med BKK under sommaren. Så de är nog tacksamma. Om jag inte minns fel så började TG sin interkont trafik med just Kastrup för typ 50 år sedan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten