USA-flyget och Flygindustrin efter 11 sept?

Publicerad den 2001-10-26 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Händelserna den 11 september fick dramatiska effekter på USA-trafiken. Europeiska flygbolag hade första månaden 36% lägre passagerarefterfrågan, och USA-bolag lade ner flera linjer. Eftersom det är oklart hur den långsiktiga effekten påverkar flygindustrin har Svenskt Flyg en nyinsatt programpunkt när det gäller föreningens årskonferens 20 november på Chalmers i Göteborg. Den erfarne konsulten Craig Jenks från Airline / Aircraft Proj. Inc New York kommer att inleda det internationella blocket med en redovisning av en studie med följande innehåll:

“The Impact of Recent Events on Airlines: a Transatlantic Perspective”.

– impact on US & global air travel generally
– impact on North Atlantic generally
– impact specifically on US-Scandinavia service
– impact on issues of competition, liberalisation, role of state etc.

Exempel på övriga företag/myndigheter som deltar på hög nivå är: SAS, FINNAIR, SKYWAYS, MALMÖ AVIATION, Volvo Aero, Luftfartsverket, Konkurrensverket, Näringsdepartementet, EU-Parlamentet, Turistrådet, FlygForsk i Lund, Chalmers, AstraZeneca, m fl m fl

Över 250 personer har hittills anmält sig till konferensen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten