Växjö Airport slår 18 år gammalt rekord

Publicerad den 17 januari 2019
Kommentarer
Den näst största tillväxten i landet och allt fler passagerare som väljer bort Kastrup till förmån för den regionala flygplatsen. Växjö Airport slog förra året nytt passagerarrekord.
KLM

KLM Växjö
 
Hellre Växjö än Kastrup. Åtminstone för de resenärer som bor i närheten av Växjö Småland Airport och ska flyga utomlands. Under året har flygplatsen haft två fasta linjer till större utländska hubbar, BRA som flyger till Berlin och KLM till Amsterdam.
 
– De nya linjerna med BRA till Berlin och KLM till Amsterdam har stärkt vår region gällande både besöksnäringen och näringslivet vilket gör att många resenärer har bytt ut Kastrups flygplats mot Växjö Småland Airport, säger Ulf Axelsson, flygplatschef i Växjö.
 
Återstarten av trafiken till Amsterdam har denna gång visats sig vara stabil. Det förra försöket med eget ansvar och inhyrd kapacitet fungerade inte utan linjen blev kortlivad, trots ett tydligt ökat intresse för trafiken. Denna gång är det KLM som har det fulla ansvaret och därmed öppnas hubben på Schipol på allvar för resenärerna från Växjö.
 
Det är främst de två linjerna till Berlin och Amsterdam som drivit upp trafiktalen. Sammantaget går det att flyga till 22 destinationer från Växjö och faktum är att det nu är linjetrafiken utomlands som ersatt inrikes som stommen i verksamheten.
 
När antalet passagerare under förra året räknas samman stannar det på 277 500. Det är den högsta siffran sedan år 2000 och är 14 procent över förra årets resultat. I sin tur gör det att Växjö Småland Airport hamnar på andra plats efter Örnsköldsvik när det gäller passagerartillväxten bland samtliga flygplatser i landet. Det är alltså två flygplatser utanför Swedavia som växer snabbast i landet.
 
Flygtrafiken på Växjö är fördelad enligt följande: 
25% inrikes
25% charter
50% utrikes linjetrafik
De utrikes linjer, vid sidan av charter:
Wizzair – Tuzla och Skopje
Ryanair – Alicante och Gdansk
Czech Airlines – Prag
BRA – Berlin
KLM – Amsterdam
Skriv en kommentar

Kommentarer

Flygputte
2019-01-20 22:12

Tog 18 år att få tillbaka passagerarna som slutade flyga efter 9/11 2001 och finanskrisen 2008. Fast nu flyger 75% söderut. Inrikes storhetstid är över. Fast kommande snabbtåg kan gynna inrikesflyget eftersom de bara skall stanna i Stockholm och Malmö. Men landsbygden lär få betala.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten