Skriv ut   Tipsa en vän  

Ombord på Finnair AY635/AY005 till New York

Reportage, Anders Carlsson, den 1 november 2013
Finnair fyller i år 90 år, det är ett av världens äldsta flygbolag och idag mest kända för trafiken till Asien. Men den första långlinjen gick till New York och många svenskar har under årens lopp åkt österut för att resa västerut.
Flygtorget begav sig ut till Bromma för att där påbörja resan till New York och en atlantflygning där Finnair levererade enligt regelboken. Följ med ombord på Finnair till New York.

Ombord Finnair till New York
Finnair till New york

Det börjar bra. Bromma är ju den mest klassiska av flygplatser i landet och faktum är att det länge gick utmärkt att flyga direkt från flygplatsen hela vägen till USA. Då var det klassiska maskiner som DC 4, DC 6 och DC 7 som flög långlinjen och även idag är det propeller som gäller. FlyBe står för första sträckan med en ATR 72, 70 stolar ombord och nära nog fullt. En hisnande jämförelse: SAS DC 4:or hade 28 stolar ombord och flög direkt efter andra världskriget de första linjerna till New York. Utan att ta omvägen över Helsingfors.

FlyBe Nordic å sin sida bjuder på en stabil rutinflygning med en ATR 72 med 68 stolar ombord. Upp från bana 12 på ett höstsoligt Bromma och en vid högersväng över Stockholm ger en vidunderlig utsikt över stan innan färden österut. De två värdinnorna drar pliktskyldigt en vagn med lätt servering och shopping genom kabinen men inte många är intresserade av att betala fika vid halv tio på förmiddagen. Bjud på en kopp, även på en så kort flygning som en timme, så kommer humöret och stämningen ombord garanterat att höjas betydligt. Det har ju faktiskt både SAS och Malmö Aviation insett.

Hjulen i marken på Helsinki Vantaa på utsatt tid, trots tio minuters försening från Bromma. Landning på bana 22L i en dimma som måste ha gett minimavärden. Buss in från parkeringen till vänster om terminalen där Flybes maskiner parkerar, inga bryggor till en ATR alltså.

Drygt två timmars väntan på en tämligen stilla flygplats. De många intercont-avgångarna österut, ryggraden i hela Finnairs flygprogram, är utspridda över dagen och ligger oftast på eftermiddagen. Sida vid sida med maskinen till New York stod flighten till Hanoi, annars var det lugnt på långlinjesidan på Vantaa.

Lång promenad genom hela terminalen, enligt Finavias skärmar tar den 17 minuter (!) så det passade fint med en Starbucks på vägen. Ytterligare en passkontroll, trots att vi befinner oss i transitområdet. Val på manuell eller automatiserad passkontroll för dem med de nya biometriska passen.

Finnair flygstol
Ombord Finnair

För dagen är det OH-LTN, en Airbus A330-300 som väntar vid gate 38. Det är tre klasser, 20 stolar i business, tio i mellanklass och sedan två stora economykabiner. Det är fullt och vi sitter på rad 46, alltså i mitten av den bakre av de två stora kabinerna. Det är de platser som den automatiska tilldelningen ordnat. Ändra platser går att göra, 36 timmar innan avgång eller ännu tidigare om man är villig att betala mellan 40 och 60 euro. Inramningen i kabinen är ljus och fräsch, ljust turkost och mintgrön färgsättning. Hörlurar, kuddar och filtar ligger redan i sätet. När underhållningssystemet kopplar på är det första som visas ett "mini-flightdeck" med fem olika instrument: Airspeed, Windspeed, Heading, Vertical speed och Altitude. De går det sedan att hålla koll på under hela flygningen.

Avgång på tid när vi som enda långlinjemaskin för stunden taxar ut. Passerar den gamla DC 3:an i tidsenlig Finnairmålning som står uppställd i bansystemet mellan se två parallella banorna. Den fullastade maskinen lättar från bana 22 höger och klättrar snabbt upp medan södra Finland försvinner in i de täta molnen.

In över Sverige mellan Umeå och Sundsvall och överflygning tvärs över mellannorrland, strax norr om Östersund. Där tillbringade denna journalist ett år på dåvarande F4 i mitten av 1970-talet och såg varje dag K-strimmorna från just AY 005, då en DC8:a, en-route till New York. Det födde en svårartad längtan efter att vara en del av flygbranschen.

Passagen ut från Skandinavien sker efter en timmes flygning och strax söder om Bodø och nästa fastland är Island, tre flygtimmar bort.

Med Atlanten under oss och på flightlevel 330 har kabinpersonalen just hunnit in i den bakre kabinen med mat- och drinkvagnar. Det finns två varmrätter att välja på, pasta och kött, som båda serveras tillsammans med sedvanlig liten skål sallad, bröd, ost och kex. Det är en traditionell bricklunch ombord på en långflygning men inget att anmärka på. Den efterföljande drinkvagnen erbjuder vin, öl och läsk utan kostnad. Vinet dessutom serverat direkt ur 75-centilitersflaskor. Den som är sugen på en drink innan maten eller vill avrunda med en avec måste dock upp med en euro-femma. Den effektiva kabinbesättningen plockar befriande snabbt bort brickan med lämningarna efter måltiden, vilket ger möjlighet att avnjuta kaffet med ett tomt bort framför sig, plats för en bok till exempel. Om det nu inte är inflight-underhållningen som lockar.

Den ställbara skärmen, med funktioner och bildkvalitet som skvallrar om den gjord uppgradering av underhållningssystemen som gjordes i samband med 90-årsfirandet i år. Finnair är som bekant ett av de äldsta flygbolagen i världen. Här finns nu 72 filmer och mer än 150 tv-program spel, nyheter, irl-kamera riktad framåt och neråt, shopping o s v. Skärmen kan hantera kreditkort för den som vill betala äventyren direkt. Det går också att skicka sms till det facila priset av två dollar styck. Flygkartan är underhållande med rörligt jordklot, detaljkartor och flygplan i 3-d. Den kryddar dessutom kartbilden med mängder av geografiska referenser – till exempel Cibougamau, Sept-Illes, Alma, Chicoutimi, alla i norra Kanada - som gör det enkelt att orientera sig och det förhöjer känslan av att resa över okända territorier. Det är också lätt att återvända till de fem instrumenten på displayen över "flightdeck" och checka av medvind, förändringar i flyghöjd och hastighet.

Till slut blir det en film ur utbudet som inte är helt aktuellt, bitvis en rätt trött repertoar faktiskt och till del tydligt anpassat efter det faktum att i princip alla Finnairs långflygningar utom den här, går till Asien. Under tiden passerar vi norra delen av Island och Danmarkssundet och tvärs över den södra delen av Grönland. Molntäcket är kompakt men det går att bitvis skymta ett kargt Grönland. Vidare förbi Godthab på Grönlands västra kust, ut över Labradorhavet och in mot den amerikanska kontinenten. Med knappt tre timmar kvar är det åter fast mark under oss när vi passerar in i höjd med Fort Chimo.

Samtidigt beger sig besättningen ut i kabinen igen, först med en hot towel för att skaka liv i de slumrande passagerarna och sedan med en enkel förtäring: Fralla med kycklingkräm och en kopp kaffe. Märkligt nog smakar det bra med en sen kvällsfika, klockan är ju närmare 22.00 i kroppen.

Lång inflygning mot New York längs hela östra Kanada, rakt över Montreal och Joliette och ner mot den amerikanska gränsen. Instrumenten ger samtidigt besked om att den tidigare obefintliga medvinden nu ökat till 75 km/h.

En knapp timme innan landningen på JFK är det slut med underhållningen och skärmen ägnar sig enbart åt att visa flygdata och geografiska positioner. Om man nu inte väljer att ägna sig åt ”flight-deck” och en stillsam reflektion över hur Finnair avvecklar AY005 en vanlig vardag i oktober: Det hela sker utan tvivel enligt regelboken. Snabb och effektiv service av de åtta flygvärdinnor – i Finnairs utsökt snygga uniformer – som har hand om de två stora kabinerna med economy. Mat och vin utan anmärkning men samtidigt inga överraskningar. Jo, äpplekakan som serverades till efterrätt måste betecknas som prima. Med böcker, tidningar och någon av filmerna går sedan de åtta timmarna och fyrtio minuterna som flygningen tar relativt fort undan. De relativt nya stolarna gör också att träsmaken i rygg och rumpa uteblir.

Landning på JFK och bana 22R på tidtabell klockan 15.50. Omvägen via Helsingfors lägger alltså på drygt tre timmars restid i jämförelse med en direktflygning från Arlanda. Parkering vid gate 6 på terminal åtta där framför allt Oneworldkollegan American Airlines håller till.

Tack och adjö och snabb marsch till passkontrollen och nära två timmars köande innan det går att känna fast USA-mark under fötterna.





Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Helsingfors-Vanda!!!!!!
Skrivet av Markus - finlandssvensk, 2013-11-05 23:16:26
Intressant artikel. Mera sådana reportage!
Men när ska redaktörerna på Flygtorget lära sig att skriva rätt, allra helst Anders Carlsson som är chefredaktör?! Använd de svenska benämningar som finns i Finland! Helsinki-Vantaa heter faktiskt Helsingfors-Vanda på svenska, använd det!
Jag har flera gånger tjatat om det här på kommentatorsspalterna, men det verkar som att redaktionen på Flygtorget lyssnar med döva öron. Och nej, det är ingen petitess som vissa tycker. Det är faktiskt Klarspråk.
Anmäl inlägget
AY till NYC
Skrivet av thomas, 2013-11-05 14:22:03
Hej Anders till vilken mail adress?
Har Du åkt Richards Virgin från LHR? ellr LGW,
fantastisk service och deras lounge på LHR
även jag har erfarenhet från F4a åkte Convair 440 från OSD tll SDL
eller varför inte testa DY även de kör på JFK

Ska åka över snart kanske kan planera resan tillsammans kan ge mer info i mailet
Anmäl inlägget
Okej
Skrivet av Anders, 2013-11-05 12:37:53
Thomas, kan du inte skicka ett mejl till flygtorget så får du fixa det nästa gång de flyger till New York? Det vore kul att höra mer om hur det kan gå till.
Anmäl inlägget
AY till NYC
Skrivet av thomas, 2013-11-05 12:33:16
Hej Anders bra artikel
22 L sitter man vänster sida har man bra utsikt manhattan skyline
Hade Du kontaktat mig hade jag fixat så Johnny på US immigration kallat Dig förbi immigrationskön direkt till
US immigration stand, Du hade sparat två timmar på JFKs stensgolv
lite coolt att höra sitt namn sen glida förbi kön
Anmäl inlägget
Språket - ingen petitess
Skrivet av El cisne, 2013-11-05 11:22:21
Eftersom den svenska språkbehandlingen genomgående är dålig på Flygtorget föreslår jag att man skriver på engelska. Inte för att jag tror att det blir så mycket bättre, men ortsnamnen i engelsk stavning blir i alla fall korrekta. :-)
Jag erbjuder mig också att läsa korrektur, gör det redan för en medlemstidskrift. :-)
Anmäl inlägget
Trevlig artikel!
Skrivet av Tina Ballerina, 2013-11-05 10:04:57
Tack för en trevlig artikel!!
....och trist att se, att de flesta som kommenterar inte verkar ha något annat för sig, än att hacka på petitesser och detaljer. Var ist glada åt trevlig läsning!!
Anmäl inlägget
Schengen
Skrivet av Kontrollanten, 2013-11-04 23:54:54
"Ytterligare en passkontroll, trots att vi befinner oss i transitområdet."

Det är väl alltid passkontroller på flygplatser i Schengenområdet när man reser in till eller ut från Schengen? Eller får man passera TVÅ passkontroller i Helsingfors vid resa till/från USA? Har bara flugit via Helsingfors till Kina och Japan och då var det bara en passkontroll. Som det alltid är.
Anmäl inlägget
Varför åka österut först
Skrivet av F3, 2013-11-03 23:28:43
Därför att Finnär så mycket bättre. Jag har aldrig sett ett flygbolag med sådan vältajmad organisation. Men man åker det man vill. En del tycker att vissa irländska bolag är bra.
Anmäl inlägget
Vad kostar det?
Skrivet av New Yorker, 2013-11-03 11:07:53
Hur står sig Finnar mot SAS och Norwegian i pris till New York?
Anmäl inlägget
The future goes to HEL
Skrivet av Apelsinen, 2013-11-03 01:33:51
Trams, Helsinki Airport!
http://www.finavia.fi/sv/helsingforsvanda/
"Enkelt och smidigt ut i världen via Helsingfors- Vanda"
"Helsinki Airport" är ett marknadsföringsnamn som används för en logotype. Inte i fullvärdig text, varken på flygplatsens egen hemsida eller i ett reportage. Ej heller i talat språk. Ingen finländare kommer någonsin säga: " - Nu ska jag åka ut till Helsinki Airport för att flyga till Oslo Airport". /Varken på svenska eller finska/
I svensk text skriver man på svenska.
Anmäl inlägget
sv Dansk
Skrivet av Förvånad, 2013-11-02 17:58:28
Det stod OY-LTN först, sen korrigerades det
efter mitt inlägg.
Anmäl inlägget
Då var det dags igen...
Skrivet av Biggles, 2013-11-02 16:15:34
... korrekturläses aldrig artiklarna?

Har FlyBe 68 eller 70 stolar ombord?

Har erbjudit mina tjänster på området korrekturläsning (gratis) men det fanns visst inget intresse (inget svar på erbjudandet). Som man bäddar får man ligga, eller hur var det nu...

Trevlig artikel i övrigt!
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av Helsinki Airport, 2013-11-02 16:00:56
Flygplatsen heter inte Vanda längre. OSL heter inte heller Gardermoen....
Anmäl inlägget
GO SAS
Skrivet av pf, 2013-11-02 13:00:06
Varför åka österut först när man skall västerut?? Nä då är CPH bättre alternativ!
Anmäl inlägget
Re:Apelsinen
Skrivet av Årban, 2013-11-02 10:36:16
Här i Norrland där jag bor stavar de U me Å
Anmäl inlägget
OH-LTN
Skrivet av dansk, 2013-11-01 23:07:18
läser du igen så ser du att det står OH-LTN och inte OY-LTN ;P
Anmäl inlägget
På svenska skriver man på svenska
Skrivet av Apelsinen, 2013-11-01 21:16:32
På svenska och i svensk text heter flygplatsen Helsingfors-Vanda - inte Helsinki Vantaa.
Orten på Grönland heter Gådthob (danska) och inte "Gadthob". Engelska flygkartor ombord kanske inte har bokstaven å men det har vi på svenska tangentbord. Vill man vara lite mer politisk korrekt så använder man det inuitiska Nuuk.
I övrigt så var det ett fint, glädjefyllt reportage.
Anmäl inlägget
OY-LTN
Skrivet av Förvånad , 2013-11-01 12:10:22
Visste inte att Finnair har dansk registrerade plan
Anmäl inlägget
mer reportage!
Skrivet av Henrik, 2013-11-01 10:45:31
Bra reportage, fler av det tack.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev