Skriv ut  

Ryanair och Norwegian? SAS och Lufthansa?

Krönika, Anders Carlsson, den 22 april 2016
Flygbranschen omges ständigt av olika rykten. Den senaste veckan har två stycken vaknat till liv igen. Varför det, kan var vara en vettig fråga att ställa i en fredagskrönika.

Det är intressant med rykten. Plötsligt uppstår dem utan att någon riktigt var beredd på att de skulle komma och plötsligt ska de hanteras och oftast också dementeras.

Lufthansa är intresserade av att köpa in sig i SAS. Så lät det i förra veckan och SAS-aktien tog ett rejält skutt uppåt. Det var en reaktion på den gamla drömaffären som var så nära, så nära att bli av för en massa år sedan. Med stora starka Lufthansa bakom ryggen kommer SAS att leva vidare i trygghet och välmåga, ungefär så går resonemanget. Varför ryktet uppstod igen och var den där ”källan med god insikt” håller till är det ingen som vet.

Svaret från SAS var också tydligt: Det här vet vi ingenting om och tänker inte kommentera. Samma sak från Lufthansa, något sådant köp är inte aktuellt. Punkt.

Men kanske är det som med upphovet till det andra ryktet: Genom att slänga ut lite lösa påståenden hålls intresset kring flygbolagen vid liv. Att vara ett återkommande diskussionsämne ska inte underskattas ur PR-synpunkt. Om det vet Michael O’Leary allt. Det är ju också han som än en gång nu påstår att Ryanair och Norwegian är så nära att dra igång ett samarbete att det bata är fetaljer som ska finputsas. Den här gången gjorde han det i en intervju med anrika nyhetssajten Blomberg och som med alla goda rykten finns vissa högst troliga detaljer: Norwegian växer stort på långlinjerna och behöver matartrafik. Ryanair har ännu så länge inga planer på egna interkontinentala linjer (även om det också ryktats kring nu och då). Köpenhamn och Gatwick är två platser där flygbolagen möts och kan samarbeta. Ryanair vill ju också utveckla hela sin affärsmodell och inte bara vara det största och billigaste flygbolaget i Europa.

Norwegian håller en diplomatisk ton: Vi vill samarbeta med flera olika flygbolag, säger de och stänger därmed inte dörren. Inte helt i alla fall. Ryanair? Ja de är ju källan till hela diskussionen så de tomtar självklart på: Allt är möjligt, Norwegian är en mycket intressant partner, vi vill utveckla vår affär.

Återstår att se vad som händer. Vad vi lärt från politiken är att alla inblandade säger nej, hur högt ryktet än vrålar. Gång på gång kommer dementin tills den plötsligt, i en handvändning förvandlas till ett ja.

Vem vet alltså om inte de två frågetecknen i rubriken rätt var det är, har förvandlats till två utropstecken!



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konsolideringsmotiv
Skrivet av Mika, 2016-04-26 13:25:12
Anledningen till att dessa uppköps/sammanslagningsrykten fortsätter att florera är att flygbolagsbranschen med sin stenhårda konkurrens fortfarande har ett behov av konsolidering. Små marginaler och hård konkurrens -> Konsolidering
Anmäl inlägget
Korrekturläs
Skrivet av Janne, 2016-04-24 22:29:15
Snälla, korrekturläs innan ni publicerar. Sedan kan det vara på plats med ett bättre språk! Suck, min femåring uttrycker sig bättre
Anmäl inlägget
Historia?
Skrivet av ABC, 2016-04-24 21:38:26
Lufthansa har shoppat och startat upp nytt både här och där. Ryanair har vad jag vet bara ett totalt misslyckat uppköp i historien. Däremot är Ryanair på senare tid experter på att komma in och ta över trafik när större bolag går i Konken. När Sterling vek sig var man inte alls redo men när SKY, Malev, Cypusair, FlyLAL och Olympic fick problem gick det fortare. Jag tror ingen är tillräckligt galen för att köpa upp varken SAS eller Norwegian.
Anmäl inlägget
Fritz Klyka
Skrivet av ok, 2016-04-23 21:38:53
Ja, kanske det och Arlanda fortsättar vara en liten inferiör provins flygplats
Anmäl inlägget
Bye bye CPH.
Skrivet av Fritz Klyka, 2016-04-22 23:31:54
Danskarna skiter väl blårök vid tanken att Lufthansa köper SAS. Då blir CPH bara en matarflygplats till FRA och MUC:-)
Anmäl inlägget
Rykta mig
Skrivet av Convair, 2016-04-22 16:21:09
Håller inte med vad Rykten skriver. Läser man texten är det ju just rykten som sådana som är temat. De två som tas upp är exempel på såna rykten som flyger runt och texten ställer den intressanta frågan om varför de dyker upp och vem som tjänar på dem.
Anmäl inlägget
Vem där?
Skrivet av Ronaldo, 2016-04-22 16:08:03
@Flygtorget - källkritiskt?

Rykten som får aktiekurser att ändras har nog alltid en tvivelaktig bakgrund ...
Anmäl inlägget
Rykten och dolda agendor
Skrivet av X, 2016-04-22 12:24:52
Det finns de som har intresse av att det sprids rykten. Vissa använder det här mer än andra.

Kommer ni ihåg "Norwegian överväger att flyga till Hawaii". Vad blev det av det?

Mer spännande än att prata om Ryanair plus Norwegian än om en miljardförlust från en 5-miljardersomsättning.
Anmäl inlägget
Flygtorget
Skrivet av Rykten, 2016-04-22 11:14:35
Flygtorgets roll är väl inte att underblåsa ogrundad ryktesspridning utan att med kunskap och källkritik avvisa falska rykten och berätta hur det ligger till? Men som det är nu är Flygtorget en av de mest högljudda spridarna av lösa rykten utan grund.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev