Skriv ut  

SRF: Utredningen om flygplatserna är fel från början

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 mars 2019
Det handlar om mer än bara tillgängligheten. Regeringens utredning om de regionala flygplatserna i landet är för snäv, flygplatserna har en större betydelse än att bara handla om trafikflyget. Men när SRF gjorde en egen utredning som pekade på flygplatsernas betydelse ur bland annat försvarssynpunkt, blev den hemligstämplad.

De närmaste dagarna ska den statliga utredningen om landets regionala flygplatser vara klar. Men det är en rapport som redan innan den publicerats drar på sig kritik – från dem som är utredda: de 33 regionala flygplatserna utanför Swedavia.

- Direktiven i utredningen handlar enbart om tillgängligheten, alltså möjligheten för människor i regionen att via sin flygplats kunna resa i landet. Men en flygplats uppfyller många fler behov, det visar bland annat de bränder som härjat Sverige de senaste somrarna. Då var det från de små flygplatserna som brandflyget opererade.

Det säger Peter Larsson, vd för SRF, Svenska Regionala Flygplatser. Det är en grupp flygplatser som får allt större betydelse för trafikflyget och för beredskap och samhällsflyg men som behandlas snålt av statsmakterna, framför allt ekonomiskt. I dagsläget går samtliga de 33 icke-statliga flygplatserna med förlust, från 6,8 miljoner i Sveg till 53, 6 miljoner i Örebro. Det ger ett samlat underskott på 562 miljoner plus ett stundande underhållsbehov på cirka 1, 5 miljarder, visar siffror som Flygtorget tagit del av. Som plåster på såren finns ett statligt driftstöd på 100 miljoner som ska räcka till alla de 33 flygplatserna.

- Det ger ett A- och ett B-lag med tio välmående statliga flygplatser och 33 flygplatser där  ägarkommunerna får utstå lokal kritik för höga kostnader. I Norge och Finland finns inte de diskussionerna över huvud taget eftersom i princip alla flygplatserna ingår i Avinor och Finavia och överskotten från de stora flygplatserna håller de mindre under armarna.

En stor del av problematiken härstammar från när dåvarande Luftfartsverket år 2000 delades upp i LFV och Swedavia dit ett nationellt basutbud på tio flygplatser hänvisades. Resterande flygplatser togs mer eller mindre motvilligt över av sina kommuner och regioner. Det är en situation som även Trafikverket haft synpunkter på och pekat på att det idag är en obalans i den svenska luftfartens infrastruktur. Det finns även kritiker som menar att hela konstruktionen, där staten valde ut tio flygplatser, de flesta lönsamma, bryter mot EU’s regelverk. Den frågan har dock inte prövats juridiskt.

Peter Larsson tror dock inte på något återförstatligande av landets samtliga flygplatser. Däremot måste driftstödet ses över och framför allt öka, bland annat för att staten idag förutsätter att de små flygplatserna ska vara en del i totalförsvaret.

- Vid sidan av trafikflyget finns en stor ”dold” verksamhet på våra flygplatser. Samhällsflyg, ambulanstransporter, fångavvisningar och så brandflyget som kommit i fokus de senaste åren. Dessutom är försvarsmakten mycket väl medveten om de regionala flygplatsernas betydelse och använder dem regelbundet vid olika övningar, fortsätter Peter Larsson.

Skövde flygplats är en av de flygplatser som nu är viktiga för försvaret. Där finns ingen stadigvarande passagerartrafik men regementet P4 i Skövde har ansvaret för återuppbyggandet av försvaret på Gotland. Det innebär att alla luftburna transporter utgår från flygplatsen i Skövde på väg till Visby, ett statligt åtagande som kommunen finansierar genom att hålla flygplatsen igång. Men när SRF gjorde en egen utredning förra året och bland annat pekade på just försvarets behov av de regionala flygplatserna, då hemligstämplades den och lades bara undan av regeringen.

- Så nu får vi en utredning som bara fokuserar på tillgängligheten.
 
- Den är också viktig, självklart. Men då bör vi i ärlighetens namn också få ta del av de intäkter som vi flyger in till Arlanda och Bromma. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sverige i ett NÖTSKAL
Skrivet av HPS, 2019-03-29 11:20:08
under alla år som jag har varit aktiv inom Flyget är det samma dilemma om Flyget och Flygplatser här i landet.
Politiker, Statliga Institutioner och inkompetenta Personer skall bestämma, bedömer och driva en Verksamhet som i resten av Världen är ypperligt organiserad, planerad, uppskattad och utbyggd.
Flyget är en väldigt specifik Bransch som går inte jämföra med andra Transportbranscher och därför behöver också en väldigt kompetent och erfaren personal att ta hand om dessa utmaningar.

Anmäl inlägget
Regionala flygplatser eller inte
Skrivet av Flygkonsult, 2019-03-26 11:41:44
De regionala flygplatser skall var kvar så att inte regionerna utanför storstäderna töms på folk pga. brist på kommunikationer och arbetstillfällen.
Som det ser ut nu så töms dessa regioner då de flesta boende där flyttar just till storstäderna pga. både brist på kommunikationer och arbetstillfällen.
Det är också vad SRF syftar på.
Anmäl inlägget
Ansvar för infrastruktur
Skrivet av Nuac, 2019-03-25 12:52:29
Tragiskt att se att Sverige inte kan se nyttan av att säkerställa infrastruktur för hela landet.
Anmäl inlägget
Låt Arlanda/Bromma (Swedavia) ersätta SRF
Skrivet av Wolfgang, 2019-03-25 09:55:05
Det mest rimliga bör vara att Arlanda/Bromma får ersätta de regionala flygplatserna med ca 50 kr per passagerare som de flyger in/ut till statens flygplatser. Det rör sig om ca 5 miljoner årspassagerare. Då skulle det statliga bidraget/ersättningen bli ca 250 mkr per år. Därutöver borde det finnas ett ekonomiskt incitament till de flygplatser i landet som kan visa effektiv drift.
Anmäl inlägget
Ark
Skrivet av Noak, 2019-03-25 08:34:35
Ibland undrar man om Peter Larsson är arkeolog:) Ska flygplatserna finnas kvar för att de alltid har funnits?
Anmäl inlägget
Politisk dragkamp
Skrivet av Moderat, 2019-03-25 08:14:35
Den här diskussionen låter som den har gjort de senaste tio åren. Det är väll upp till kommunerna att kämpa för sin överlevnad och mindre intressant att just flygplatsen skulle vara central i frågan, även om den har en viktig funktion. Ibland låter det som att flygplatsen nödvändigt ska finnas kvar till sista man lämnat regionen. Jag menar att det måste finnas bättre förankrade argument än den här politiska dragkampen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev