Vad händer med ELM?
Ser och hör att alla flygtekniker slutar på European Line Maintenance, det började så bra på Arlanda men nu på bara några månader så verkar alla slutat.
Vad är det som händer, ska dom lägga ner?
svar
@Tekniker förstår att det kan vara å att man inte har reservdelar och att man därför använder MEL men det är väl ändå en gräns enligt MEL när felet ska vara avhjälpt. Det som jag tycker är anmärkningsvärt är den CC som påstår att man inte rapporterar fel när dom är i GOT
Ett företag tjänar pengar på att byta reservdelar.
Ett annat betalar för alla delar som byts. Samma företag som genomgått flera rekonstruktioner och haft ekonomiska problem i över 10 års tid. Kan det möjligtvis vara så att det inte finns reservdelar att byta? En tanke bara.
När det kommer till bonding. Antingen planerar man att lämna sitt företag. Då kanske inte företaget skall köpa en kurs åt dig.
Planerar du att stanna spelar bondingen ingen roll?
Hur var det med den extra månadslönen som tekniker på Braathens får i bonus om året, min bekanta sa att han fick en sådan då han började där för ett tag sedan, antar att alla har det då, någon sa att sådant inte existerar där. Det är ju ändå 70 till 100 tusen extra om året. Ändå en bra deal tycker jag.
@Malla Vet inte om du missuppfattade mig självklart ska man fixa anmärkningar
däremot om man inte har material som löser anmärkningar som Mel tillåter kan man använda den. Men givetvis inte sätta det i system. Däremot så blir jag fundersam om det är som du skriver att ni har slutat att rapportera fel när ni är i GOT (tror faktist du skojar nu) ni kan väl inte avgöra tekniskt hur fel påverkar säkerheten.
Finns det något exempel på vad man inte får hjälp med? Vet att BRA har dåligt med reservdelar.
@hakaol
Förstår att det finns en MEL för en anledning, men när man använder den för att man inte vill/orkar fixa problemen så används den på fel sätt tycker jag. Vi är ändå en kund, så då kan man ha lite krav kan man tycka.
Jag och flera andra CC har slutat rapporterat fel när vi är i GOT, vi vet ändå att vi aldrig får någon hjälp längre.
@Malla läste dit inlägg om det är som du säger så tycker jag som en äldre Flygtekniker med cirka 40 år i branschen inna min pension att visst man kan använda Mel om det är fel som är tillåtna enligt Mel men om det är som du säger enkla fel tycker faktist jag att man gör fel har man möjlighet och material ska man givetvis lösa felen och inte skicka dom vidare till någon annan för det är ju så att dom har ju ändå ett datum dom ska vara lösta på.
Som CC som flyger ofta till GOT så var ELM´s tekniker dom absolut bästa, vi fick alltid hjälp med både små och stora problem på ett väldigt proffesionellt sätt.
Tyvärr så hände det något för ca 1 år sedan, dom flesta hjälpsamma tekniker försvann och dom nya hade inte samma intresse av att hjälpa oss. Om vi inte får någon av de gamla som fortfarande är kvar så kollar dom nya knappt på problemen utan går direkt till cockpit och gör en MEL, även för väldigt enkla saker. Intresset för att vara en bra och hjälpsam teknisk hjälp verkar ha försvunnit helt hos ELM, vi i kabinen har påtalat detta många gånger.
Vad betalar ELM nu för tiden?
@Problem
Kanske är skillnad mellan helikopter och flygtekniker, varför det är så kan jag inte uttala mej om.
Men under mina 30år som flygtekniker så kan jag räkna på en halv hand kolleger som tagit en kurs och sagt upp sej.
Har ett företag problem med att folk säger upp sej så borde dom kolla varför, istället för att skylla på andra.
@Moral
Då har du en helt annan syn än mig som jobbar i helikopterbranchen.
Hur tänker man som arbetsgivare när man försöker tvinga folk att jobba kvar, borde man inte vilja ha schyssta villkor och arbetare som trivs på en bra arbetsplats istället?
Efter ca 30år i branschen så måste jag ändå påstå att vi flygtekniker har väldigt hög moral gentemot våra arbetsgivare. Det är inte många som tagit en kurs och stuckit utan bakomliggande orsaker.
Att nästan alla säger upp sej från ELM en andra gång kan knappast dom teknikerna lastas för, vi kan bara hoppas att ELM’s ledning förstår problemet också innan det är för sent.
Det här med bonding (som förvisso inte håller juridiskt i Sverige) finns det ganska goda skäl för i grunden.
Vi har exakt samma problem på min arbetsplats. Lätt att komma in som nyutbildad från teknikerutbildning. Folk jobbar den tid som krävs, blir skickad på kurs som kostar företaget flera hundratusen kronor och medarbetaren drar sedan till ett annat företag inom Sverige eller Norge. Företaget betalar den anställde bättre och behöver inte skicka denne på dyra typkurser.
Helt sjukt att det fortfarande finns företag som vill binda teknikerna, mår företaget bra och tar hand om sina anställda så skulle det inte behövas. Är väl det enda företaget i Sverige som gör så?
Har inte många börjat på BRAATHEN TEC
Bonding är inte på något sätt lagligt.
Varken för tekniker eller piloter. Det är ett desperat försök av en arbetsgivare att tvinga folk att stanna.
Seriösa aktörer med sjyssta villkor behöver inte hålla på med dessa ogiltiga kontrakt.
Kolla bara på KSA som inte kunde bonda varken Piloter eller Tekniker efter att deras jurister undersökt saken.
Konstigt att inte flera bolag följer det.
Många kör huvudet i sanden och tvingar nyanställda att skriva på annars anställs de inte.
Det är inte första gången som majoriteten säger upp sej på ELM. En oerfaren ledning som vägrar inse sina egna fel och inte lyssnar på sina arbetare kan bara sluta på ett sätt. Att dom håller på med Bonding också gör dom verkligen inte till någon attraktiv arbetsgivare längre.