Vad händer med ELM?
Ser och hör att alla flygtekniker slutar på European Line Maintenance, det började så bra på Arlanda men nu på bara några månader så verkar alla slutat.
Vad är det som händer, ska dom lägga ner?
svar
@Problem
Kanske är skillnad mellan helikopter och flygtekniker, varför det är så kan jag inte uttala mej om.
Men under mina 30år som flygtekniker så kan jag räkna på en halv hand kolleger som tagit en kurs och sagt upp sej.
Har ett företag problem med att folk säger upp sej så borde dom kolla varför, istället för att skylla på andra.
@Moral
Då har du en helt annan syn än mig som jobbar i helikopterbranchen.
Hur tänker man som arbetsgivare när man försöker tvinga folk att jobba kvar, borde man inte vilja ha schyssta villkor och arbetare som trivs på en bra arbetsplats istället?
Efter ca 30år i branschen så måste jag ändå påstå att vi flygtekniker har väldigt hög moral gentemot våra arbetsgivare. Det är inte många som tagit en kurs och stuckit utan bakomliggande orsaker.
Att nästan alla säger upp sej från ELM en andra gång kan knappast dom teknikerna lastas för, vi kan bara hoppas att ELM’s ledning förstår problemet också innan det är för sent.
Det här med bonding (som förvisso inte håller juridiskt i Sverige) finns det ganska goda skäl för i grunden.
Vi har exakt samma problem på min arbetsplats. Lätt att komma in som nyutbildad från teknikerutbildning. Folk jobbar den tid som krävs, blir skickad på kurs som kostar företaget flera hundratusen kronor och medarbetaren drar sedan till ett annat företag inom Sverige eller Norge. Företaget betalar den anställde bättre och behöver inte skicka denne på dyra typkurser.
Helt sjukt att det fortfarande finns företag som vill binda teknikerna, mår företaget bra och tar hand om sina anställda så skulle det inte behövas. Är väl det enda företaget i Sverige som gör så?
Har inte många börjat på BRAATHEN TEC
Bonding är inte på något sätt lagligt.
Varken för tekniker eller piloter. Det är ett desperat försök av en arbetsgivare att tvinga folk att stanna.
Seriösa aktörer med sjyssta villkor behöver inte hålla på med dessa ogiltiga kontrakt.
Kolla bara på KSA som inte kunde bonda varken Piloter eller Tekniker efter att deras jurister undersökt saken.
Konstigt att inte flera bolag följer det.
Många kör huvudet i sanden och tvingar nyanställda att skriva på annars anställs de inte.
Det är inte första gången som majoriteten säger upp sej på ELM. En oerfaren ledning som vägrar inse sina egna fel och inte lyssnar på sina arbetare kan bara sluta på ett sätt. Att dom håller på med Bonding också gör dom verkligen inte till någon attraktiv arbetsgivare längre.