Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ARN – MIA

Tråden startades av Bo Stad

Varför är just SAS Miami-trafik uppdelad mellan CPH och ARN? Samma upplägg kunde ju LAX haft tex.

Eller är det risk att de två Stockholms-frekvenserna flyttas till Köpenhamn?

Delta har börjat codesharea – ökar eller minskar det risken för att Stockholm tappar denna linje?

Publicerad den 2025-06-19 08:30
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

Jetlag
2025-12-08 12:03

Till Johnny. Jag vet inte vad som gick fel här. Jag hoppas att det beror på att du inte läst mina senare inlägg, så att det inte är något annat som felar… Men bara för din skull så lägger jag lite tid på att klargöra och kanske förenkla min position. Igen. Så att alla förstår.

Jag har ingen aning om hur det går för SAS. Jag hoppas innerligen att det går bra för dem.

Johnny
2025-12-06 15:03

@ Acer, Jetlag m.fl. som önskar SAS i graven , Ni har inte en susning om hur det går för SAS.
När Benjamin Smith säger att det går bättre för SAS än väntat, då litar jag på det.
När AF-KLM gick in i bolaget som delägare, hade de nog ett syfte med detta. B. Smith har luftat lite på locket, SAS ska bl.a. användas för att lyfta interkontinental trafiken från Skandinavien , motsatsen till vad Star Alliance , specifikt LH och UA gjorde, Dom gjorde allt för att strypa SAS interkont trafik.
När AF -KLM har blivit majoritetsägare nästa år händer ännu mer nytt. På sikt vill AF-KLM bli 100% ägare av SAS , bara positivt.
Är säker på att Benjamin Smith talar sanning när han påpekar att han är nöjd med investeringen i SAS

Handen på hjärtat
2025-12-05 16:30

AF-KOM lyckades köpa SAS för en spottstyver. Bara varumärket SAS är värt en förmögenhet. Så de nya ägarna ör ni mer ön nöjda även om det blir lite förluster i början. Och de nya ägarna ör 100 gånger bättre för SAS än de gamla dom bestod av en blandning av oengagerade regeringar och pensionsfonder.

Re To
2025-12-05 11:29

Allt är ju relativt. Anki varnade ju flera gånger för en omedelbar kollaps. I det perspektivet är ju bara att man har en verksamhet en stor framgång. Jag tror att vi egentligen aldrig riktigt går veta hur det går. Det blir snarare en fråga om hur SAS kommer att se ut på några års sikt. KimAf är nog de bästa ägarna SAS kunde ha fått. Om SAS blir lönsamt får de mer frihet och tvärtom.

To
2025-12-04 09:46

Air France/KLM har till och med sagt att SAS har utvecklats positivt snabbare än de hade räknat med – så det tyder på att det går bättre ekonomiskt. Jag håller alla tummar i världen för att det stämmer.

Att Miami linjen går lite kortare tid denna vintern skulle jag säga beror på ett minskat resande till USA och något som berör alla bolag. T,ex så kommer ju inte United airlines tillbaka till Arlanda nästa sommar.

Den självklara långlinje huben i Skandinavien är Köpenhamn. Med allt från befolkningsmängd i öresundsregionen och lättare att flyga in transfer passagerare från norra Europa.

Jetlag
2025-12-03 18:48

Till Sv jetlag

Snacka om att missa poängen, dubbelt upp. Ha ha ha.

Jag har ingen aning om hur det går för SAS. Jag har inte heller några experter eller analytiker som viskat i mitt öra om hur det går. Jag var ironisk över ett tidigare inlägg som refererat till analytiker säger nu att SAS går med förlust, tom mer förlust sedan AF-KLM.

Med det sagt hoppas jag verkligen att det går bra för SAS och att deras strategi med att samla trafiken runt en hub går bra och blir en succé. Men som sagt jag vet inte.

Sv Jetlag
2025-12-03 14:26

Dina experter som redan nu kan visa att SAS är en vinst-motor, dessa experter finns nog i din fantasivärld. Alla prognoser är lite väl tidiga nu när SAS fått friskt kapital i samband med omstruktureringen.

Marcus B
2025-12-03 14:21

Det blir spännande att se hur det egentligen går ekonomiskt för SAS. Men även om SAS måste skicka in sin rapport till Bolagsverket så är det inte säkert att den ger hela sanningen. Som en liten del i en internationell bolagsgrupp så sker ständigt förflyttningar av medel i form av koncernbidrag. Då kan det bli svårt att veta hur det går för SAS. Jag gillar SAS men tycker det var knasigt att de tvingade BRA att flytta från BMA till ARN. En ren pappersprodukt som förutsätter att resenärer från södra Sverige vill till ARN gör att flyga vidare.

Acer
2025-12-03 14:03

Svaret är så enkelt: Helt enkelt olönsamt att flyga annat än det man gör och provat förr. Hade det varit lönsamt
att flyga LAX så hade man gjort det och det gäller för andra som försökt.

Andreas
2025-12-03 09:35

Max, du har helt missat poängen med Jetlags inlägg.

Jetlag
2025-12-03 08:55

Tack Max. Du drog just ett fett streck under min poäng. Lite längre ner så läste jag påståendet att SAS förluster som enligt analytiker ökat sedan AFKLM tog över. Jag svarade ironiskt att jag höjer den insatsen med ett lika vagt motargument att det går bra. Min poäng var att ingen vet hur det går ännu för SAS så sluta göra dumma påståenden och referera till analytiker.

Max
2025-12-03 07:28

sv Jetlag. Du spekulerar brett om dina “experter och analytiker” helt utan substans. SAS avslutade sitt senaste räkenskapsår 31 oktober25 och har inte redovisat en enda siffra om sin ekonomi sedan förra verksamhetsårets resultat på minus en miljard presenterades. SAS behöver inte visa sina siffror förrän de lämnar in sin årsredovisning till Bolagsverket och siffrorna blir då officiella. Förmodligen kommer man att som förra året på något sätt presentera resultatet officiellt inom några månader. Tills dess är inget officiellt och dina “experter och analytiker” finns nog mest i fantasivärlden.

Jetlag
2025-12-03 06:07

”Som enligt analytikerna…” ha ha ha. Precis som man läser i dagens debatter att ”enligt alla forskare…”.

Jag möter och höjer insatsen. Enligt alla experter och analytiker så går det bra för SAS nu.

Referera till något generellt, icke precis samt omöjligt att motbevisa, men ändå ett försök att ge vikt åt sitt argument.

Andreas
2025-12-02 21:37

“Re Albatroz”: Vilka analytiker? Har du någon länk att dela?

Jakob
2025-12-02 20:24

SAS flyver da stadig til Florida? Norwegian Long Haul og Finnair gav op fra ARN, er det ikke snarere fordi markedet ikke er der fra Stockholm?

Re Albatroz
2025-12-02 17:37

Tänk att SAS inte ens kan flyga till Florida. SAS börjar alltmer likna en vissen fågelskrämma. Jag undrar hur det kommer att gå på några års sikt. Förmodligen tröttnar Paris på miljardförlusterna (som enligt analytikerna har ökat sedan AF-KLM tog över). Vad händer då?

Johnny
2025-12-02 16:10

ARN- LAX har aldrig varit lönsam.
Om det gick att flyga linjen med A 321 LR kanske det skulle gå, men det finns bara utrymme för ett långlinje nav i Skandinavien.
Det är av olika orsaker CPH , ARN kommer inte att bli det.

Albatroz
2025-12-01 22:11

SAS har skärt ner ARN-MIA rejält denna vinter, rutten körs nästan 2 mån kortare i jämförelse med förra vintern, blir väldigt förvånad om den stannar även nästa vinter…

To
2025-11-30 11:29

Vinterpremiär idag för SAS linje SK957, Stockholm – Miami! 🙂

Från 15;e januari går linjen med A350! 🙂

Mattias Östensson
2025-06-22 10:07

Hej! Detta låter rörigt. När ska flygbolagen komma överens med varandra?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500