ARN – MIA
Varför är just SAS Miami-trafik uppdelad mellan CPH och ARN? Samma upplägg kunde ju LAX haft tex.
Eller är det risk att de två Stockholms-frekvenserna flyttas till Köpenhamn?
Delta har börjat codesharea – ökar eller minskar det risken för att Stockholm tappar denna linje?
svar
Hej! Detta låter rörigt. När ska flygbolagen komma överens med varandra?
Sverige, Danmark & Norge är ganska små marknader då det inte bor så mycket människor här jämfört med hur det ser ut längre ned i Europa.
SAS Eurobonus och så länge det är relativt gynnsamt för en ganska stor kundkrets så kan man ha strategin om att tvinga sina kunder till att resa via CPH.
Om dom skulle försämra Eurobonus då är man riktigt farligt ute och då tror jag man kommer tappa ganska stora andelar på Arlanda.
MIA och YYZ fungerar att dela upp då ett flygplan kan flyga rundturen inklusive båda markstoppen inom 24 timmar.LAX är betydligt svårare då man måste byta flygplan varje dag då 24 timmar inte räcker för en rundtur.Svårare än så är det inte.
Det krävs en hög frekvens för att göra en flyglinje konkurrenskraftig. På alla större amerikanska destinationer råder stor konkurrens i Europa-trafiken. Klientelet till Miami skiljer sig från Los Angeles, då den förstnämnda har många fritidsresenärer, i alla resklasser, medan den sistnämnda har en större andel affärsresenärer som är mer känsliga för när flygen går. Sannolikt är detta anledningen till att Miami är uppdelad mellan CPH och ARN (OSL fortfarande?) men inte LAX.
Låter som en rimlig fråga men om underlaget inte räcker för lönsamhet spelar inte det någon roll hur man teoretiskt skulle kunna operera flygningar också från Arlanda
Bra fråga. Det borde gå att dela upp LAX på samma sätt. Det gjordes ju även på Toronto.